Nem csupán napelemes világítást telepítettek, több szempontból is kitűnik a hasonló megoldások közül az Andornaktályán megvalósult projekt.
Eger gyorsforgalmi elérhetőségét megteremtő M25-ös autóút befejező szakaszait 2020 nyarán adták át. Ehhez kapcsolódóan készült el a Heves megyei Andornaktálya déli végén található körforgalom is – akkor még közvilágítás nélkül. Az átadás óta eltelt időszakban a tapasztalatok azt mutatták, hogy a csomópontot ki kell világítani.
Arról, hogy miért volt szükség a közvilágítás kiépítésére, és milyen egyedülálló technológia alkalmazása mellett döntött a beruházó NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., Pántya József, az állami beruházó cég útfejlesztési igazgatója adott részletes tájékoztatást a projekt átadó eseményén.
Lakott területen kívül elhelyezkedő körgeometriás csomópont megvilágítását alapvetően nem indokolja az útügyi szabályzat, ám az andornaktályai körforgalom átadása óta eltelt időszakban a tapasztalatok azt mutatták, a biztonságosabb közlekedés érdekében szükséges kivilágítani. Ugyanakkor ezzel párhuzamosan elkezdődött az önkormányzatnak egy kerékpárútépítési projektje. A kerékpárút átvezetés pedig már önmagában is feltételezi a közvilágítás meglétét – fejtette ki Pántya József.
„A kor szellemével haladva, a fenntartható jövőt is figyelembe véve, mindenképpen energiatakarékos megvilágításban gondolkodtunk. Körbejártuk a Magyarországon elérhető lehetőségeket, de valójában olyasmit kerestünk, amit nem lehetett csak úgy leemelni a polcról.”
A társaság ugyanis olyan napelemes világítási rendszert szeretett volna kialakítani, amelynek tárolókapacitása az év minden napján fedezni tudja a közvilágításhoz szükséges energiaforrást.
Ilyen típusú megvilágítás máshol nem található - nem csak az országban, a környezőekben sem – tette hozzá az útfejlesztési igazgató. Az elképzelés tehát megszületett, már csak a megfelelő szakembereket kellett megtalálni a tervek elkészítésére és a kivitelezésre.
Ennek eredményeként az Andornaktálya közelében lévő körforgalom szigetüzemű közvilágítás a NIF Zrt. megbízásából, a Zöld Garden Kft. kivitelezésében, a HOFEKA Kft. által végzett fejlesztésekkel valósult meg.
A szigetszerű megvilágítás lényege, hogy a csomópontot a középszigetben felállított kandeláberekkel világítják meg, ahogyan a kerékpáros átvezetést is. A behaladási oldalakról érkezők külön világítótesttel és oszloppal így nem találkoznak.
Az egyedi, saját fejlesztésű, LED-es világítótestekkel megvalósított sziget üzemben működő közvilágítás alap üzemi körülmények között a körforgalomban 10 lux, a kerékpáros átvezetésnél 15 lux megvilágítási értékkel bír.
A világítás energiaellátását napelemek és ezekhez kapcsolódó akkumulátorok látják el. Éjszaka így a tárolt napenergiával üzemel a közvilágítás.
„Az egyik legnagyobb fejtörést az okozta, hogyan tudjuk az energiatárolást megoldani, ezért végül minden elem egyedi gyártású és kialakítású lett; az oszlopok, a napelem-tárolók, az energiatároló-doboz. Több helyen található napelemes közvilágítás, de ekkora energia kapacitású tárolás, amely az év minden napján, a legborúsabb napokon is képes az éjszakai megvilágítást megoldani – ez mindenképpen egyedi.”
A körforgalom közepén található 6 darab, 9.5 méter magas egyedi oszlop, amelyek mindegyikén két-két napelemtábla helyezkedik el, valamint 8 méter magasságban egy-egy Tweet Stelium LED-es világítótest. Az oszlopokra telepített 12 darab napelemtábla teljesítménye egyenként 385Wp. Ezek töltik a körforgalom közepére telepített akkumulátortelepet, aminek a kapacitása 825Ah. Az akkumulátorok egyedi, a Hofeka Kft. által fejlesztett, speciálisan szigetelt dobozban kaptak helyet, ami megvédi őket az időjárás viszontagságaitól.
Emellett a kerékpáros átvezetésnél 2 darab, 5 méter magas oszlopra szerelt Tweet Stelium LED-es világítótest biztosítja a biztonságos átkelést az éjszakai órákban is.
A körforgalom kialakításánál egy biztonsági fix betáplálás is ki lett építve arra az esetre, ha a napelemes rendszer nem termelne elegendő energiát. (Ez a téli időszakra jellemző, amikor korán sötétedik, és sokat kell éjszaka világítani úgy, hogy a napos órák száma lényegesen kevesebb).
