A Swietelsky Vasúttechnika Kft. celldömölki, acélszerkezeteket gyártó üzemében - az osztrák anyavállalat megbízásából - tavaly év végén készültek elemek a Stuttgart 21 projekthez.
Még decemberben számoltunk be arról, hogy a Swietelsky Vasúttechnika Kft. celldömölki üzemében mintegy száz szerkezetet gyártottak le a németországi vasúti óriásberuházáshoz. Az elkészült elemeket még az év utolsó hónapjában kiszállította és be is építette a magyar csapat. Az akció előkészítéséről és megvalósításáról Bödör Katalin építésvezető számolt be lapunknak, aki a helyszínen fotókkal is dokumentálta a munkafolyamatot.
„A beépítést megelőző 3 hétben folytak az előkészítő tevékenységek. A beépítési idő rövidsége, valamint a feladat újdonsága miatt próbáltunk teljeskörűen felkészülni a ránk váró nehézségekre. Cégszinten korábban még nem végeztünk hasonló tevékenységet, így teljes mértékben újdonságnak számított. Novemberben 4 fővel elutaztunk Németországba, ahol a német kollégák bemutatták a beépítési helyszíneket, körülményeket. Ezután folyamatos egyeztetésekre volt szükség a beépítendő szerkezetekkel, kötőelemekkel valamint az alkalmazható fúrási technológiákkal kapcsolatban.” – vázolta fel a kezdő lépéseket az építésvezető.
A Stuttgart 21 beruházás részeként a német nagyváros vasúti csomópontjának teljes felújítását végzik, melynek során a stuttgarti főpályaudvart átépítik, 16 vágányos fejpályaudvarból 8 vágányos földalatti átmenő pályaudvarrá. Ezen túl Wendlingen és Ulm között egy 60 kilométernyi modern, nagysebességű vasútvonalat építenek ki, a szakaszon összesen 27 km hosszú, hegyeket átszelő alagutak kialakításával. Ezek munkálataiban vesz részt a Swietelsky csoport,
a Magyarországon legyártott acélszerkezeteket is ezen a vonalon építették be, két helyszínen:
- egy részét a Filstal hídon, amely a Filstal-völgyön átívelő 85 méter magas, 485 és 472 méter hosszú, két egyvágányú vasúti viadukt,
- másik részét pedig a 8156 méter hosszú Albvorland alagútban, ahol a nagysugarú kitérő, valamint a kitérő körzet átjárhatóságához volt szükség ezekre az elemekre.
"A Filstal híd Németország harmadik legmagasabb vasúti hídja, 2013-ban kezdték el építeni, de a létesítmény tervezését már 2000-ben elindították. A viadukt gyakorlatilag már készen van, a próbaterheléseket 2022 februárjában kezdik, 275 km/órás sebességgel." - magyarázta a szakember.
Bödör Katalin vezetésével tíz pályamunkás és két művezető vállalkozott a feladatra. A Swietelsky Vasúttechnika celldömölki üzemének udvaráról december 8-án indult Stuttgart felé a konvoj a legyártott acélszerkezetekkel, a beépítéshez szükséges eszközökkel, gépekkel és a 13 fős csapattal. Egy, az M3-as metró vágányépítési munkái során is használt pályakocsit is magukkal vittek, hogy erre rögzítsék a fúróállványokat.
Megérkezés után egy napba telt, mire a szerkezeteket kiszállították a beépítési helyszínek közelébe, majd a szükséges munkavédelmi oktatás után nekiláthattak a feladatnak. A munkát a Filstal vasúti hídon kezdték, ahol egyelőre még csak az egyik vágány készült el. Itt a híd két végébe kellett beépíteni a szerkezeteket a sínszálak külső és belső oldalára.
Ezek funkciója, hogy a vágányokat járhatóvá kell tenni a nem vasúti járművek számára is, hogy egy esetleges baleset során megközelíthető legyen a mentők, tűzoltók, autóbuszok, vagy bármilyen más jármű számára.
