Az új vasúti Duna-híd projektje rövidesen a végéhez ér, a dinamikus próbaterhelést a pályaépítést végző V-Híd Zrt. mozdonyaival végezték a Duna Aszfalt generálkivitelezésében megvalósuló projektben.
Néhány napja számoltunk be a Déli összekötő vasúti híd harmadik hídszerkezetének statikus próbaterheléséről, melyet augusztus 3-án délelőtt a dinamikus próba követett. A projektben a híd leromlott állapotú felszerkezeteit cserélték, és egy új harmadik felszerkezettel bővítették azt. Tekintettel a vasútvonal kulcsfontosságú szerepére (a híd a MÁV Zrt. 1-es számú Budapest−Hegyeshalom vasútvonalán található – a Szerk.) a kivitelezés ideje alatt a vasúti forgalom egy vágányon folyamatosan üzemelt.
A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházása a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) együttműködésében és a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével valósul meg. Az engedélyezési terveket a Főmterv Zrt., az MSC Kft. és a Speciálterv Kft. mint társtervezők készítették, míg a kiviteli terveket a Főmterv Zrt. és a Kontúr Csoport Kft. A cölöpalapozási feladatokat a HBM Soletanche Bachy Kft. látta el. A NoBo és DeBo hitelesítési eljárások teljes körű lefolytatását a RailCert Hungary Kft. végzi.
A dinamikus próbaterhelést a V-Híd Zrt. 2 db, egyenként 116,5 tonna tömegű M62-es sorozatú mozdonyával (becenevén: Szergej – a Szerk.) végezték. A vállalat a Duna Aszfalt alvállalkozójaként a vasútépítési feladatokat látja el a projektben.
Felszerkezetenként 510 méter hosszú, sínkörülöntéses technológiájú, a csatlakozó szakaszokon 300-300 méter hosszban 60-as rendszerű hézagnélküli pálya épült. A harmadik, utolsó hídszerkezeten a vágány fektetése a jelenlegi nyári szezonban 21 vágányzári napot vett igénybe, melyet két hét előkészítő munka előzött meg. A sikeres dinamikus próbaterhelést követően a forgalom felvétele a mai napon 21:30-kor megtörténik. A következő 2 hetes vágányzári időszakban a korábban elkészült hídszerkezetekhez kapcsolódó végleges pályageometria kialakítására kerül sor.
A síneket rugalmas sínkörülöntéssel rögzítik, mely folyamatos sínalátámasztást biztosít, tartósabb, korrózióra nem érzékeny, emellett zaj- és rezgésvédelem szempontjából előnyösebb az alkalmazása a hagyományos leerősítésekkel szemben, valamint lényegesen kedvezőbb az üzemeltetési- és fenntartási költsége.
A V-Híd Zrt. feladata továbbá a felsővezetékhálózat és a biztosítóberendezés kiépítése, a közművek kialakítása, a zaj- és rezgésvédelem biztosítása. A híd pesti és budai hídfőjénél álló őrbódékat elbontották, helyükre újakat építenek, melyek tartószerkezeti munkáit már befejezték, és teljeskörűen tervezetten szeptemberre készülnek el.
A dinamikus mérések során a két összekapcsolt Szergej különböző sebességgel haladt végig a hídon: 5, 20, 40, 60 és 80 km/h-val egyszer oda, egyszer vissza. A folyamatba egy fékezési szakaszt is építettek, melynek során a járművek a híd közepéig elérhető maximális sebességnél hirtelen fékeztek, majd újraindultak.
A terhelés során a BME Hidak és Szerkezetek Tanszék szakembereinek közreműködésével mérték a hídszerkezet különböző részein bekövetkező alakváltozásokat.
A dinamikus próbaterheléssel zárult a közel 3 éve tartó látványos kivitelezési időszak. A projekt átadására holnap kerül sor, melyről lapunk is beszámol majd.
Az 1200 négyzetméteres épület egy tágabb beruházási program részeként készült el.
Az MKIF az új sávok helyéről eltávolítja a cserjéket, de miután a projekt elkészül, többet ültetnek majd a pálya mellett.