2025.05.31, Szombat
Történelmi vasútvonal újraindítása kerülhet napirendre
Illusztráció

Történelmi vasútvonal újraindítása kerülhet napirendre

magyarepitok.hu, TED

2025.05.30. 09:30 - Kolinek Nóra

Az új nagysebességű szakasz nemcsak Debrecent kötheti össze Berettyóújfaluval, hanem hosszú távon a Nagyváraddal megszakadt kapcsolatot is helyreállíthatja.

Hirdetés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium feltételes közbeszerzési eljárást írt ki a Debrecen − Berettyóújfalu vasútvonal tervezési feladataira. Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetmény szerint a nyertes ajánlattevő feladata

új nagysebességű pálya tervezése a Debrecen Nagyállomás − Berettyóújfalu szakaszon kb. 38,62 vágánykm hosszban, továbbá a 106. számú vasútvonal átépítése, valamint új nyomvonalra helyezése tervezetten 11,36 vágánykm hosszon a Debrecen Nagyállomás − Sáránd (kiz.) szakaszon, a nagysebességű pályával párhuzamosan.

A vonalvezetés Debrecen vasútállomástól (kezdőponti váltókörzet) Debrecen Repülőtér területének észak-nyugati sarkáig a meglévő 106. számú vasútvonallal párhuzamosan halad, majd onnan teljesen új nyomvonalon halad – figyelembe véve a repülőtéri futópálya hosszabbításának tervét – Berettyóújfalu állomásig − olvasható a kiírásban.

 

Új konténerterminált és több külön szintű keresztezést is kialakítanának

Főbb feladatok:

  • egy új 4-5 vonatfogadó-indító vágányos konténerterminál tervezése;
  • külön szintű keresztezés kialakítása a vasút és az M35-ös és 43-as utak találkozásánál;
  • a debreceni állomástól a repülőtérig tartó szakasz 80 km/h, az azt követő néhány kilométer 120 km/h, a pálya további szakasza Berettyóújfaluig 160 km/h sebességre történő tervezése;
  • a nyertes ajánlattevőnek vizsgálnia szükséges a meglévő 106. sz. vasútvonal és a tervezett 104. sz. vasútvonal Derecske térségében történő szintbeni vágánykapcsolattal történő összekötésének lehetőségét;
  • emellett vizsgálni és kiviteli tervi szintig kidolgozni szükséges a jelenlegi 106. sz. vasútvonal megmaradó nyomvonalának helyben történő felújítását a hirdetményben említett szakaszon;
  • továbbá a nyertes ajánlattevőnek feladata a megvalósíthatósági tanulmányok alapján az engedélyezési-, kiviteli és tendertervek, a műszaki dokumentáció, illetve az engedélyezési eljárások lefolytatása az összes szükséges szakágra vonatkozóan.

 

Trianoni határnál megszakított vasúti kapcsolat éledhet újjá

A MÁV 106. számú Debrecen – Nagykereki vasútvonalát egykor Nagyváradig építették ki, ám a trianoni békeszerződés elcsatolta a vonal végét. A második bécsi döntés idején – amikor Nagyváradot ismét Magyarországhoz csatolták − egy rövid időre újraindulhatott a forgalom, ám a II. világháborút követően a határ mentén mindkét oldalon felszedték a síneket. Az elbontott vonalszakaszt a mai napig nem építették újjá.

A Debrecen − Berettyóújfalu vasútvonal kiépítésével, és majdani meghosszabbításával ismét megvalósulhat a kapcsolat a cívisváros és Nagyvárad között. Ahogy korábban beszámoltunk róla a nagyváradi közlekedési társaság rövidesen kiírhatja a tram train közbeszerzéseit, így elérhető közelségbe kerülhet a két város közötti vasútvillamos kapcsolat.

Az ajánlatok beérkezésének határideje: 2025. július 1. 

Kötött pályaÉpítési és Közlekedési MinisztériumDebrecenNagyváradBerettyóújfaluvasútfejlesztésvasútfelújítás

Hírlevél

Hirdetés