2024.03.19, Kedd
Így nézhet majd ki Szigetszentmiklós legforgalmasabb hévmegállójának környezete
Fotók és látványtervek: NKK

Így nézhet majd ki Szigetszentmiklós legforgalmasabb hévmegállójának környezete

magyarepitok.hu, Vitézy Dávid/Facebook

2022.06.27. 17:16 - Szabó Ákos

A József Attila-telep megálló kaphat új parkolóházat.

Hirdetés

A Nanavízió építésziroda nyerte a Szigetszentmiklós József Attila-telep hévmegálló új előterének és P+R parkolóházának tervezésére kiírt építészeti tervpályázat első helyezését – derül ki Vitézy Dávid államtitkár, a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) vezérigazgatója Facebook-posztjából. A nyertes építészirodáknak Vitézy Dávid Bóna Zoltánnal, Szigetszentmiklós országgyűlési képviselőjével együtt, június 27-én a városházán adta át a díjakat.

 

Az első helyezett tervek és az esemény.

 

Akár meg is duplázódhat az utasszám

A József Attila-telep ma is Szigetszentmiklós legfontosabb, napi 4300 utas átszállását biztosító közlekedési csomópontja, a ráckevei vonal (H6) egyik legforgalmasabb megállója.

A hévek fejlesztésének köszönhetően az előrejelzés szerint napi 7500-8000 főre növekedhet itt az utasszám.

Ezért írt ki a Nemzeti Közlekedési Központ külön nyílt építészeti pályázatot a megálló környezetének kialakítására.

 

 

Mint a szakpolitikus írja, a tervezési program egy kapuként szolgáló, minőségi, zöld városi előtér, továbbá az ingázási igényeket kiszolgáló P+R parkolóház megépítését vázolja. A pályaművekben a Gyári út felől is jól megközelíthető, új parkolóházat három szinttel, legalább 180 gépjármű befogadására alkalmas épületként kellett megtervezni.

 

12 pályamű közül választották ki a nyertest

A nyílt építészeti tervpályázatra beérkezett 12 pályaművet a 9 fős, Pest megye és a település részvételével működő bírálóbizottság és a húsz fős szakértői testület értékelte, mielőtt a végső döntés megszületett:

  • az első helyezett a Nanavízió Kft. lett,
  • a második helyezett a Stúdió 100 Építészeti Kft.,
  • kiemelt megvételben részesült a CÉH Tervező, beruházó és fejlesztő Zrt. terve,
  • valamint megvételt nyert a Kettőpera Stúdió Kft
  • és az RJZS Architects Kft. tervpályázata.

 

Vitézy Dávid

A hévek szerepe kulcsfontosságú az elővárosi közlekedésben

Vitézy Dávid posztjában hangsúlyozza: a hévek az elővárosi közlekedésben kulcsfontosságú szerepet töltenek be, naponta mintegy kétszázezer ember utazik rajtuk. A főváros-körüli települések együttes népessége 1960 óta mintegy 65 százalékkal nőtt, de az elővárosi vasutak infrastruktúrája nem tartott lépést a településszerkezet változásával. Szigetszentmiklós maga egy 40 ezres agglomerációs város lett, nagyobb, mint a megyeszékhely Salgótarján vagy Szekszárd.

Kifejti még: a főváros környékén lakók zömmel autóval ingáznak Budapestre dolgozni, tanulni, szórakozni, vásárolni, ügyet intézni. Az ingázók naponta átlagosan 37 percet töltenek dugóban, ez évente 300 milliárd forint társadalmi kárnak felel meg.

Az agglomerációs térség közlekedése évente négymillió tonna szén-dioxidot bocsát ki, a központi régióban élők a levegőszennyezés miatt átlagosan másfél évvel rövidebb ideig élnek. Jelenleg minden harmadik autós az elővárosokból érkezik Budapestre, és tízből csak hárman választják a közösségi közlekedést. Vitézy Dávid szerint ezért fontos fejleszteni az elővárosi vasutakat, köztük a héveket, ahogy ezt a kormány által is elfogadott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia felvázolta.

 

20 perccel gyorsabb lehet HÉV-vel közlekedni

A poszt végén kifejti: Ráckeve és a Közvágóhíd megálló között jelenleg 70-72 perc a hév menetideje, ez a H6-os felújítása után 48-50 percre csökken. A H6-os vonal fejlesztésének tervei elkészültek, ezeknek jelenleg az építési engedélyezésüknél tartanak, mindez a József Attila-telep állomásra is igaz, csak a környezet rendezése és a parkolóház tervezése, mint kiegészítő tervezési feladat jutott most a részletes tervezési szakaszba.

A hévfejlesztés megvalósítását európai uniós forrásokból tervezik.

Galéria

Kötött pályaNemzeti Közlekedési Központ (NKK)HÉVNanavízió Kft.SzigetszentmiklósP+R parkolóStúdió 100CÉH Zrt.Kettőpera StúdióRJZS Architects

Hírlevél

Hirdetés