Tizennégy utca, több mint 21 800 négyzetméternyi útfelülete, 6435 négyzetméternyi járda újul meg és 120 új parkolóhely is épül két projektben a jövő év végéig a Duna mentén fekvő Gönyűn. Ez a település eddigi történetének legnagyobb önerőből megvalósított beruházása.
Egyszerre épülnek és újulnak meg utak, járdák és parkolók a Duna mentén fekvő 3500 lelkes településen, Gönyűn. Az átfogó projektre két közbeszerzést írtak ki. Az első tenderfelhívás májusban jelent meg, ebben a település kilenc utcájának kiszélesítésére és felújítására, valamint járdaépítésre várták az ajánlatokat.
Major Gábor polgármester portálunknak elmondta, utoljára az 1970-es években épültek járdák a településen, így a beruházással fél évszázadost hiányt pótolnak. Az úthálózat fejlesztésének jelentőségét– tette hozzá – talán nem is szükséges megindokolni.
A másik közbeszerzési felhívás júliusban jelent meg, amelyben két nagyobb parkoló építésére és újabb utak felújítására várták a kivitelezők árajánlatait.
A parkolók építésének kettős célja van – mondta el a település vezetője - , ezzel is szeretnének új lendületet adni a turizmusnak, amely főként a Duna közelségére épül. A Kossuth és a Petőfi utcák közötti szakaszon 80 új parkolóhelyet építenek. Ez nemcsak az idelátogató vendégek számára fontos, hanem a helybelieknek is, hiszen egyszerűbben megközelíthetik a település központját, az itt található Polgármesteri Hivatalt, az orvosi rendelőt. A másik, - 40 autó számára megállást biztosító parkoló - a Deák Ferenc utcában épül meg.
Mindkét közbeszerzés esetében a STR Mély- és Magasépítő Kft. ajánlatát ítélték a legkedvezőbbnek.
A beruházó részéről fontos elvárás a kivitelező felé a projektek kapcsán, a lakossággal való hatékony kommunikáció illetve az, hogy a projektek nulla köbméter hulladék keletkezésével valósuljanak meg. Major Gábor kiemelte, a bontás és építkezés során keletkező anyagok újrahasznosítása az elbírálás során kiemelt szempont volt. A településvezető kiemelte, a beruházás megvalósítása elképzelhetetlen a lakosság közreműködése nélkül, hiszen az utak, járdák szélesítése és újjáépítése időszakosan a közlekedés korlátozásával jár.
A felek – a kivitelező cég és a helyi közösség - együttműködése szeptember elején a nagy dunai árvíznél már eredményesnek bizonyult. A polgármester felidézte, hogy az árhullám idején a STRABAG külön kérés nélkül is homokszállítással, munkagépekkel és a cég munkatársainak részvételével bekapcsolódott a gátak megerősítésébe, az árvízi védekezésbe.
A két projekt a tervek szerint a jövő évben zárul le. Major Gábor hozzátette, ez a 3500 lelkes település eddigi történetének legnagyobb, mintegy 730 millió forintos önerőből megvalósuló beruházása.
„Két ütemben kilenc+ öt utca felújítására, kiszélesítésére járda, valamint parkolóépítésekre kaptunk megbízást. Az első projekt kivitelezési munkálatait szeptember közepén kezdtük el, az idei évben teljes egészében elkészülünk a Rákóczi utca munkálataival” - mondta el portálunknak Ádám Szabolcs a kivitelező cég építésvezetője.
Az említett úton már kilencszáztíz méter hosszúságban elvégezték a közlekedési folyosó egyoldali kiszélesítését. Elbontották, majd 1,5 méteres szélességűre bővítve, térkővel burkolt új járda is készült, illetve lerakták a süllyesztett szegélyeket is. A tervek szerint hamarosan az új aszfaltréteg is a helyére kerül és visszaadják a forgalomnak a Rákóczi utat.
Az ütemterv szerint - az időjárás függvényében - január második felében folytatódhatnak majd a munkálatok. Elkészítették az egyes munkafolyamatok szakaszolását. A sok helyszínen és a lakott területen zajló kivitelezés tervezése és időzítése, komoly szakmai kihívást jelent.
