A Market Építő Zrt. munkájával 2022 végére már elérheti szerkezetkész állapotát a 6.000 fő befogadására alkalmas multifunkcionális rendezvény- és sportcsarnok, az Alba Aréna. A projekt egyúttal jelentős úthálózati fejlesztést is jelent a város számára.
Látványos szakaszához érkezett a székesfehérvári hokisok új otthonának kivitelezése: a mélyépítési munkálatok befejeztével már zajlik a szerkezetépítés a 6.000 fő befogadására alkalmas multifunkcionális csarnokban, az Alba Arénában.
Ahogyan arról korábban már beszámoltunk, a Market Építő Zrt. munkájával létrejövő multifunkcionális létesítmény rendezvény- és közösségi központként funkcionál majd, továbbá a fehérvári és hazai jégkorongsport mellett 20-25 teremsportágat is ki tud majd szolgálni, időszakosan pedig akár hatezernél több néző befogadására is képes lesz.
A beruházáshoz a kormány nettó 35 milliárd forintos támogatást biztosít a Modern Városok Program keretében.
A csarnoképítéssel együtt jelentős útépítési beruházás is indul: az ipari parkot a Budai úttal összekötve P+R parkolót is kialakítanak, vagyis egy új összekötő út épül az Alba Ipari Zónán keresztül a Seregélyesi és a Budai út között, ezáltal a két városrész összeköttetésbe kerül, ami Székesfehérvár számára kiemelten fontos.
A projekt aktuális állásával kapcsolatban Gábor Péter, a Market Építő Zrt. főépítésvezetője tájékoztatta lapunkat. A munkaterület-átadást követően a kivitelezés 2021 novemberében vette kezdetét. Az első feladatok között két ideiglenes közlekedőutat alakítottak ki a Budai út felől, amelyek a beruházás megközelítését biztosították.
Emellett jelentős mennyiségű földmunka elvégzésére is sor került, a projekt első fázisában az Alba Ipari Zónától függetlenül, mintegy 100.000 köbméternyi humuszt, illetve töltőföldet termeltek ki és szállítottak el. A szakember hozzátette, hogy 2021 decemberében kialakították a munkagödör cölöpözési lavírsíkját, továbbá az ideiglenes víztelenítés is elkészült.
A főépítésvezetőtől azt is megtudtuk, hogy a fent említett infrastrukturális fejlesztés is hamarosan elindul: az útépítéssel kapcsolatos kivitelezési feladatok a nyár folyamán kezdődnek meg.
Ezen felül már számos más feladat is megvalósult. A kivitelezők 2022. február végéig 778 darab cölöpöt fúrtak le, összesen több mint 6 kilométer hosszúságban. Ezt követte az alaplemez építése, amely gyors tempóban, a szerződés szerinti részhatáridő előtt 1,5 hónappal készült el május közepére. Ennek kialakítása során a szakemberek hozzávetőleg 800 tonna betonacélt, továbbá 6500 köbméter betont dolgoztak fel – részletezte a főépítésvezető.
A csarnok mélyebb területein is jelentős az előrehaladás, a pinceszinten közel 3000 folyóméternyi vasbeton fal készült el, a felette elhelyezkedő födém pedig már 60 %-os készültségben van.
Emellett a telekhatáron belüli közműépítési munkák jelentős része is elkészült, jelenleg pedig párhuzamosan dolgoznak a szerkezetépítésen, a földszint feletti vasbeton falak és vasbeton gerendák zsaluzási feladataival, illetve a külső oldalfal vízszigetelési és föld visszatöltési munkáival.
Gábor Péter a projekt következő szakaszát illetően elmondta, kihívásokkal teli időszak áll a szakemberek előtt, ugyanis a tervek szerint 2022 végére már teljesen el kell készüljenek a komplexum monolit és vasbeton szerkezetei.
„Intenzív, és feszített szerkezetépítési hónapok előtt állunk, hiszen a monolit szerkezetépítési fázissal egyidőben kell majd elhelyezni az előregyártott lelátó elemeket is. Októberben kezdődik a játéktér feletti 15 darab, egyenként 60 méter hosszú rácsostartók elhelyezése, melyet tervezetten az épületen kívülről emelünk be” – fogalmazott a szakember.
Végezetül azt is kifejtette, hogy a projekt során speciális technológia alkalmazására is szükség volt: az alaplemez alsó síkján egy SBS modifikált bitumenes vastaglemezzel készített talajvíz elleni szigetelés készült, ami a korszerű visszatapadó elven működik. A visszatapadó szigetelés előnye, hogy a vízszigetelés teljes felületen összeépül a betonszerkezettel, a víz nem tud a két réteg között vándorolni, így az esetleges hiba javítása is egyszerűbb.
A 170 darab cölöpfej szigetelése az ugyancsak korszerű PMMA műgyantával készült, amely alkalmazásával a szigetelési munkák téli időszakban biztonsággal elvégezhetőek. Ennek köszönhetően az alaplemez alsó síkján sikerült kialakítani a vízszigetelő réteget, ami biztosítja az alaplemez védelmét és a belső térrel szembeni porszáraszsági követelményeket.
A munkálatok várhatóan 2023 év végére fejeződnek be.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.