A vállalat Digitális Kitérő Szervizkönyv projekten dolgozik, mely a tervek szerint hozzájárul a termékekkel kapcsolatos adminisztratív és egyéb folyamatok gyorsításához, a költséghatékonysághoz és a környezeti lábnyom csökkentéséhez.
Korunk egyik legmeghatározóbb, legdinamikusabban fejlődő területe a digitalizáció, az automatizálás és az úgynevezett okos megoldások. Ezek a kötöttpályás fejlesztések kapcsán is kiemelt szerephez jutnak, hiszen a korszerű vasútüzemeltetés megköveteli az infrastruktúra és a gördülőállomány folyamatos rendelkezésre állását és a forgalmi zavartatás minimalizálását.
A gyöngyösi székhelyű VAMAV Kft. több mint 70 éve foglalkozik vasúti felépítményi szerkezetek gyártásával, és forgalmazásával. Legfontosabb termékei a kitérők, vágányátszelések, betonaljak, dilatációs szerkezetek, ragasztott szigetelt sínillesztések, ütközőbakok, egyéb kiegészítő termékek, valamint a különböző innovatív diagnosztikai rendszerek.
Joó Ervin, a vállalat ügyvezető igazgatója egy előadásában kifejtette, hogy VAMAV proaktív szemléletmóddal és digitalizációval felel a vasúti infrastruktúra üzemeltetője által támasztott komplex kihívásokra. A vállalat korán felismerte a termékekhez kapcsolódó szolgáltatások jelentőségét, így például tanácsadással, különféle helyszíni szolgáltatásokkal segíti az általa gyártott szerkezetek beépítését és üzembe helyezését, képzéseket szervez, tervezéssel, logisztikával segíti stratégiai partnerei munkáját, célja továbbá termékei élettartamának növelése, azok ökológiai lábnyomának csökkentése.
A VAMAV ennek jegyében a 2023-as évet több új innovációval indítja. Az úgynevezett Digitális Kitérő Szervizkönyv (Digital Turnout Archive) projekt a termékekkel kapcsolatos adminisztratív és egyéb folyamatok gyorsítását, a papírmentes működést, a költséghatékonyságot és a környezeti lábnyom csökkentését célozza, egy sor egyéb lehetőség mellett.
A rendszer elektronikus termékigénylés modulja segítséget nyújt az ügyfeleknek a megfelelő termék kiválasztásában (akár a helyszínről is), a gyártó számára pedig könnyebbé teszi a vevői igények megismerését és azok feldolgozását.
A termék előállítása során a gyártás és minőségellenőrzés modul funkciói, úgymint az automatizált gyártási megbízás, a digitális szerelési naptár, a vonalkódok használata, az automatizált gyártási szám hozzárendelés és követés, valamint a minőségtanúsításhoz szükséges ellenőrzések digitalizálása a termék születésének minden fázisát gyorsan, pontosan és visszakereshető módon dokumentálják.
Ez nagymértékben támogatja a gyártó munkaszervezési, gyártási, logisztikai és egyéb, például minőségi kifogások kezelésével kapcsolatos folyamatait. A termék későbbi azonosítását és nyomon követését QR kód segíti.
A termékdokumentáció hozzáférhetősége az ügyfelek számára lényegesen leegyszerűsíti a beépítés, a szakszerű üzembe helyezés, illetve az üzemeltetés és a fenntartás folyamatait. A szoftver további modulokkal is kiegészíthető, úgymint infrastruktúra és gördülőállomány eszközmenedzsment modul, forgalmi adatok és információk alrendszer, pályadiagnosztikai szakértői modul, valamint üzemeltetés és karbantartás alrendszer.
A termékek digitális szolgáltatásokkal való körbeágyazása lehetővé teszi a hibaelemzést, a korrekciós intézkedések költséghatékony meghatározását, valamint a karbantartások tervezésének támogatását. Az adatgyűjtés és elemzés új módszereinek alkalmazásával (helyszíni állapotfigyelő rendszerek adatainak integrálása, Big Data, gépi tanulás) új irányt vehet a termékek optimalizálása és folyamatos fejlesztése, illetve a múltbeli és valós idejű gyűjtött karbantartási adatok elemzése alapján lehetővé válik a jövőbeli események előrejelzése.
Három, légkondicionált liftet épül, amellyel a vonattal utazók akadálymentesen elérhetik a gyalogos felüljárótól a tatabányai állomás peronjait és a parkolót.
Összesen 60 kilométernyi sínszál alatti 46 ezer betonaljat, azok alatt pedig több mint 105 ezer tonna zúzott követ rostáltak és cseréltek az ágyazatban.