A kirándulók és az ingázók által is jól ismert 56-os villamosvonal munkáira a Colas, a TTDExpert és a DUNAGÉP is szerződött.
A vállalt határidőre, iskolakezdésre befejeződött a hűvösvölgyi villamosvonal részleges felújítása, melynek az volt a célja, hogy a CAF-villamosok a teljes vonalon közlekedhessenek – írja közleményében a Budapest Közlekedési Központ (BKK). A korrekciós munkákra a spanyol gyártmányú szerelvények nagyobb mérete, illetve – a légkondicionálás és a hálózati visszatáplálási képességük miatt – a nagyobb áramfelvételi igényük miatt volt szükség.
A közbeszerzési értesítő információi szerint a beruházásban a Hűvösvölgyi úti íves vágányok átépítését a Colas Alterra végezte el. A vállalat szakemberei ebben a projektelemben, mint korábban is írtuk
Szintén az 56-os villamos pályáján és korszerűsítésén dolgozott a TTDExpert Zrt. (Budagyöngye – Kelemen László utca állomások közötti szakasz) és a DUNAGÉP Zrt. (a cég a Széll Kálmán tértől kiindulva a vonal teljes szakaszán áramellátási korszerűsítési munkákat végzett el) is.
A BKK hangsúlyozza:
az átalakításnak köszönhetően 56-os vonal teljes hosszán alacsony padlós, modern CAF-villamosokkal utazhatnak a fővárosban közlekedők. Tanévkezdéstől az 56-56A villamosok legalább fele minden időszakban alacsony padlós CAF-jármű, amelyek kényelmesebb utazást tesznek lehetővé.
Mint a BKK írja, peron-akadálymentesítésre jelen projektben azoknál a megállóknál kerül sor, ahol a CAF jármű fizikailag nem fért el a korábbi peron mellett: a Kelemen László utca, a Heinrich István utca, valamint a Zuhatag sor megállóhelyeknél ezért – az előírásoknak megfelelő műszaki tartalommal – megtörténik az akadálymentesítés is. A villamosvonalon a a fenti felsorolásból az első két megállónál peronfelújításokra és akadálymentesítésre a TTDExpert Zrt. kötött megállapodást a BKK-val.
A közleményben hangsúlyozzák, a főváros, a BKK és a BKV Zrt. közösen dolgozik azon, hogy a mostani pályakorszerűsítés után - a gazdasági nehézségek ellenére – az összes megállóhely akadálymentesítése is elkezdődhessen, erre az Európai Uniós források adhatnak lehetőséget.
A vonal részleges felújítását célzó BKV Zrt. beruházásánaknak köszönhetően a Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy állomás között több helyen, összesen 3400 vágányméteren korszerűsítették a villamospályát, kitérőket, hajtóműveket, váltófűtést cseréltek, vágányokat építettek át. A sínek mellett 2200 köbméter zúzott követ is kicseréltek.
Mivel a modern, ezáltal dinamikusabb és légkondicionálóval felszerelt CAF-villamosok áramfelvételi igénye és hatékony hálózati visszatáplálási képessége megköveteli, fejleszteni kellett az áramellátási rendszert is. 11 720 folyóméter földkábelt fektetettek le, kicserélt 129 felsővezeték oszlopot és korszerűsített 2 áramátalakító gépházat is.
A Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy végállomás közötti villamosvonal rekonstrukciójának teljes becsült összege 5,6 milliárd forint, amely tartalmazza az utasok által közvetlenül nem látható, áramellátást biztosító gépházak korszerűsítésének munkáit, valamint az építés- és autóbuszpótlás forgalomtechnikai költségeit is. A beruházást fővárosi önkormányzati forrásból finanszírozza a BKV.
A rekonstrukciót a nyári, iskolai szünet idején végezték a szakemberek, és a vállalt határidőre, szeptember 1-jére el is készültek. A munkával járó sávlezárások, ideiglenes korlátozások, járatpótlások miatt a BKV és a BKK köszöni az utasok és a fővárosi utakon közlekedők megértését és türelmét. A villamosközlekedés elindulása után – a villamosforgalmat nem akadályozva – néhány helyszínen még tervezett utómunkákat végeznek majd a kivitelezők.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.