A VAMAV Kft. ügyvezetője a vállalat innovatív termék- és szolgáltatás palettájáról tartott előadást a MAÚT szakmai konferenciáján.
Innováció a vasútépítés területén címmel szervezett online konferenciát a MAÚT Magyar Út-és Vasútügyi Társaság 2022. október 27-én. A MAÚT Innovációs Fórum elnevezésű újonnan életre hívott szakmai tájékoztató fórum célja az innovatív technológiák és módszerek szélesebb szakmai közvéleménnyel történő megismertetése.
A megnyitó és köszöntőbeszédet Dr. Mosóczi László, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület elnöke tartotta. Őt követte Joó Ervin, a VAMAV Kft. ügyvezető igazgatója, aki a VAMAV és a Shift2Rail kapcsolatáról tartott előadást.
A VAMAV Kft. a hazai vasúttársaságok és vasútépítő cégek stratégiai partnereként vasúti kitérők, átszelések, vágánykapcsolatok és egyéb felépítményi szerkezetek tervezésével és gyártásával foglalkozik. A vállalat innovatív megoldásokat kínál a váltók működtetését megvalósító állítóművek, zárszerkezetek, végállás érzékelők terén, valamint a különféle diagnosztikai és monitoring feladatok megoldására.
Bevezetésképp a szakember felvázolta:
„A Shift2Rail az első európai vasúti kezdeményezés, amely a kutatásra és innovációra (K+I) fókuszál, integrálja az új és fejlett technológiákat az innovatív vasúti termékmegoldásokba. A Shift2Rail elősegíti az európai vasúti ágazat versenyképességét, a Horizont 2020 program keretében kidolgozza az Egységes Európai Vasúti Térség (SERA) megvalósításához szükséges technológiát. A kezdeményezés az európai vasúti rendszer kapacitásának megkétszerezését, valamint megbízhatóságának és szolgáltatási minőségének 50%-os növelését célozza, miközben felére csökkenti az életciklus költségeit. A szervezet támogatja azokat a törekvéseket, melyek a vasutat a leginkább fenntartható, költséghatékony, nagy teljesítményű, idővezérelt, digitális, versenyképes és ügyfélközpontú közlekedési móddá teszik Európában.”
„A vasúti infrastruktúra üzemeltetője magas kezdeti minőséget és alacsony karbantartási igényt, teljes életcikluson átívelő szolgáltatásokat és egy forrásból elérhető, komplex megoldásokat vár el. A VAMAV robusztussággal, digitalizációval és proaktív szemléletmóddal felel ezekre a kihívásokra”
– hangsúlyozta az ügyvezető.
A folytatásban a már említett három fogalmat a VAMAV Kft. innovatív termékein és szolgáltatásan keresztül fejtette ki.
„Robusztusság terén elsőként az önellenőrző csúcssínt emelném ki. A különleges sínprofilból (60E1A-84) készült csúcssínek esetében a nagyobb tömeg és inercia növeli az akadályérzékenységet, és lehetővé teszi a közbenső végállásérzékelők számának csökkentését. Így növelhető a megbízhatóság, ugyanakkor csökkenthető az életciklus költség.”
Majd hozzátette: „A TOZ+ optimalizált teherbírású csúcssín keresztmetszetét a kritikus pontokon megnöveltük, ezáltal annak élettartama nő. Előnye, hogy nagyobb kopástartalék áll rendelkezésre, és a váltók élettartalma növekszik.”
A következőkben a 400UHC®HSH® szuper prémium minőségű sínről tartott ismertetőt, mely a sínromlással szemben nagyobb ellenállást képvisel, nagyobb a profiltartási képessége, a magas kezdeti minőség pedig hosszabb fenntarthatósággal párosul.
A digitalizációra térve Joó Ervin a ROADMASTER® és PHOENIX® technológiákat emelte ki előadásában.
„Előbbi egy teljesen digitalizált és intelligens felügyeleti rendszer, mellyel az infrastruktúra-elemek állapota és teljesítménye mérhető, lehetővé teszi a váltóhibák csökkentését és a karbantartási folyamatok optimalizálását, folyamatosan rögzíti a függőleges és oldalirányú mozgásokat.
Utóbbi a gördülőállomány felügyeletéhez nyújt diagnosztikai és felügyeleti funkciókat. A hőnfutás és szorulófék ellenőrző rendszer nagy pontossággal képes az áthaladó vonatok kritikus elemeinek hőmérsékletét (mozgás közben, érintkezés nélkül) megmérni.”
Előadása utolsó harmadában a vállalat szolgáltatásaira térve a jelenleg bővítés alatt álló oktatóközpont működését mutatta be a szakember, ahol igényre szabott képzéseket kínálnak a kitérők üzemeltetéséhez kapcsolódó ismeretek megszerzéséhez oktatóteremben és terepen egyaránt.
Kitért még az LCC élettartam és életciklus költség vizsgálatra, illetve bemutatta a VAMAV egyéb szolgáltatásait is, melyek között helyszíni felmérés, felülvizsgálat; egyedi tervezés; telepítés mérnöki támogatása; diagnosztikai támogatása, gyári előszerelés, előszerelt kitérők vasúti és közúti szállítása is szerepel.
Az eseményen továbbá innovatív sínkezelési és aljjavítási technológiákról, előregyártott szintetikus szálerősített vasúti átjáró rendszerekről is hallgathattak előadást a résztvevők. A szakmai összefoglalót a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. részéről Béli János tartotta, az eseményen Nyiri Szabolcs, a MAÚT elnöke is megosztotta gondolatait a jelenlévőkkel.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.