A már elkészült két hídszerkezet megfelelőségértékelésének lefolytatását követően, most a teljes projekt lezárása előtt áll a RailCert Hungary Kft.
Folyamatosan nyomon követjük a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítését. A projektben a híd leromlott állapotú felszerkezeteit cserélték, és egy új harmadik felszerkezettel bővítették azt. Tekintettel a vasútvonal kulcsfontosságú szerepére (a híd a MÁV Zrt. 1-es számú Budapest−Hegyeshalom vasútvonalán található – a Szerk.) a kivitelezés ideje alatt a vasúti forgalom két vágányon kvázi-folyamatosan üzemelt.
Májusban került helyére a harmadik hídszerkezet zárótagja, a hídépítéseknél hagyományos hordógurítást július elején tartották. A vágány fektetése megtörtént, melyet a – ahogy az előző két hídszerkezet esetében is – statikus és dinamikus próbaterhelés követ várhatóan július utolsó és augusztus első felében.
A projekt a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) együttműködésében valósul meg, a generálkivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi. A vasúti munkákat alvállalkozóként a V-Híd Zrt. látja el. Az engedélyezési terveket és a híd kiviteli terveit a Főmterv Zrt., az MSC Kft. és a Speciálterv Kft. mint társtervezők készítették. Az építkezés elején cölöpalapozási feladatokat látott el a projekten a mélyépítésben jártas HBM Soletanche Bachy Kft.
A NoBo és DeBo hitelesítési eljárások teljes körű lefolytatását a RailCert Hungary Kft. végzi. A vállalat azon kevés szervezetek egyike, mely hazánkban vasúti tanúsítással foglalkozik, ellenőrzi és értékeli a kötöttpályás és ipari beruházások hazai és uniós követelményrendszereknek való megfelelőségét. A hitelesítési folyamatokról a vállalat ügyvezetőjével készült interjúnkban írtunk bővebben.
A tanúsító szervezet 2021 áprilisa óta folyamatos szakértői jelenlétet biztosít, és megfelelőségértékelési tevékenységet lát el a hazai vasút történetében kiemelkedő beruházás életében. A munka során a műtárgyakra vonatkozó követelményekre helyezik a hangsúlyt.
A projekt ütemezéséhez szorosan kapcsolódva, a hídszerkezetek kivitelezésének megfelelően, külön-külön folytatják le a NoBo és DeBo eljárásokat, így a vállalat 2021 áprilisában az első, 2021 decemberében a második felszerkezet korlátozott szolgáltatási szintű forgalmának felvételénél is jelen volt, a szükséges hitelesítési eljárásokat lefolytatta.
A vállalat feladata 2022. augusztus elején a harmadik hídszerkezet forgalmának felvételéhez szükséges tanúsítások kiadása. A RailCert Hungary Kft. szakemberei részt vesznek a műtárgy forgalomba helyezéséhez szükséges statikus és dinamikus próbaterheléseken, és azok eredményeit beépítve igazolják a követelmények teljesülését.
A munka során vizsgálják a beépített rendszerelemek megfelelőségét és alkalmazhatóságát, továbbá az infrastruktúra, az energia és a pályamenti ellenőrző-irányító jelző alrendszerek releváns követelménypontjait.
A korlátozott szolgáltatási szintű forgalom felvételéhez elengedhetetlen a NoBo és DeBo megfelelőségértékelési tevékenység elvégzése, a közbenső hitelesítési nyilatkozatok kiadásával a forgalom biztonságának maradéktalan garantálása, a követelményeknek való megfelelőség igazolása.
A forgalom felvételét követően a beruházó és a generálkivitelező a RailCert Hungary Kft. bevonásával a megvalósult állapot megfelelőségértékelésére, a projekt zárására, azaz a használatbavételi engedély megszerzésére helyezi a hangsúlyt, melyhez a már említett alrendszereket érintő tanúsítványok megszerzése szükséges.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.