Egy óriási projekt részeként Ajka közlekedési hálózatának fejlesztését végzi a STRABAG.
A bakonyi város régóta dédelgetett terve az Ajka szívében lévő Torna-patak mederrekonstrukciója és ehhez kapcsolódóan az úthálózat modernizálása és egy közösségi park felépítése.
A STRABAG áprilisban kezdte el a munkát a városközpontban, ahol a patak mentén futó Deák Ferenc utcát újítják fel. A projekt jóval túlmutat a közlekedési folyosó modernizálásán. A kivitelezés során körforgalmi csomóponttá építik át a Deák Ferenc és a Rákóczi Ferenc utcai kereszteződést a keleti és nyugati ágak nyomvonalkorrekciójával.
A városközpont forgalmát alapjaiban átalakító beruházásban a körforgalomtól északi irányban a Torna-patak fölött egy új közúti híd is épül, innen feltáró út vezet majd, két már meglévő parkolóhoz.
Természetesen a Deák Ferenc utca útburkolatát is felújítják a Csingeri úti körforgalom és a Gyár utca közötti szakaszon, beleértve a Deák Ferenc utca 50-54. számú épület előtti parkolót is. A kivitelező feladatai közé tartozik a munkálatokkal érintett szakaszon a közvilágítás, a távközlés kiépítése és a szükséges közműkiváltások megvalósítása is.
Az új közúti híd hat méter szélességben köti össze a Torna-patak két partját, kialakítására a 32+713,5 km szelvényben kerül sor. A két alátámasztással, 10,6 méteres támaszkiosztással készülő híd egyenes vonalvezetésű lesz, 1 százalékos emelkedéssel.
A körforgalomból induló átjáróhoz a STRABAG saját fejlesztésű STR hídgerendáit használják fel, összesen 13 darabot.
Hasonló hídelemeket már 67-es úton is alkalmaztak, ezek innovatív megoldásairól egy korábbi cikkünkben olvashat.
Az új körforgalom hat méter széles lesz, négy ággal.
A Deák utca hét méter széles útja 750 méter hosszúságban újul meg, míg a járdák közel kétszáz méter hosszan kapnak új burkolatot és szélességük 3,5 méteresre bővül. A nyolc méter széles Rákóczi Ferenc utca 25 méteren újul meg.
A kivitelezés érinti az úttal párhuzamos járdákat is, ezeket kiszélesítik és felújítják a Nagy László Városi Művelődési Központ mellett lévő hídtól a Bródy utcáig tartó szakaszon. Cél, hogy az említett kulturális intézmény melletti hídnál gyalogos átkelőhelyet jelöljenek ki, valamint innen a Csingeri úti körforgalomig a gyalogosforgalommal osztozva, kerékpárút is vezessen, amely kapcsolódhat a már meglévő hálózathoz.
A kivitelezési munkálatok három, a Torna-patak felett átívelő gyalogos híd megépítését is magában foglalják. Ezeket a 32+588, 32+672 és a 32+768 km szelvényeknél biztosítják az átjutást az egyik partról a másikra.
A három gyalogos átkelő közül az első, 13 méter hosszú és 3,25 méter széles lesz.
A távhő gyalogoshidat két egymástól 11,5 méterre lévő alátámasztással a Torna-patak 32+588,5 km szelvényében alakítják ki. A fúrt cölöpökre támaszkodó híd biztosítja a távhővezetékek áthaladását is.
A második a rendőrség elé kerül, a 12 méter hosszú több mint három méter széles híd 12 méteres felszerkezettel szolgálja majd ki a gyalogosforgalmat. Ez az acélszerkezetű, fúrt cölöpökön nyugvó átkelő biztosítja majd a hírközlési kábeleket átvezetését is a patak két partja között.
A legérdekesebb átkelő, az úgynevezett Cikk-Cakk híd három alátámasztással épül meg, az átvezetett járda koronaszélessége 2,5 és 4 méter közötti lesz. A hidak mindegyike, így ez is alkalmazkodik a későbbi időszakban megvalósítandó mederrekonstrukcióhoz.
A felszerkezet hossza 17,95 méteres, míg a teljes szélessége a különleges formájának köszönhetően 2,5-5,2 méter közötti.
A kivitelezést végző STRABAG feladata a patak környezetének rendezése is, ennek keretében közműkiváltásokat, térburkolást, parkosítást is végeznek illetve utcabútorokat helyeznek el. A projekt részeként átépítik a Torna-patak és a Szabadság tér közötti parkolót is a Helios bevásárlóközpontnál.
A tervek szerint a munkálatok 2025 áprilisában befejeződnek.
A Nemzeti Atlétikai Központ komplexumában a Stadionpark és a Panoráma Sportpark nyújt szabadidős programra lehetőséget.
Többek közt az ár-apasztó műtárgy leszakadt rézsűjének helyreállításán dolgozik a HE-DO.