Az Opera egyedülálló próbatermeinek és gyakorlótermeinek kivitelezését az EBH INVEST végezte el.
Már több alkalommal beszámoltunk a Magyar Állami Operaház műhelyházának kivitelezéséről. Az intézmény multifunkcionális háttérbázisát és játszóhelyét képező Eiffel Műhelyházat a Magyar Államvasutak Kőbányai úton található egykori Északi Járműjavító területén alakították ki, a kivitelezés 2020 márciusára zárult le, de a pandémia miatt a hivatalos megnyitót 2021 októberében tartották meg, a kivitelezést a Strabag végezte el.
Az épületet 2021-ben a legrangosabb szakmai elismerésben részesítették: az Építőipari Nívódíjat azzal érdemelte ki, hogy a 136 éves, barnamezős, ipari műemléket a kor elvárásainak megfelelően állították helyre úgy, hogy közben az új céloknak is megfelel.
A műhelyházban világon egyedülálló próbakomplexum jött létre, a beruházás egy év alatt, kétmilliárd forintos állami támogatással, az Opera további egymilliárd forintos hozzájárulásával valósult meg, a kivitelezést az EB HUNGARY INVEST Kft. végezte. A korábban konténeres tárolásra szánt óriáscsarnok területén zenekari próbatermet, balett-termet, házi színpadot, rendpróbatermeket és gépészeti mezzanint alakítottak ki.
A csaknem tízméteres belmagasságú öt próbaterem mindegyike hangszigetelt és klimatizált, illetve jelentős tűzvédelemmel is rendelkezik. A zenekari terem álmennyezetébe akusztikai hangelnyelő paneleket helyeztek el.
Az EBH INVEST tájékoztatása szerint a projekt egyik legnagyobb kihívását a „ház a házban” kivitelezés jelentette, mely során 110 tonnányi acélszerkezetet építettek a már meglévő épületbe. A földön összeszerelt 18 méter hosszú rácsos tartók beemelését az épület tartószerkezeteinek közelsége is nehezítette.
További feladat volt a nagy tömegű hanggátló gipszkarton fal és födém építése. A légtechnikai rendszer beépítéséről az áprilisi Hónap Mérnökével, Horváth Andrással, a vállalat gépészeti és műszaki igazgatójával beszélgettünk, aki ismertette:
„Az 50 ezer légköbméteres légtechnikai rendszert igen rövid idő alatt kellett tervezéssel és engedélyezéssel együtt kiépítenünk, egyszerre kellett megfelelnünk a magas komfort és akusztikai követelményeknek. Menet közben nem várt építészeti, tűzvédelmi és épületfelügyeleti akadályokat oldottunk meg a projekt csapattal közösen. A munka végén a mérések során visszaigazolódtak a tervezett értékek, az elvárt 35 decibel alatti akusztikai követelményt is gond nélkül tudtuk teljesíteni.
Fontos kritérium volt, hogy a termek hőmérséklete egyedileg szabályozható legyen. A kivitelezés szépségeit és kihívásait projektlátogatás keretében az Óbudai Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Karának hallgatói is megismerhették.
A fentieken túl, kültéren folyadékhűtőt és trafóházat építettek, illetve teljesen új elektromos betáplálás készült, és elektromos kapcsolóhelyiséget is kiépítettek. Kihívást jelentett továbbá, hogy a szakembereknek utólagosan elszórtan számos kisebb próbatermet kellett kialakítaniuk az épületben.
A kivitelezés során használt speciális technológiákkal kapcsolatosan a kivitelező elmondta, hogy folyamatosan 6-10 ollós személyemelőgéppel dolgoztak, továbbá az acélszerkezet építéséhez két teheremelőt is használtak.
Az Operaház munkatársai már a kivitelezés során, február közepétől folyamatosan kivitelezték a padlóburkolatokat, az akusztikai falburkolatokat, függönyöket, falfestéseket. A próbatermek műszaki átadása 2022. március végén történt. A kivitelező munkatársai megfeszített tempóban dolgoztak, decemberben két műszakos munkarendben. A próbatermeket májusban már használatba is vették.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.