A STRABAG munkájával már nagy léptekkel halad előre az M6-os autópálya Bóly-Ivánvárda közötti szakaszán elhelyezkedő Majsi-vízfolyás feletti völgyhíd kivitelezése, melynek különleges formavilágú szerkezeti kialakítását a MEVA egyedülálló műszaki megoldásaival valósították meg.
Ahogyan arról rendszeresen beszámolunk, már javában zajlik az M6-os autópálya országhatárig tartó szakaszának építkezése, melynek forgalomba helyezésére 2024. I. negyedévében kerülhet sor. A Bóly és a horvát határnál fekvő Ivánvárda közötti 20 kilométeres utat a NIF Zrt. megbízásából a STRABAG Építő Kft. és Duna Aszfalt Zrt. konzorciuma kivitelezi nettó 88,6 milliárd forintos szerződéses értéken.
A befejező szakaszon 3 különszintű csomópont, valamint több műtárgy is megépül, melyek közül a legjelentősebbek a Villány-Mohács vasútvonalon átvezető híd, illetve a Majsi-vízfolyás és a Szilvás-patak feletti, vadátjáróval kombinált völgyhidak. Utóbbiról legutóbb júniusban adtunk hírt,
ezúttal pedig a 200+276,43 km szelvényben található a Majsi-vízfolyás felett híd kivitelezésével kapcsolatban számolunk be részletesebben.
A műtárgy megépítését a STRABAG végzi el, a különleges formavilággal rendelkező feladat megvalósításában pedig a magyarországi zsalu piac egyik legnagyobb képviselője, a MEVA Zsalurendszerek Zrt. egyedülálló műszaki megoldásokkal segítette a munkálatok ütemterv szerinti haladását, figyelembe véve a STRABAG mérnökeinek konstruktív javaslatait.
Streleczki János, a MEVA Zrt. értékesítő mérnöke lapunk megkeresésére elmondta, a híd kivitelezése már nagyléptekben halad előre, a projekt során pedig a pillérek keresztmetszetének megtervezése jelentette az egyik legnagyobb kihívást. A pillérek megépítéséhez a szakemberek a MEVA több zsalurendszerét is felhasználták:
a cég nagy teherbíró képességű Mammut 350 zsaluelemeinek és az íves felületek kivitelezésére alkalmazható Radius elemeknek köszönhetően mindössze minimális egyedi elemek hozzáadásával oldották meg a híd propellerszerű formájának lekövetését.
„Ezzel a megoldással, illetve az MT60-as állványrendszer alátámasztásával lehetővé vált, hogy a helyenként 14 méteres magasságot is elérő pillérek megépítése rendkívül gyors ütemben, 7 méter magas ütemekkel haladva készülhessen el. A gyors ütemezésnek köszönhetően a kivitelező lendületes fázisokban be tudta fejezni a pillérek építését” – fejtette ki az értékesítő mérnök.
A tájékoztatásból ugyanakkor az is kiderült, hogy a pilléreken felül a műtárgy fejgerendáinak geometriáját sem a szokványos kialakítással tervezték meg: az alsó síkja a híd ellipszis görbéjét követi le, ennek tengelye pedig nem párhuzamos a vízszintes síkkal.
Streleczki János azonban rámutatott, a speciális kialakítás ellenére is megtalálták a megfelelő terméket, amely garantálni tudja a biztonságot és a rugalmas felhasználhatóságot is. A feladatra a MEVA MEP állványzata bizonyult a legalkalmasabbnak, ugyanis a rendszer nagy magasságokban is nagyfokú stabilitással rendelkezik, a változatos elemválasztékának köszönhetően pedig könnyen lekövethető volt a pillér egyedi formája, különös tekintettel az abban található beharapásra.
A kivitelezést mindemellett az is nehezítette, hogy a rendszer tornyait a gyakorlattól eltérő módon, nem egy vízszintes munkaszint kialakítására kellett beállítani, hanem a fejgerenda alsó ellipszisének dőlésszögéhez igazodva. Erre az egyedi aládobozolás gyártásának leegyszerűsítése miatt volt szükség.
„A görbület lekövetését megnehezítette a változó görbület miatti viszonylag kicsi sugár, valamint az áthatási felületek pontos lekövetése. Emiatt több ponton kellett a tartó mentén a zsaluhéjak vastagságát is váltanunk” - indokolta a szakember.
Az értékesítő mérnöktől végül azt is megtudtuk, hogy a hídfő zsaluzatának megvalósításához a REVIT 3D tervezőprogrammal szerkesztett digitális tervek is segítették a kivitelezőket az állványok pontos elhelyezésében. Streleczki János Kiemelte:
A REVIT 3D programmal készített háromdimenziós zsaluzási terveknek köszönhetően a bonyolultabb hídfő geometria is lekövethető és jobban átlátható a kivitelezés során, mint egy kétdimenziós terv esetében. Mindemellett a technológia másik nagy előnye, hogy a tervek gyorsan elkészíthetők, illetve telefonon és tableten is bármikor rendelkezésre állnak.
A hídfő vasbeton szerkezeteinek kialakítása során szintén az akár 100kN/m2 frissbetonnyomás-felvevő képességgel rendelkező Mammut 350 falzsaluzatot alkalmazták a szakemberek. Ez a nagy teljesítményű és sokféle elemmérettel rendelkező robusztus zsalu gyors bedolgozási lehetőséget ajánl, a nagy felületének és gyors összeszerelhetőségének köszönhetően pedig jól ki lehetett használni a hídfő építése során - tette hozzá az értékesítő mérnök végezetül.
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.
A 100 éves gyárat ellátó rendszer jövő márciusban lép működésbe.