2024.12.11, Szerda
Modern vasútvonalon közlekedhetnek a budapesti agglomeráció lakói
Fotók: Kércz Viktor/magyarepitok.hu

Modern vasútvonalon közlekedhetnek a budapesti agglomeráció lakói

magyarepitok.hu

2022.10.07. 13:47 - Bíró Beáta

A pályakorszerűsítéssel újjászületett Budapest – Hatvan vasútvonal jelentős mérföldkőnek számít a főváros keleti vonzáskörzetében.

Hirdetés

Nagyot lépett előre a hazai vasút színvonala a Budapest – Hatvan (80a) vonalának pályakorszerűsítésével. Immáron magas színvonalú, korszerű és az utazó közönség igényeit maximálisan kiszolgáló vasútállomási környezet, valamint utazási élmény várja a közlekedőket. A NIF Zrt. beruházásában 2017 telén indult fejlesztés 4 külön szakaszban valósult meg, és a vasúti pálya korszerűsítésén túl ETCS 2, biztosítóberendezési és távközlési munkákat is végrehajtottak.

A pályarekonstrukció célja az volt, hogy gyorsabban, rövidebb menetidővel lehessen utazni a szakaszon, ezáltal népszerűbbé váljon a vasúti elővárosi közlekedés, valamint, hogy a tehervonatok is korlátozás nélkül közlekedhessenek.  

 

Fotó: Kércz Viktor/magyarepitok.hu

 

A beruházás részeként 2,7 km hosszú, új 3. vágány épült ki a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső vasútállomás között, melynek célja a Rákos – Hatvan projekt keretében megújult pályán bevezetésre kerülő ütemes menetrend támasztotta kapacitásigény kielégítése. 

A beruházó a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ünnepélyes átadóján részt vett Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára, Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese, valamint több érintett választókerület országgyűlési képviselője.

 

A fejlesztés részei: 

  • a Rákos és Gödöllő közötti vasúti pálya korszerűsítését a Strabag Vasútépítő Kft. és Belfry PE Kft. alkotta konzorcium;
  • a Gödöllő és Hatvan közötti vasúti vonalszakasz pályaépítését a Swietelsky Vasúttechnika Kft.;
  • míg a Rákos és Hatvan közötti szakasz biztosítóberendezési, távközlési és ETCS 2 kivitelezési munkákat a Thales Austria GmbH és Thales Rail Signalling Solutions Kft. végezte.
  • Az egyes tanúsítási feladatok ellátásában a RailCert Hungary Kft. is részt vett, amely több magyarországi vasútfejlesztésben is végez DeBo és NoBo megfelelőségértékelési tevékenységet. 
  • A Keleti pályaudvar és Kőbánya felső vasútállomás közötti 3. vágány kiviteli tervét és a tervezői művezetést a FŐMTERV Zrt. végezte. 

 

 

Gyorsabb közlekedés, megújult állomások

Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára beszédében elmondta: „Ennek a 160 milliárdos óriásberuházásnak a keretében 53 km-en újult meg a vasút. Aszód és Hatvan között 160 km/h sebességre alkalmas pálya, Akadémiaújtelepen új megállóhely épült. A fejlesztésnek az volt a célja, hogy a szakaszon a vonatok gyakrabban közlekedjenek, az utasok pedig minőségibb körülmények között utazhassanak.” Hozzátette: a teherforgalom már kihasználja az új pályát.

Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte: a most befejezett beruházás az elmúlt időszak egyik legnagyobb vasúti fejlesztése volt. Gödöllőn 1 millió utas fordul meg évente. „Itt, egy modern állomásépületen keresztül áthaladva, egy korszerű, klimatizált, alacsonypadlós motorvonatra szállhatunk fel, és az állomásról már 26 perc alatt Budapest Keleti pályaudvarra érhetünk vasúton.” – részletezte.

 

 

„Vasútfejlesztés címszó alatt olyan komplex beruházási elemeket valósítottunk meg, amelyek a magasépítés vagy akár a közútfejlesztés területén is kimagasló jelentőséggel bírnak. Ha körbenézünk, a projekt során 10 milliárdos nagyságrendben hajtottunk végre közútfejlesztési beruházást. Ez a települések rehabilitációs szempontjából is sokat jelent.” – mondta el Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese.

 

Gödöllőn az állomás épületének megújítása mellett átépült a HÉV-állomás, parkolók léresültek és a Swietelsky Vasúttechnika kivitelezésében létrejött egy új, 143 méter hosszú közúti felüljáró a Köztársaság útnál, amely kiváltotta a korábbi szintbeni kereszteződést. 

 

Galéria

Kötött pályaStrabagSwietelsky Vasúttechnika Kft.Belfry PE Kft.Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)RailCert Kft.BudapestHatvanGödöllővasútfejlesztésFőmterv Mérnöki Tervező Zrt.

Hírlevél

Hirdetés