Nem csupán napelemes világítást telepítettek, több szempontból is kitűnik a hasonló megoldások közül az Andornaktályán megvalósult projekt.
Eger gyorsforgalmi elérhetőségét megteremtő M25-ös autóút befejező szakaszait 2020 nyarán adták át. Ehhez kapcsolódóan készült el a Heves megyei Andornaktálya déli végén található körforgalom is – akkor még közvilágítás nélkül. Az átadás óta eltelt időszakban a tapasztalatok azt mutatták, hogy a csomópontot ki kell világítani.
Arról, hogy miért volt szükség a közvilágítás kiépítésére, és milyen egyedülálló technológia alkalmazása mellett döntött a beruházó NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., Pántya József, az állami beruházó cég útfejlesztési igazgatója adott részletes tájékoztatást a projekt átadó eseményén.
Lakott területen kívül elhelyezkedő körgeometriás csomópont megvilágítását alapvetően nem indokolja az útügyi szabályzat, ám az andornaktályai körforgalom átadása óta eltelt időszakban a tapasztalatok azt mutatták, a biztonságosabb közlekedés érdekében szükséges kivilágítani. Ugyanakkor ezzel párhuzamosan elkezdődött az önkormányzatnak egy kerékpárútépítési projektje. A kerékpárút átvezetés pedig már önmagában is feltételezi a közvilágítás meglétét – fejtette ki Pántya József.
„A kor szellemével haladva, a fenntartható jövőt is figyelembe véve, mindenképpen energiatakarékos megvilágításban gondolkodtunk. Körbejártuk a Magyarországon elérhető lehetőségeket, de valójában olyasmit kerestünk, amit nem lehetett csak úgy leemelni a polcról.”
A társaság ugyanis olyan napelemes világítási rendszert szeretett volna kialakítani, amelynek tárolókapacitása az év minden napján fedezni tudja a közvilágításhoz szükséges energiaforrást.
Ilyen típusú megvilágítás máshol nem található - nem csak az országban, a környezőekben sem – tette hozzá az útfejlesztési igazgató. Az elképzelés tehát megszületett, már csak a megfelelő szakembereket kellett megtalálni a tervek elkészítésére és a kivitelezésre.
Ennek eredményeként az Andornaktálya közelében lévő körforgalom szigetüzemű közvilágítás a NIF Zrt. megbízásából, a Zöld Garden Kft. kivitelezésében, a HOFEKA Kft. által végzett fejlesztésekkel valósult meg.
A szigetszerű megvilágítás lényege, hogy a csomópontot a középszigetben felállított kandeláberekkel világítják meg, ahogyan a kerékpáros átvezetést is. A behaladási oldalakról érkezők külön világítótesttel és oszloppal így nem találkoznak.
Az egyedi, saját fejlesztésű, LED-es világítótestekkel megvalósított sziget üzemben működő közvilágítás alap üzemi körülmények között a körforgalomban 10 lux, a kerékpáros átvezetésnél 15 lux megvilágítási értékkel bír.
A világítás energiaellátását napelemek és ezekhez kapcsolódó akkumulátorok látják el. Éjszaka így a tárolt napenergiával üzemel a közvilágítás.
„Az egyik legnagyobb fejtörést az okozta, hogyan tudjuk az energiatárolást megoldani, ezért végül minden elem egyedi gyártású és kialakítású lett; az oszlopok, a napelem-tárolók, az energiatároló-doboz. Több helyen található napelemes közvilágítás, de ekkora energia kapacitású tárolás, amely az év minden napján, a legborúsabb napokon is képes az éjszakai megvilágítást megoldani – ez mindenképpen egyedi.”
A körforgalom közepén található 6 darab, 9.5 méter magas egyedi oszlop, amelyek mindegyikén két-két napelemtábla helyezkedik el, valamint 8 méter magasságban egy-egy Tweet Stelium LED-es világítótest. Az oszlopokra telepített 12 darab napelemtábla teljesítménye egyenként 385Wp. Ezek töltik a körforgalom közepére telepített akkumulátortelepet, aminek a kapacitása 825Ah. Az akkumulátorok egyedi, a Hofeka Kft. által fejlesztett, speciálisan szigetelt dobozban kaptak helyet, ami megvédi őket az időjárás viszontagságaitól.
Emellett a kerékpáros átvezetésnél 2 darab, 5 méter magas oszlopra szerelt Tweet Stelium LED-es világítótest biztosítja a biztonságos átkelést az éjszakai órákban is.
A körforgalom kialakításánál egy biztonsági fix betáplálás is ki lett építve arra az esetre, ha a napelemes rendszer nem termelne elegendő energiát. (Ez a téli időszakra jellemző, amikor korán sötétedik, és sokat kell éjszaka világítani úgy, hogy a napos órák száma lényegesen kevesebb).
Ebben az esetben a rendszer automatikusan átvált fix betáplálásra (az akkumulátorok élettartamának maximalizálása érdekében az átváltás 60%-os merültségi állapotnál történik), és arról üzemel addig, míg a napelemes rendszer újra elegendő energiát nem termel a biztonságos működéshez. „Idáig még ezt a kritikus 60 százalékot sem közelítették meg az akkumulátorok, 90 százalék alá is csak nagyon ritkán merülnek.”
