Látványos munkálatok zajlottak októberben a Bakony lábánál fekvő Ajka belvárosában. A Torna-patak fölött épülő új hidak közül, kettő átkelő korlátait daru segítségével emelték a helyére.
Áprilisban kezdődött el a STRABAG kivitelezésében Ajka belvárosának közlekedési hálózatfejlesztése és közösségi tereinek megújítása. A projekt keretében a cég szakemberei egy új közlekedési csomópontot és négy hidat építenek.
Az átfogó, a belváros arculatát átformáló beruházás során, Ajka Város Önkormányzatának megbízásából felújítják és kiszélesítik a Torna-patak mentén haladó Deák Ferenc utcát és annak járdáit, valamint kiépítik ezen a szakaszon a közvilágítást, a távközlési berendezéseket a szükséges közműkiváltások feladatai mellett. Könnyebben közlekedhetnek a gyalogosok majd a Nagy László Városi Művelődési Központ közelében lévő hídtól a Bródy utcáig tartó szakaszon is, ahol szintén kibővítik a járdákat. Az intézmény közelében egy új gyalogos átkelőhelyet alakítanak ki, ezenkívül innen a Csingeri úti körforgalomig egy kerékpárút is vezet majd.
A közlekedési folyosó Rákóczi Ferenc utcai kereszteződésében egy új, hat méter széles , négy kihajtóval rendelkező körforgalmi csomópontot alakítanak ki, miközben elvégzik a kereszteződésbe futó keleti és nyugati ágak nyomvonalkorrekcióját.
A kivitelezés talán leglátványosabb elemei a hídépítések. A STRABAG négy új híd kivitelezésével újjávarázsolja az 1970-es években kialakított belváros arculatát.
A projekt keretében közúti átkelőt építenek a Torna-patak fölé az új körforgalomtól északra. A hat méter széles híd két alátámasztással, 10,6 méteres támaszkiosztással épül.
Az egyenes vonalvezetésű átkelő kivitelezéséhez a STRABAG saját fejlesztésű hídgerendáit, szám szerint 13 darabot használnak fel.
Hasonló megoldással készült el a 67-es út egyik hídja is, az innovatív megoldásról bővebben itt olvashatnak.
Két ütemben születik újjá a Torna-patak környezete és medre. Az Ajkát kettészelő Torna-patak mederrekonstrukciója régi vágya a településnek. A tervek szerint a most zajló infrastruktúrafejlesztést, a patak revitalizációját célzó munkálatok követik majd, amely során átépítik a medret egészen a Kislőd határáig tartó szakaszon.
Ezeknek a munkálatoknak a célja, hogy a nagy mennyiségű lehulló csapadék esetén a jövőben ne lépjen ki a patak a medréből, ahogy ez az elmúlt években előfordult. Továbbá a fejlesztés elősegíti a patak élővilágának megerősödését is.
Az Észak-Bakonyban eredő majd a Marcal folyó torkolatáig kanyargó patak neve másfél évtizede gyakran bekerült a híradásokba. A kolontári ipari katasztrófa után az élővízbe jutó vörösiszap miatt a Torna-patakban megszűnt az élettevékenység, a növény- és az állatvilág teljesen kipusztult. Az élővilág, ahogy a Tiszában a ciánszennyezés után, itt szintén lassanként rehabilitálja magát. Ezt a folyamatot is támogatja a tervezett mederrekonstrukció.
A Torna-patak feletti hidakat a STRABAG szakemberei speciális mélyalapozással építik meg. A távhő gyalogoshíd 14 méter hosszússággal és 3,70 méteres szélességgel készül el, a két alátámasztását egymástól 11,5 méterre alakították ki. A fúrt cölöpökre támaszkodó átkelő a gyalogosokon kívül, biztosítja a távhővezetékek áthaladását is. Október első felében daru emelte a helyére a híd korlátait.
Hasonló készültségi fokot ért el a második, a rendőrség elé kerülő átkelő kivitelezése is. Ezen a szakaszon a 12 méter hosszú és hasonló méretű felszerkezettel megtervezett, több mint három méter széles híd szolgálja majd ki a gyalogosforgalmat. Ennek a hídnak a korlátelemei szintén október első felében kerültek a helyükre.
Az acélszerkezetű, fúrt cölöpökön nyugvó átkelő biztosítja majd a hírközlési kábeleket átvezetését is a patak két partja között. Az acélszerkezetének súlya kb. 5 tonna.
A hidak szerkezetének tervezésekor, amely a generáltervezéssel megbízott, Város-TEAM Pannon Kft. valamint az i-quadrat hungária kft. munkája, kihívást jelentett a felületkezeléshez szükséges horganyzó kád mérete. A mérnökök végül több kisebb szerkezeti elemből összeszerelhető hidat terveztek, amelyet a kivitelező cég szakemberei a helyszínen állítanak össze.
A hidak közül a legizgalmasabb karakterisztikával az úgynevezett Cikk-Cakk híd rendelkezik. A három alátámasztással épülő híd felszerkezete 17,95 méteres, a szélessége az elnevezésének megfelelően 2,5 és 5,2 méter között váltakozik.
A hidak terveit úgy készítették el és a kivitelezése is úgy valósul meg, hogy az igazodik a projekt következő ütemében a meder átépítéséhez.
A kivitelezést végző STRABAG feladata a patak környezetének rendezése is, ennek keretében közműkiváltásokat, térburkolást, parkosítást is végeznek illetve utcabútorokat helyeznek el. A projekt részeként átépítik a Torna-patak és a Szabadság tér közötti parkolót is a Helios bevásárlóközpontnál.
A tervek szerint a munkálatok 2025 első felében készülnek el.
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.
A 100 éves gyárat ellátó rendszer jövő márciusban lép működésbe.