A már elkészült szakaszokon egységesen betonpanelekkel fedik le a vágányok külső-és belső részét. A magyar gyártású acélelemekre a híd két oldalán levő vágánydilatációs szerkezetek átjárhatóságához volt szükség. Ezekre 7 centiméter magasságú rács is kerül, hogy biztonságos legyen rajtuk a közlekedés.
Itt a hídon összesen 2x18 db acélszerkezeti elemet épített be a SWIETELSKY Vasúttechnika csapata (egy acélszerkezeti elem 3-4 db „I” tartóból és hozzá hegesztett zártszelvényből állt), amelyhez összesen 456 db furatot kellett elkészíteni a beton pályalemezben.
A csapat számára a legnagyobb nehézséget és kihívást az elviselhetetlen időjárási körülmények jelentették: a 85 méter magas hídon nem csak folyamatos mínusz volt, de a szél és az intenzív havazás is nehezítette a munkát. Az építésvezető elmondta: perzselővel olvasztották le a sínszálakra fagyott csapadékot, hogy tudjanak dolgozni. Időszakonként az is rövid szünetre kényszerítette őket, hogy el kellett engedni az építésben résztvevő többi vállalkozó hídon áthaladó munkagépeit.
A kiszállított acélelemek milliméter pontossággal készültek, a megadott méreteknek megfelelően. A beépítésre is legalább ekkora gondot kellett fordítani.
Előzetesen felmérték, hogy hol kell majd furatokat készíteni és bejelölték azokat a helyeket, ahol vasalatot érintett. Ezekhez a fúrásokhoz másik, olyan eszközt használtak, amely alkalmas a vasalás kilyukasztásához.
A hideg időjárás nem csak a kézzel történő munkát nehezítette, hanem a munkafolyamatot is lassította: a körülmények miatt a ragasztóanyag kötési ideje is jócskán megnőtt.
A hídon 3 és fél nap alatt fejezte be a munkát a szakembergárda, ezután következett az innen mintegy 30 kilométerre lévő Albvorland alagút. Itt a nagysugarú kitérő és kitérőkörzetbe építették be a maradék elemeket a hídnál történt folyamathoz hasonlóan.
Itt ugyan nem volt olyan dermesztő hideg, mint a hídon, helyette más zavaró körülmény volt:
a már elkészült, fogadó betonfelületek egyenetlensége miatt többször kellett az előregyártott elemek magasságát változtatni: levágni, hegeszteni vagy éppen a betont vésni. A nagysugarú kitérőhöz tartozó szerkezetek beépítése során 630 db furatot készítettek, valamint további 342 db-ot a kitérőkörzetben. Ezzel a feladattal 5 és fél nap alatt végeztek.
Bödör Katalin építésvezető így értékelte a külföldi munkát:
„Nagyon büszke vagyok a csapatra, mert minden tagja maximális precizitással hajtotta végre a feladatot. A németországi projektvezető is elégedett volt a munkánkkal, megköszönte a hozzáállásunkat, gyorsaságunkat. Az előkészítés során pedig sokat köszönhetek Kovács Szabolcs szakipari vezetőnek és a többi celldömölki kollégának, akik mindenben segítettek, hogy ez a kis projekt – ami számunkra igenis nagy jelentőségű – tökéletesen valósulhasson meg. Ezen felül elmondható, hogy bár sok volt a nehezítő körülmény, szerettük, élveztük ezt a munkát Németországban és örülünk, hogy jó hírét vihettük a Swietelsky Vasúttechnikának.”
A szakembergárda feltehetően május környékén utazik vissza, hogy a Filstal híd másik vágányában levő dilatációhoz szükséges szerkezeteket beépítse, amelyeket ezt megelőzően – ezúttal is a cég celldömölki acélszerkezetgyártó üzemében gyártanak majd le.
A vállalat számára komoly lehetőség volt a németországi nagyberuházásba való bekapcsolódás, ezzel is megmutatva szakmai tudását és gyártói kapacitását, egyúttal bizonyítva azt is, hogy a nyugati elvárásoknak megfelelve tudnak dolgozni és alkatrészeket gyártani.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.