2025.07.25, Péntek

Hirdetés

1908-ban épített csatorna újul meg Budapest belvárosának forgalmas útja mélyén
Fotó: magyarepitok.hu/ Nagy Mihály

1908-ban épített csatorna újul meg Budapest belvárosának forgalmas útja mélyén

magyarepitok.hu

2025.07.24. 07:00 - Sándor Csilla

Az Osztrák-Magyar Monarchia időszakában, 1908-ban épített csatorna átfogó rekonstrukciója zajlik Budapesten, a Teréz- és Erzsébetváros találkozásánál a Városligeti fasorban. A Colas Alterra szakemberei nemcsak a gerincvezetéket újítják meg, hanem a csatlakozó házi bekötéseket, víznyelőket és aknákat is.

Hirdetés

Egy 117 éve épített csatornavezeték rekonstrukciós munkálatait végzi a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. megbízásából a Colas Alterra Zrt. Budapest szívében 225,5 méter hosszan a Városligeti fasorban a Bajza utcai aknától a Lövölde téri 4537144-es számú aknáig.

 

Közel 120 éven át szolgálta ki a környéket a vezeték

A Colas Alterra tájékoztatásából megtudtuk, hogy a VI. és a VII. kerület határán lévő törzscsatorna még az első világháború előtt, az Osztrák-Magyar Monarchia időszakában, 1908-ban épült. A beszakadások miatt kerül sor a rekonstrukcióra a Városligeti fasori hálózat Lövölde tér Felsőerdősor utcai vége és Bajza utca közötti szakaszán.
A projekt előkészítése során az üzemeltető segítségével, - ahol a szennyezettség engedte – főként a bekötéseknél kamerával, a gerincvezetéken lámpás bevilágítással mérték fel a hálózat állapotát.

 

Wesselényi-módszerrel újul meg a törzscsatorna

A kivitelező cégtől kapott információk szerint a munkálatok során a Wesselényi-módszert alkalmazzák: a meglévő csatornacső felső részét elbontják és abba illesztik be az új, korszerű, ÜPE, vagyis üvegszál erősítésű poliészter 50,8/100 cm átmérőjű, tojásszelvényű csöveket. Utóbbi lényege, hogy a cső alján a szűkebb keresztmetszet a szennyvízelvezetéshez biztosít jó áramlási feltételeket. Míg a cső szélesebb, felső része képes gyorsan elnyelni a nagy mennyiségben lezúduló csapadékvizet.
Ez az eljárás lehetővé teszi, hogy az új vezeték az eredeti nyomvonalon épüljön meg, miközben minimalizálja a környezetterhelést és a közműütközések kockázatát.

 

A szervizutak alatti munkáknál a no-dig technológiát vetik be

A csőfektetést három nagyobb szakaszra bontva - 40,5 m + 82,7 m + 65,4 m - összesen 188,6 méteren végzik el 2,9‰ lejtéssel.
A kivitelezés részeként három monolit akna is épül, valamint egy befogadó aknát és a csomópontokat is felújítják.
A munkálatok egy részét nyílt árkos módszerrel végzik, a szervizutak alatti házi bekötéseknél viszont a „no-dig” vagyis az ásás nélküli, részben lágybélelési eljárást alkalmazzák.

 

Mindezt hogyan lehet megcsinálni a belváros közepén?

A Városligeti fasor forgalmas közlekedési folyosó, számos iskola, intézmény működik itt, ezért a kivitelezőknek szoros ütemtervet és több lépcsőből álló forgalomkorlátozási tervet kellett kidolgozniuk – különös tekintettel a nyári, iskolai szünet idejére.
A Városligeti fasort elsőként teljesen lezárták az aszfaltmarási munkákhoz, majd sávokban halad tovább a munka, elsőként a gerincvezeték munkálatait végzik el, majd a páratlan és utána a páros oldali házi bekötések következnek. Az időjárási tényezőket is figyelembe vették a tervezéskor, így tartalékidőkkel is kalkuláltak.

 

A munkálatok idején sem korlátozzák a szolgáltatást

A környéken élők és az itt működő intézmények szempontjából kulcskérdés volt a munkálatok időzítésén kívül az, hogy ne kelljen szüneteltetni a szolgáltatást a rekonstrukció időszakában.
A szennyvízelvezetés folyamatos biztosításához a kivitelező repülővezetéken, ideiglenes átemeléssel oldja meg a szennyvíz továbbítását, így nincs szükség korlátozásokra.

 

Kihívások a felszín felett és a felszín alatt

A projekt számos kihívást tartogat a kivitelező cég szakemberei számára. Ezek közül kiemelkedik, a munkaterület környékét jellemző folyamatos forgalom. Továbbá a szűk, alig 1,5 méter széles munkagödör, ahová a gépkezelőknek a precizitásukat és koncentrációs képességeiket különösen próbára tevő művelettel emelik be a 2,3 méteres csőelemeket. Mindezt úgy, hogy a trolibusz repülővezetéke mindössze egy méterre húzódik és ennek megóvásán kívül fokozottan ügyelniük kell a kollégáik testi épségére is.
Nehézséget jelent a sok, pontatlanul nyilvántartott, régi közmű előfordulása is, ami szintén rendkívüli kihívások elé állítja a kivitelező szakembereket.

 

A nyár végén befejeződnek a munkálatok

A rekonstrukció eredményeként a terület közműellátása hosszú távon üzembiztosabbá és fenntarthatóbbá válik, miközben a korszerű anyagok és technológiák révén csökken a jövőbeli karbantartási igény is. A projekt jól példázza, hogy a városi közműhálózat megújítása nemcsak műszaki, hanem társadalmi és környezetvédelmi szempontból is kiemelkedő jelentőséggel bír. A munkálatok a tervek szerint az augusztus 31-i átadási határidővel zárulnak le.

 

 

Galéria

Mi épül?BudapestVárosligeti fasorColasColas Alterra Zrt.csatornaépítéscsatornarekonstrukciómélyépítés

Hírlevél

Hirdetés