Ebben az esetben a rendszer automatikusan átvált fix betáplálásra (az akkumulátorok élettartamának maximalizálása érdekében az átváltás 60%-os merültségi állapotnál történik), és arról üzemel addig, míg a napelemes rendszer újra elegendő energiát nem termel a biztonságos működéshez. „Idáig még ezt a kritikus 60 százalékot sem közelítették meg az akkumulátorok, 90 százalék alá is csak nagyon ritkán merülnek.”
Ezért talán nem meglepő, hogy a körforgalom megvilágításának végleges beállítása óta a hálózathoz való csatlakozásra eddig nem volt szükség.
„A körforgalom egyediségét tovább fokozza, hogy a csomóponti ágak behaladásánál, mind a négy ág felől, plusz a kerékpárútnál, ipari mozgásérzékelő szenzorokat helyeztünk fel az oszlopokra, amelyekkel a fényerőt lehet szabályozni. Ezzel az energia egy nagyon nagy hányadát meg tudjuk spórolni, hiszen a standard 10 luxos világítás behaladás nélküli vagy szegény időszakban 3 luxra automatikusan leszabályoz.”
A körforgalom teljes közvilágítási rendszere a Magyar Közútnál is rendszeresített HDMR Smart City rendszerbe van integrálva, amely egy kétirányú kommunikációt jelent a központtal és a világítótestekkel. A meglévő szoftver az andornaktályain kívül további, korlátlan számú helyszínen lévő világítási rendszert is képes vizsgálni és szabályozni.
A HDMR Smart City rendszer lényege, hogy ha nincs mozgás a körforgalomban, akkor a rendszer ezt érzékelve csökkenti a világítótestek fényáramát. Ha azonban érkezik egy autó, akkor azt a mozgásérzékelő érzékeli a behaladási szakaszon és mire az autó a körforgalomba ér, addigra vezeték nélküli jelátvitellel jelez a világítótesteknek, hogy a fényáramot növelje meg, így az autós már a szabványosan megvilágított körforgalomba érkezik.
„Ezzel a megoldással éjszaka, amikor alacsony, vagy egyáltalán nincs autós forgalom, jelentős energiát lehet megtakarítani, ami egy napelemes rendszer esetében fontos tényező. Ugyanúgy, ahogy a csomóponti ágakon, a kerékpáros átvezetésnél is van mozgásérzékelő, így amikor kerékpáros érkezik, a rendszer akkor is megemeli a világítótestek fényáramát.”
A hagyományos nátrium világításhoz képest a felszerelt LED-es világítótestek 50%-os energia megtakarítást biztosítanak és a HDMR mozgásérzékelős megoldásnak köszönhetően a rendszer átlagosan további akár 40% energiát takarít meg.
Pántya József a beruházás megtérülése kapcsán kiemelte, nagyon fontos szempontot képvisel egy projektnél, hogy mennyi idő alatt tudják megvalósítani. Saját fejlesztésű, megújuló energiaforrás felhasználásával jelentősen csökken a kivitelezési idő.
„Szigetszerű térvilágítás esetében, amikor az energiaforrást mi hozzuk és helyezzük el a közepében, nem kerülünk függőségi viszonyba egyetlen szolgáltatóval sem. Nincsenek hatósági engedélyeztetési folyamatok, nincsen egyéb procedúra, amely meglehetősen hosszúra tud nyúlni manapság.”
Az útfejlesztési igazgató elmondta, a világítás tavaly novemberben készült el, tesztüzeme decemberben valósult meg, míg a finomhangolások ez év elején zajlottak, azóta kifogástalanul működik a csomópont megvilágítása.
Pántya József hozzátette, követendő mintának tartja az Andornaktályán megvalósult projektet. „Nagy büszkeséggel tölt el, mert ez egy olyan innovatív fejlesztés, amely üdítő folt a meglehetősen konzervatív mélyépítési világban. Egy ilyen megoldás ma még egyedinek számít, de az itt megszerzett tudás birtokában innentől kezdve a további helyszíneken történő alkalmazása sem lehet probléma. Szabad és kell is ehhez az eszközhöz és fejlesztéshez nyúlni.”
Az energiaválság talán még inkább indokolja a hálózatfüggetlen, környezetbarát fejlesztéseket. „Az energiaválság idejét éljük, most még jobban oda kell figyelni, mennyi energiát használunk közcélokra és magáncélokra is természetesen, és ennek függvényében használni az új megoldásokat.”
A közvilágítási projekt átadó eseményén felszólalt továbbá
A képviselő elmondta: “Nem kerülhetjük meg az M25-ös megépülését, ez a körforgalom az autóúthoz csatlakozik. Nem mindegy, hogy milyen biztonságos és korszerű körülmények mellett közlekedhetünk. Ez a körforgalom még biztonságosabbá vált azáltal, hogy megvilágították. Olyan megoldást találtak ki a szakemberek erre ami nem csak Magyarországon, de Európában is egyedülálló.”
A vezérigazgató kiemelte: “A HDMR Smart city rendszer segítségével éjszaka, amikor alacsony, vagy egyáltalán nincs autós forgalom, jelentős energiát lehet megtakarítani, ami egy napelemes rendszer esetében fontos tényező.”
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.