Ezért talán nem meglepő, hogy a körforgalom megvilágításának végleges beállítása óta a hálózathoz való csatlakozásra eddig nem volt szükség.
„A körforgalom egyediségét tovább fokozza, hogy a csomóponti ágak behaladásánál, mind a négy ág felől, plusz a kerékpárútnál, ipari mozgásérzékelő szenzorokat helyeztünk fel az oszlopokra, amelyekkel a fényerőt lehet szabályozni. Ezzel az energia egy nagyon nagy hányadát meg tudjuk spórolni, hiszen a standard 10 luxos világítás behaladás nélküli vagy szegény időszakban 3 luxra automatikusan leszabályoz.”
A körforgalom teljes közvilágítási rendszere a Magyar Közútnál is rendszeresített HDMR Smart City rendszerbe van integrálva, amely egy kétirányú kommunikációt jelent a központtal és a világítótestekkel. A meglévő szoftver az andornaktályain kívül további, korlátlan számú helyszínen lévő világítási rendszert is képes vizsgálni és szabályozni.
A HDMR Smart City rendszer lényege, hogy ha nincs mozgás a körforgalomban, akkor a rendszer ezt érzékelve csökkenti a világítótestek fényáramát. Ha azonban érkezik egy autó, akkor azt a mozgásérzékelő érzékeli a behaladási szakaszon és mire az autó a körforgalomba ér, addigra vezeték nélküli jelátvitellel jelez a világítótesteknek, hogy a fényáramot növelje meg, így az autós már a szabványosan megvilágított körforgalomba érkezik.
„Ezzel a megoldással éjszaka, amikor alacsony, vagy egyáltalán nincs autós forgalom, jelentős energiát lehet megtakarítani, ami egy napelemes rendszer esetében fontos tényező. Ugyanúgy, ahogy a csomóponti ágakon, a kerékpáros átvezetésnél is van mozgásérzékelő, így amikor kerékpáros érkezik, a rendszer akkor is megemeli a világítótestek fényáramát.”
A hagyományos nátrium világításhoz képest a felszerelt LED-es világítótestek 50%-os energia megtakarítást biztosítanak és a HDMR mozgásérzékelős megoldásnak köszönhetően a rendszer átlagosan további akár 40% energiát takarít meg.
Pántya József a beruházás megtérülése kapcsán kiemelte, nagyon fontos szempontot képvisel egy projektnél, hogy mennyi idő alatt tudják megvalósítani. Saját fejlesztésű, megújuló energiaforrás felhasználásával jelentősen csökken a kivitelezési idő.
„Szigetszerű térvilágítás esetében, amikor az energiaforrást mi hozzuk és helyezzük el a közepében, nem kerülünk függőségi viszonyba egyetlen szolgáltatóval sem. Nincsenek hatósági engedélyeztetési folyamatok, nincsen egyéb procedúra, amely meglehetősen hosszúra tud nyúlni manapság.”
Az útfejlesztési igazgató elmondta, a világítás tavaly novemberben készült el, tesztüzeme decemberben valósult meg, míg a finomhangolások ez év elején zajlottak, azóta kifogástalanul működik a csomópont megvilágítása.
Pántya József hozzátette, követendő mintának tartja az Andornaktályán megvalósult projektet. „Nagy büszkeséggel tölt el, mert ez egy olyan innovatív fejlesztés, amely üdítő folt a meglehetősen konzervatív mélyépítési világban. Egy ilyen megoldás ma még egyedinek számít, de az itt megszerzett tudás birtokában innentől kezdve a további helyszíneken történő alkalmazása sem lehet probléma. Szabad és kell is ehhez az eszközhöz és fejlesztéshez nyúlni.”
Az energiaválság talán még inkább indokolja a hálózatfüggetlen, környezetbarát fejlesztéseket. „Az energiaválság idejét éljük, most még jobban oda kell figyelni, mennyi energiát használunk közcélokra és magáncélokra is természetesen, és ennek függvényében használni az új megoldásokat.”
A közvilágítási projekt átadó eseményén felszólalt továbbá
A képviselő elmondta: “Nem kerülhetjük meg az M25-ös megépülését, ez a körforgalom az autóúthoz csatlakozik. Nem mindegy, hogy milyen biztonságos és korszerű körülmények mellett közlekedhetünk. Ez a körforgalom még biztonságosabbá vált azáltal, hogy megvilágították. Olyan megoldást találtak ki a szakemberek erre ami nem csak Magyarországon, de Európában is egyedülálló.”
A vezérigazgató kiemelte: “A HDMR Smart city rendszer segítségével éjszaka, amikor alacsony, vagy egyáltalán nincs autós forgalom, jelentős energiát lehet megtakarítani, ami egy napelemes rendszer esetében fontos tényező.”
Hét emeletes lakópark beruházása rajtol el az év végén.
Környezetbarát gyárral erősít a német ZF Chassis Modules, a Market építette fel a komplexumot.