A NIF Zrt. beruházásában az R-Kord Kft. kivitelezésével megvalósult fejlesztés célja a vasúti vontatási kapacitáshiány megszüntetése, az energiahatékonyság növelése.
A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 2016 novemberében indította el alállomási fejlesztési programját, mely a már meglévő villamosított vasútvonalak vonatszám növelésének is az egyik alapja. A kivitelezésre elindított 6 alállomásból (Szerencs, Szabadbattyán, Ebes, Érd, Újszász, Vác) immáron 5 teljesen elkészült, Vácott még zajlik a kivitelezés.
A fejlesztés európai uniós forrásból valósul meg. Az Újszászi alállomás kivitelezését a V-Híd csoporthoz tartozó R-Kord Kft. végezte nettó 2,148 milliárd forint értékben. Az eredményeket Kiss Boglárka a NIF Zrt. szóvivője és Horváth László Balázs, az R-Kord Kft. erősáram divízióvezetője mutatta be a sajtó képviselőinek.
Újszász alállomáson a régiek helyére két új, nagyobb teljesítményű vontatási transzformátort telepítettek, melyek feladata, hogy az országos hálózatról érkező 132 000 Volt feszültséget átalakítsák a vasúti vontatáshoz szükséges 25 000 Volt feszültséggé, ezzel biztosítják a kapcsolatot az országos villamosenergia-hálózat, valamint a vasúti felsővezetékrendszer között; ezáltal biztosítva a megfelelő villamosenergiát a 120-as (Budapest–Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza) és a 82-es számú (Hatvan–Szolnok) vasútvonalak számára.
A transzformátorok alá a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő, zárt kőágyas, szénhidrogén leválasztóval ellátott vasbeton transzformátoralapokat alakítottak ki, melyekkel megakadályozható egy esetlegesen fellépő olajszennyezés talajba jutása.
Újszászon a projekt részeként megépített új épületben létesült mérnöki munkahelyről lehet helyből irányítani az alállomás működését, a felsővezetési energiaellátás vezérlését. A fejlesztés magában foglalta a távvezérléshez szükséges hírközlő kapcsolatok korszerűsítését, és a hozzájuk kapcsolódó irányítástechnikai rendszer kiépítését is, melyekkel az alállomás a távoli távvezérlő központból is működtethető.
Horváth László Balázs, az R-Kord Kft. divízióvezetője kiemelte: Az alállomás fejlesztésére azért volt szükség, mert a kb. 50 éve üzemelő készülékek a folyamatos karbantartás és a kisebb volumenű cserék ellenére, élettartamuk végére értek, megbízhatóságuk csökkent. Műszaki paramétereik már nem feleltek meg a korszerű védelmek és a megnövekedett teljesítményigény követelményeinek. A MÁV új mozdonyainak, illetve motorvonatainak megjelenésével, az ütemes menetrend bevezetésével megnövekedett a felsővezeték villamosenergia igénye, gyakorivá váltak a túlterheléses leoldások. A készülékek egy része elhasználódott, fokozott ellenőrzést és karbantartást igényeltek.
Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője arról tájékoztatott: A projekt utolsó helyszínén Vácott a kivitelezési munkák folyamatban vannak, az új vontatási transzformátorokat leszállították, tervezetten 2023 októberében ott is befejeződik a kivitelezés.
Az újszászi alállomás 2022 októberében kapta meg a használatbavételi engedélyt.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.