Kiválasztották az észak-erdélyi autópálya utolsó, 41 kilométeres Vaskapu-Szilágynagyfalu szakaszának kivitelezőit.
Lezárult a húsz éve épülő autópálya tendereztetése azáltal, hogy a török Makyol vezette konzorcium nyerte az észak-erdélyi autópálya Vaskapu-Szilágynagyfalu szakaszának megépítésére kiírt pályázatot – közölte az economedia.ro hírportál a közúti infrastruktúráért felelős országos hatóság (CNAIR) közleménye alapján.
A kivitelezőre az autópálya utolsó, 41 kilométeres szakaszának megépítése vár a Szilágy megyei Vaskapu (Portile de Fier) és Szilágynagyfalu (Nusfalau) között.
A projekt része Zilah közelében egy 2,89 kilométeres alagút megépítése a Meszes-hegység alatt. Az építkezés tervezett időtartama 78 hónap, ebből 18 hónapot a tervezésre fordítanak. A győztes ajánlat értéke nettó 6,62 milliárd lej, az 543,502 milliárd forint.
Az észak-erdélyi autópálya építése 2004. június 16-án kezdődött a Kolozsvár melletti Tordaszentlászló (Savadisla) területén. A román kormány 2003-ban, közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül kötött szerződést az autópálya megépítésére az amerikai Bechtellel. A beruházás szerződésben rögzített értéke 2,2 milliárd dollár (826,782 milliárd dollár) volt, az átadási határidő pedig 2013.
Az eredeti elképzelés szerint a sztráda 415 kilométeren, a román-magyar határtól Brassóig húzódott volna, később azonban 282 kilométerre rövidítették, a keleti végpontja Marosvásárhely.
A bukaresti kormány 2013-ban felbontotta a szerződést. Tíz év alatt a Bechtel 52 kilométer autópályát épített meg teljesen, 64 kilométert pedig részben, 1,5 milliárd dollárért (563,715 milliárd forint).
Jelenleg 130 kilométeren, Marosvásárhely és a Kolozsvár közelében található Magyarnádas (Nadaselu) között lehet folyamatosan közlekedni az észak-erdélyi autópályán.
Időközben átadták a Bors II – Bihar (5,35 kilométer) és a Berettyószéplak – Szilágynagyfalu (13,55 kilométer) szakaszokat is.
A Magyarnádas-Vaskapu közti sztrádaszakasz építése folyamatban van, a Bihar (Biharea)-Bisztraterebes (Chiribis) és Bisztraterebes-Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) szakaszok pedig a tervezés szakaszában vannak.
A kivitelezési szerződések értelmében utolsóként a Vaskapu-Szilágynagyfalu szakasznak kell elkészülnie, 2031 folyamán.
A Mapei is hozzájárult a geszti Tisza-kastély újjászületéséhez.
A külső vár ikertornyainak lőrésszerű pártázataival is jól halad az Épkar Zrt. és az FK-RASZTER Zrt.