A celldömölki üzemben ismét a Filstal hídhoz és alagúti kitérőkörzethez készítenek egységeket.
A tavalyi sikeres projekt eredményeképpen most újabb külföldi megrendelést kapott a Swietelsky Vasúttechnika Kft. A cég celldömölki üzemében 2021 novemberében gyártottak acélelemeket a Stuttgart 21 projekthez az osztrák anyavállalat megbízásából, amelyeket a Vasúttechnika egy csapata sikeresen be is épített a Filstal hídon valamint az alagútban kialakított nagysugarú kitérőkörzetben. Erről részletes beszámolót közöltünk januárban.
A Swietelsky AG most újabb, hasonló acélegységeket rendelt a németországi vasúti óriásberuházáshoz, amelyek gyártása már el is kezdődött a celldömölki üzemben. A folyamatról ezúttal is Kovács Szabolcs szakipari és hegesztési vezető számolt be lapunknak.
A Vasúttechnika - ahogy tavaly - most is kétféle szerkezetre kapott megrendelést. Egyiket a Filstal vasúti hídra kerülő dilatációs egységekhez készítik, a másikat pedig alagúti kitérőkörzetekbe építik majd be. A gyártás két külön csarnokban folyik, a hídra kerülő tartószerkezetek már csaknem elkészültek. A munkát a szakemberek különös precizitással és modern eszközökkel végezték.
Először egy CNC vezérlésű plazmavágógép segítségével kivágták a megfelelő méretű lemezeket, valamint méretre szabták a zártszelvényeket és a „H” tartókat. Ezután kijelölték a terv szerinti furat pozíciókat és a merevítő bordakiosztást majd hegesztéssel összeállították és azt követően készrehegesztették az elemeket. Az utómunka fázisában eltávolították a hegesztésből származó fröcseket és lecsiszolták a varratokat. Az így elkészült szerkezeteket - a látogatásunkkor éppen zajló fázisban - csavarkötéssel építik össze, majd ellenőrzik a terv szerinti mérettűrésnek megfelelő végleges méreteket. Hamarosan pedig tüzihorganyzásra szállítják a próbaszerelésen átesett darabokat.
Egy hídra kerülő dilatációs egység 18 darabból áll, ebből összesen kettőt kell leszállítani, a híd mindkét oldalára.
A kitérőkörzetbe gyártott elemek elkészítése hasonló módon történik, ezek készültségi állapota is 50-60 százalékon állt a gyárlátogatásunk idején. A mintegy 110 egyedi gyártmányhoz 13 tonna acélra volt szükség.
Kovács Szabolcs elmondása szerint a gyártással határidőre elkészülnek, a megrendelt szerkezeteket a tervek szerint július utolsó harmadában szállítják Németországba, ahol a beépítés július 25-én el is kezdődik.
Az orosz-ukrán háború ellenére az acélszelvények beszerzésével nem volt gond, az acél ára viszont jelentősen – csaknem duplájára – drágult – mondta el Kovács Szabolcs szakipari vezető. Úgy véli, az újabb megbízás igazolta, hogy a Swietelsky Vasúttechnika Kft. acélgyártó üzletága szaktudásával és percizitásával külföldön is kivívta az elismerést, mely a későbbiekben további gyártási feladatokat jelent.
A magyar szakemberek Svédország északi részén, éjszakai vágányzárban építettek át mintegy 30 kilométernyi vasúti szakaszt. A projekt kihívása volt, hogy minden reggelre készen kellett átadni a forgalomnak az adott etapot; különlegessége pedig, hogy ezen a területen márciustól augusztusig úgynevezett „fehér éjszaka” van, vagyis alkonyati fényekben zajlott a munka.
Az ÉKM közlekedési infóján az építési miniszter a magyar közlekedés rendszerét átalakító programot hirdetett.