Ádám Szabolcs elárulta, azokban az utcákban, amelyek mindkét projektben érintettek, ilyen például a Deák Ferenc út, ahol útszélesítés és felújításon kívül új parkolók is épülnek, egyszerre valósítják majd meg a különböző feladatokat.
A kilenc utca esetében – ezek a Béke, Deák Ferenc, Kikötő, Rákóczi Ferenc, Zrínyi Miklós, Jókai Mór, Dózsa György utcák, valamint a Deák köz és a Duna sor – kiszélesítik a közlekedési folyosókat egy oldalon, kiépítik a kétoldali süllyesztett szegélyt összesen 9222 méter hosszan, továbbá egyik oldalon elbontják a meglévő járdát és a helyére, kiszélesített, térkővel burkolt gyalogutakat építenek.
Az útfelújítások során a betonszegély mellett, a ckt burkolatalap, aszfalt kötő- és új kopóréteg kialakítása tartozik a kivitelezői feladatok sorába. Az útpadkák és a vízelvezető árkok rendbe tételén kívül, egy munkaterületen mintegy 8 méter hosszúságban folyókát építenek az esővíz szabályozott elvezetésére.
A kivitelezés egyik fontos vállalása volt, hogy a projekt megvalósítása során nulla köbméter hulladék képződjön – mondta el Ádám Szabolcs. Ezt úgy teljesítik, hogy a járdák és az utak kiszélesítése során kitermelt 9522 köbméternyi földet teljes egészében hasznosítják a projektek során. A régi gyalogutak bontásánál keletkező betont ledarálják és beépítik az új járdákba. A kilenc út megkopott aszfaltrétegét felmarás után átminősítik és szintén beépítésre kerül..
A tervek szerint a kilenc utca teljesen 2025 nyarára készülhet el. A második ütembe sorolt feladatok esetében a kivitelező december elején átvette a munkaterületeket és elkezdte a projekt előkészítő szakaszát. A közbeszerzési kiírás szerint ebbe tartozik a Bem József utca felújításán kívül, a Kossuth és Deák utcai parkolók és a Duna sor és a Dózsa György utca meghosszabbítása. Utóbbi esetében – tudtuk meg a szakembertől – az út utolsó szakaszán, ami jelenleg murvás, teljesen új pályaszerkezetet kell majd építeni a jelenlegi kiemelése után. Csak ebben az ütemben több mint 1040 négyzetméternyi út újul meg, további 1050 négyzetmétert az új parkolóhelyek kialakítása tesz ki.
Ádám Szabolcs elmondta, hogy több útszakasz esetében a munkálatok megtervezése, a kivitelezés időzítése a megszokottnál nagyobb körültekintést igényel a kivitelező részéről. A teljesség igénye nélkül ezek közé tartozik a település szívében a Kossuth Lajos utcán megvalósuló parkolóépítés. A munkaterület az említett út és a Petőfi utca közé esik, ahol az út mindkét oldalán összesen 80 megállót alakítanak ki az autók számára. A műemléki környezet, a kockakővel burkolt út megóvásán kívül, lényeges szempont, hogy ezen a részen található a Polgármesteri Hivatal, orvosi rendelő és egy templom is, amelynek megközelítését folyamatosan biztosítani kell.
A Bem József utca esetében komplex feladatmegoldás vár a kivitelezőre: a járda, és az út bontásán, kiszélesítésén és újjáépítésén kívül, kerékpárút is épül. A munkálatok időzítésénél lényeges szempont, hogy itt található az iskola.
Gönyűn a két projekt keretében összesen 6435 négyzetméter járda újul meg. A beruházás során összesen 21820 négyzetméternyi útfelületet korszerűsítenek.
A település történetének eddigi legnagyobb önerős beruházásának kivitelezési munkálatai a tervek szerint 2025 végén fejeződnek be.
Az 1200 négyzetméteres épület egy tágabb beruházási program részeként készült el.
A műemléket az MCC projektjeként restaurálják.