Az A-Híd a várost átszelő vasútvonal keresztezésével alakítja ki Bánhida és Sárberek között a kapcsolatot, aluljáró épül és vasúti hídon is dolgoznak.
Tatabánya 17 kilométer hosszan terül el, a várost kettévágja a Budapest-Bécs vasútvonal. A sűrűbben lakott területeken jelenleg csak három helyen lehet keresztezni a vasutat, ez jelentősen lassítja a megyeszékhely közlekedését. Ennek fejlesztésére indult el az az öszetett projekt, ami 2023 tavaszáig zajlik le és összekapcsolja Bánhida és Sárberek városrészeket.
A már lassan 40 éve tervezett építkezés részleteiről és várható haladásáról kora délután tartottak sajtótájékoztatót a tatabányai polgármesteri hivatalban. A fejlesztést a Modern Városok Programban valósítják meg, mintegy fele-fel részben hazai és önkormányzati forrásokból. A részben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), részben pedig a város beruházásában lezajló fejlesztést projektet az A-Híd Zrt. kivitelezi. Ennek során kialakítanak
Az összekötő út 6,5 méter széles lesz, járdával és kerékpárúttal. A gyalogos és biciklis átkelést az aluljárón keresztül is biztosítják.
A sajtóeseményen bemutatott ütemterv szerint a fejlesztés során először az érintett – az országban legforgalmasabbnak számító - 1-es jelzésű MÁV-vonal kap új szerkezetű, nagy forgalmat lehetővé tevő paraméterekkel felépített hidat: erre a Budapest-Bécs vasúti összeköttetés Biatorbágy-Tata szakaszának későbbi fejlesztéséhez lesz szükség. Mivel folyamatosan biztosítani fogják vasútvonal, először terelővágányt kell építeni. Ennek előkészületeit a szerződés nemrég történt hatályba lépése előtt megkezdte már a kivitelező, azonban még egyeztetés zajlik, így ősszel kezdődhet a kivitelezése.
Miután az a terelővágányra várhatóan 2021. márciusában átirányítják a vonatokat, megkezdődhetnek az aluljáró földmunkái és réselése, illetve az útépítés közműkiváltásai. Ezt követően nyáron a vasúti híd és a közúti aluljáró építkezése indul el. Várhatóan 2021 őszén készül el a híd és ekkor terelik rá vissza a vonatforgalmat is. Eközben nyáron az út alépítményein már dolgozni fognak, majd 2022 tavaszától aszfaltozni is fogják, az év telére pedig elkészül az aluljáró. Ezt követően már csak a befejező munkák maradnak hátra és 2023 tavasszal zárhatják le a projektet.
Mindehez hozzátartozik, hogy a új út nyomvonalát még nem véglegesítették a felek, ennek is meg kell történnie, ugyanúgy, mint számos tervezési feladatnak, ami ebből is következik.
Az eseményen felszólalt
Ezt követően Nyul Zoltán, a NIF vezérigazgató-helyettese kifejtette: örül, hogy pozitív rendezvényen vehet részt, amely a minőségi előkészítésnek köszönhetően történhet meg.
Rámutatott: a jelenlevők mindent megtettek azért, hogy a projekt eljusson addig a pontig, hogy hatásba léphessen a szerződés. Emlékeztetett még: a NIF-et ugyan sokan nem a városi projektjeiről ismerik, de az állami infrastruktúraépítő már hosszú ideje végez ilyen fejlesztéseket. Többek között arra is kitért, hogy NIF saját szervezettel végzi el a mérnöki feladatokat.
Sal László az A-Híd Zrt. vezérigazgatója rámutatott: örömel veszik át a stafétát, a cég munkatársai tettrekészen várják a feladatokat. Szavaiból kiderült: előre gondolkoztak és a határidők betartása érdekében már a szerződés megkötése, de nemrég megtörtént hatályba lépése előtt is felkészültek a feladatokra, foglalkoztak a tevrezési előkészítési feladatokkal. Emlékeztettett:
az A-Híd teljes mértékben magyar tulajdonú cég, mely mintegy ötszáz családnak ad munkát és már hosszú ideje bizonyít, a vállalat tavaly ünnepelte alapítása hetvenedik évfordulóját.
A vezérigazgató végül kifejtette: meg van győződve, hogy a projekt összetett és szép feladata jó kezekbe került, az A-Híd egyszerre szeret és képes megfelelni az ilyen kihívásnoknak.
Többek közt humuszdomb biztosítja a zajcsökkentést, és a hulladékhő újrahasznosítása csökkenti a környezetterhelést a WLP újabb épületében.
Pályázatot írtak ki a leégett nagykátai Váci Mihály Katolikus Általános Iskola tervezésére.