A KÉSZ kivitelezésében épülő templomnál már befejezték a gyülekezeti termek szerkezetépítését, hamarosan pedig megkezdődik a tetőszerkezet kialakítása.
A Szabó-telepi református templom alapkövét 2018 szeptemberében rakták le a XX. kerületi Mátyás király téren, az építkezés azóta a tervezett ütemben zajlik – derül ki a pestbuda.hu beszámolójából. Az épület az első Makovecz-stílusban készült fővárosi templom lesz, a kivitelezést a KÉSZ Zrt. valósítja meg a szerkezetépítő Interkonstrukt Kft. és a SOKON Kft. közreműködésével.
A nem hétköznapi formavilág próbára tette a vasbeton szerkezetek zsalutervezőit és a kivitelező ácsokat egyaránt. A kreatív közös gondolkodás, a közös munka azonban eredményes volt, az íves falak, a kétszergörbült felületek kivitelezői egyedi megoldásokat kívántak a MEVA rendszer zsaluzatainak felhasználásával.
Az alapkőletétel óta az építkezés a téli körülmények ellenére az előzetes terveknek megfelelő ütemben halad: mostanra már elkészült a főbejárati kapu és a torony alatti előtér. A gyülekezeti termek középpontjában lévő kerengő szerkezetépítését is befejezték, az épület téglafalai pedig készen állnak a tetőszerkezet fogadására. A ragasztott fatartókból álló tetőszerkezet kivitelezése is elkezdődött a napokban, melyet a Sokon Kft. készít, felhasználva a MEVA MEP nehézállvány tornyait a szerelés közbeni alátámasztásra.
A MEVA zsalurendszerei közül a nagy felületű és nagy merevségű MAMMUT keretes falzsalurendszer, a jól bevált – már hagyományosnak számító – MEVAFLEX fatartós födémzsalurendszer, a MEP alumínium állványrendszer és a CaroFalt univerzális pillérzsalu került felhasználásra.
A Kész Építő és Szerelő Zrt. részéről Székács Norbert főmérnök, Kiss Gábor létesítményfelelős és Flóris Norbert építésvezető irányítja a szerkezetépítést, az Interkonstrukt Kft. kreatív, már-már asztalos szintű munkát igénylő feladatait Radics Ádám vezette.
Az épület nagy részén már állnak a falak, helyükre kerültek a templomkarzatok vasbeton lemezei, bennük az elektromos védőcsövekkel, valamint megtörtént a főbejárati kapu zsaluzása. Az időjárás függvényében februárban már az ácsmunkák is megkezdődhetnek.
A területen az építkezés során a megvalósítást akadályozó 9 fát kivágták, azóta ezeket pótolták, és első ütemben 30 kőrisfát telepítettek a területre, a második ütemben pedig további 12 fát telepítenek majd az építkezés befejezését követően a templomtelken.
A gyülekezet már 70 éve egy családi házból átalakított, korábban orvosi rendelőként használt épületben tartja összejöveteleit. A ház egyre romló műszaki és statikai állapota azonban hosszútávon alkalmatlan arra, hogy az istentiszteleteknek és a számos egyéb gyülekezeti eseménynek helyt adjon.
Az eredeti tervek szerint a már meglevő épületet szerették volna felújítani, erre azonban nem nyílt lehetőség. Ezt követően a XX. kerület vezetősége döntött arról, hogy Pesterzsébeten, a Mátyás király téren egy új református templom épüljön, illetve arról is, hogy azt Makovecz Imre világhírű építőművész tervezze.
A terv 2011-ben már megszületett, de Makovecz Imre halála mindent lelassított. A tervezést Makovecz Imre megbízásából tanítványa, Dósa Papp Tamás folytatta.
A templomnak az az alapgondolata, hogy olyannak kell lennie, mintha az alja a földből nőne ki, a teteje pedig az égből ereszkedne alá.
Makovecz megfogalmazásában: „A templom a megváltás titokzatos helye, az átalakulás, a megújulás, az égiek és földiek egymásra találásának, az élő kövek, a felzengő, diadalmas énekbeszéd helye, Isten csöndjének felszakadása, a színről színre látás csonthasító pillanatának szentegyháza”.
Az építkezéshez nélkülözhetetlen pénz előteremtésére Prof. Dr. Bagdy Emőke klinikai pszichológus, akinek édesapja, Bagdy István a háború előtt életre hívott Szabó-telepi közösség egyik lelki vezetőjeként szolgált, gyűjtést rendezett: 2014-ben édesapja emlékére egyévi jövedelmét ajánlotta fel a templomépítés támogatására, majd élére állt annak a civil összefogásnak, amely keretében sok száz honfitársunk összesen mintegy 65 millió forintnyi adományt gyűjtött össze. Az összeg a magyar kormány 640 milliós támogatásával vált teljessé.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.