2024.11.21, Csütörtök
Így zárja az évet a Lánchíd: helyére került a két hídpillér közötti utolsó pályatábla
Fotók: magyarepitok.hu

Így zárja az évet a Lánchíd: helyére került a két hídpillér közötti utolsó pályatábla

magyarepitok.hu, BKK

2021.12.14. 11:22 - Kalácska-Nagy Nóra

Az év végén visszatekintettek az A-Híd Zrt. által megújuló Lánchíd jelentős munkálataira.

Hirdetés

Lapunk a Lánchíd felújítását folyamatosan nyomon követi, legutóbb a kőoroszlánok restaurációs munkáiról számoltunk be, majd kortárs képzőművészek látogatásáról, akik a híd felújításán inspirálódtak. Budapest első hídjának újjászületése a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) beruházásában, az A-Híd Zrt. generálkivitelezésében zajlik.

A megújuló híd eseményekben gazdag évet tudhat maga mögött. A kedden megrendezett sajtóeseményen a Lánchíd felújításának jelenlegi állásáról tájékoztattak, valamint visszatekintettek a 2021-ben elvégzett munkákra.

A keddi eseményen helyére tették a két hídpillér közötti utolsó pályatáblát a medernyílás fölötti utolsó pályalemez beemelésével.

A rendezvényen részt vett

  • dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója
  • és Sal László, az A-Híd Zrt. vezérigazgatója.
Fotók: magyarepitok.hu

94 korszerű, úgynevezett ortotróp acél pályatáblát építenek be

Az elöregedett vasbetont váltó pályaszerkezet beépítése – a bontáshoz hasonlóan – a híd közepétől kezdődött - írja a BKK közleménye. Az első új acéltáblát még július végén szállították a helyszínre, és toronydaruval emelték a hídra, majd augusztusban helyezték be a Lánchídba.

A december 14-én, kedden helyére került elem volt az utolsó a két hídpillér közötti szakaszon, ez a pályatábla csaknem 11 méter hosszú és 3,5 méter széles, a tömege 8 tonna.

A városi szóló autóbusz hosszúságú elemet ezúttal is a különleges sínrendszeren közlekedő bakdaruval mozgatták a hídon, amelyet kifejezetten az átkelőre terveztek, és egyedileg gyártottak.

A Lánchíd felújítása során összesen 94 korszerű, trapézbordákkal merevített, úgynevezett ortotróp acél pályatáblát építenek be.

Ezek jelentősen könnyebbek az elődeiknél, és már 50 darab került a helyére. A 380 méter hosszúságú Lánchídon 200 méternyi egybefüggő részt alkotnak a behelyezett pályatáblák.

Az új elemek alatt a legfontosabb javításokat már elvégezték, de a bentmaradó szerkezet megújításán a híd alá függesztett állványzatról a következő hónapokban is tovább dolgoznak a szakemberek, gondosan haladva a rendelkezésükre álló, szűk területen. A munkák során csak kereszttartóból 105 darabot vizsgálnak meg, majd kereszttartónként mintegy 30–45 tételt tartalmazó, részletes hibatérképet állítanak össze. Számítások szerint csupán ezeken az elemeken több ezer hibát kell a helyszínen javítani.

A munkafolyamatok összehangolása óriási mérnöki kihívást jelent: módszeresen kell haladni a munkaterületen, az acélszerkezeteket készítő gyárban, valamint a tervezőirodában is. A károsodott elemekre ugyanis egyedi tervek készülnek, ezek alapján legyártják a szükséges acélszerkezeteket, amelyeket aztán a helyszínen beépítenek.

Folyamatosan dolgoznak a hídon és környezetében

Befejeződött az útpálya július első felében indult bontása, vagyis az elöregedett vasbetonszerkezet felszeletelése és kiemelése is. A még a helyszínen lévő részek már csak az acélszerkezetekkel együtt kerülnek ki a hídról. A munkák változatlanul két irányba haladnak, a szakemberek felváltva közelednek az elemek beépítésével a pesti és a budai Duna-parthoz.

A Lánchíd járdáinak jelentős részét elbontották már, januárban majd a parti nyílásokban dolgoznak a kivitelező A-Híd Zrt. szakemberei a járdák újjáépítésén.

Még az idén ellátják valamennyi láncot rozsdásodás elleni védelemmel. A nyolc láncszakasz közül már csak kettőn tart a munka, hamarosan befejezik a fedőréteg festésének minősítését, utána kezdődhet az érintett – fedett és függesztett – láncállványzat lebontása. A tucatnyi lemezből álló láncszemek, valamint a függesztőrudak összesen több mint 23 ezer négyzetméternyi korrózióvédelemre és festésre szoruló felületet jelentenek.

A hídfőkben lévő aluljárók átépítése szintén az ütemtervnek megfelelően halad. A budai hídfőben az új aluljáró tágasabb, jobban belátható, és így biztonságosabb lesz a régihez képest, a kétirányú kerékpárút mellett egy járda is épülhet benne a gyalog közlekedőknek. A pesti hídfő kör keresztmetszetű gyalogos aluljárójának ugyancsak megváltozik a formája: egyenes falakat építenek, és tágasabb, téglalap alakú keresztmetszetet alakítanak ki.

Az örökségvédelmi feladatok részeként a pilon körül egy hajóról bontják a mellvédeket és a konzolokat. Nem csak a munkaterületen, valamint az acélszerkezeteket készítő és festő gyárakban folytatódnak a munkák, a kő- és fémrestaurátorok is dolgoznak a műhelyekben az oroszlánszobrok, vagy például a kandeláberek és a korlátok felújításán.

A híd korszerűsítése a tervek szerint 2023-ig tart.

Galéria

Mi épül?A-Híd Zrt.LánchídBKKhídfelújítás

Hírlevél

Hirdetés