A SWIETELSKY Magyarország Kft. kutatása szerint alacsony forgalmú aszfaltok burkolata esetében akár a teljes kőváz is cserélhető üvegre, például járda esetében.
A SWIETELSKY Magyarország Kft. egy pályázati felhívás kapcsán kezdett K+F tevékenységbe, üvegaszfalt témában 2016-ban. A vállalat részéről Tomacsek József központi főtechnológus koordinálta a projektet, cikkünkben az ő és munkatársai eredményeit ismertetjük, kitérve a témához kapcsolódó több kutatásra is.
Az útépítő szakma felfigyelt a Swietelsky Magyarország Kft. kutatási eredményeit összefoglaló előadására, amelyet elsőként ismertetett a III. Magyar Közlekedési Konferencián Egerben, 2019 októberében. A konferencia során több előadó is hivatkozott az üvegaszfalt előadásra, ami arra utal, hogy a munka felkeltette a szakma érdeklődését. A témában tartott előadást Az Aszfalt folyóirat 2020/2. decemberi száma is tartalmazza.
A Magyar Út- és Vasútügyi Társaság (MAÚT) 2021.03.25-én Visszanyert anyagok újrafelhasználása címmel rendezett innovációs fórumot, amelyen Tomacsek József főtechnológus szintén tartott egy előadást a témában.
Fontos megemlíteni, hogy Thoroczkay Zsolt, az ITM Közúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály főosztályvezetője is számos előadásában említette az újrahasznosítás fontosságát, köztük az üveg alkalmazását is az aszfaltban.
Lássuk az eredményeket!
Az elnyert pályázati támogatást „Üveghulladék aszfaltkeverékben történő felhasználását célzó kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása a Swietelsky Magyarország Kft.-nél” címmel használta fel a társaság.
Az üvegiparban vissza nem forgatható szemcsés üvegtörmelék jelenleg hulladéklerakókba kerül. Egy útpályaszerkezet töltéstestében is megfelelően elhelyezhető lenne ez az anyag, de aszfaltburkolati alapanyagként jóval magasabb értéken hasznosítható újra.
Az üvegtörmelék feldolgozóknak a nagyobb üvegszemcsék az értékesek és a kisebb, körülbelül -8 mm alattiak feleslegesek. Aszfaltgyártás szempontjából viszont pont a 0/4, esetleg 0/8 mm-es frakciók a leghasználhatóbbak, mivel ekkor az üvegszemcsék felülete kevésbé sima és a szemcsék lemezessége sem jelentős. Negatívum, hogy a kisebb frakciójú üvegszemcse halmazok gyártása (kb. 0/4-es frakció), amely újratörés révén valósítható meg, jelentősen drágítja az alapanyagot.
A SWIETELSKY Magyarország Kft. síküvegből, öblösüvegből, szélvédőből, kopolit, edzett és drótos üvegből származó üvegcserép halmazokat szerzett be a projekthez.
14 különféle üvegminta került a laboratóriumba, amelyeken
A vizsgálatok az alábbi eredményeket hozták:
A szakirodalom nagy problémaként kezelte az üveg és a bitumen közti tapadást, így a kutatás tervezése során erre különös figyelmet fordítottak.
6 különféle bitumennel, tapadásjavító szer nélkül, illetve 5 féle tapadásjavító szerrel 47 darab tapadási vizsgálatot végeztek a rendelkezésre álló üvegtörmelék frakciókon.
A tapadásvizsgálatok során kiderült, hogy az üvegszemcsék könnyen összetapadnak a sima felületükkel egymáshoz, ezért a kőanyagokra használatos vizsgálati módszeren kisebb módosításokat végeztek.
A kőanyagokhoz használatos tapadásjavító szerek nem javították számottevően a tapadást, így további alkalmazásuktól eltekintettek. A mészkőliszt és a mészhidrát alkalmazása jelentősen javította a bitumen tapadását az üvegszemcsék felületén.
Modifikált vagy gumibitumen esetében jobb a tapadás, mint normál 50/70-es útépítési bitumennel.
A vizsgálatok során kiderült továbbá, hogy tapadásjavító szer nélkül is elfogadható az üvegszemcsék és a bitumen közti tapadás.
Kezdetben 32 darab laboratóriumi keveréket állítottak elő különféle aszfalttípusokra, főként 50%, illetve ennél magasabb üvegtörmelék adagolással. A labormintákon
A kutatási team célja volt bemutatni, hogy
különféle aszfaltkeverék típusok esetében mi a maximális üvegtörmelék adagolás, amely mellett még beépíthető az aszfaltkeverék fokozott forgalmi igénybevételű útszakaszokra, illetve keresték azokat a teljesítmény-jellemzőket, amikben az üvegaszfaltok előnyösebbek.
A kompaktaszfalt technológiával készített BBTM keverék esetében sikerült csak megfelelő nyomvályú eredményt elérni, az aszfaltbetonok fajlagos nyommélységei viszont rendre 15-25% körül adódtak.
Mivel a tervezett 50%-os adagolással nem sikerült „F”-es aszfaltot tervezni, így mindenképp szerették volna meghatározni azt az üvegtörmelék adagolást, amivel lehetséges olyan keverék előállítása, amely teljesíti a fokozott igénybevételi kategóriájú keverékek előírt paramétereit.
Az üvegaszfalt teljesítőképességét a szakirodalom által javasolt alacsonyabb üvegtörmelék-adagolású (15 és 30%) AC 11 kopó keverékek esetében részletekbe menő vizsgálatokkal ellenőrizték.
A feladatba bevonták Rosta Szabolcsot, a Duna Aszfalt Zrt. technológusát, aki diplomamunkát készített a feladatrészből ( - a tanulmány megjelent az Aszfalt folyóirat 2019. decemberi számában, illetve a 2019.11.12-i HAPA Fiatal Mérnökök Fórumán beszámolót is tartott, amivel első helyezett lett, így előadását megismételhette a 2020.02.18-19-én megtartott Magyar Aszfaltipari Egyesülés (HAPA) XX. nemzetközi konferenciáján -), melyben az aszfaltkeverék öregítésének vizsgálata is megtalálható az időjárás hosszú távú hatásának modellezésére.
Az 50-nél is többféle aszfaltkeverékből kiválasztottak 8 típust, amelyekre a korábbiaknál még szélesebb körű vizsgálatok készültek (repedési hőmérséklet, fáradás és merevség is). Az eredmények alapján kijelenthető, hogy a referencia aszfalthoz képest az üvegaszfaltok
A mészhidrát adagolás egyértelmű előnye az öregedési hajlam csökkentése, valamint a nyomvályú ellenálláson is javít (bár 7% alatti értéket nem sikerült elérni), viszont a hidegviselkedési vizsgálatok a repedések kialakulásának magasabb kockázatára utalnak.
Meg kell jegyezni, hogy az üvegaszfaltok tervezése jóval összetettebb feladat a konvencionális aszfaltokhoz képest, így sokkal könnyebb „rossz” aszfaltot tervezni belőlük.
Az üvegaszfalt 2 beépítési helyszínén végzett 3 összetételű beépítése igazolta, hogy megfelelő odafigyeléssel és keveréktervezéssel a rendelkezésre álló technikai eszközök alkalmasak megfelelő burkolati rétegek készítéséhez. Tömörítés során számítani kell rá, hogy a keverék normál hőmérsékleten jobban kitér a tömörítő munka elől.
A SWIETELSKY mellett 2019 őszén az Euroaszfalt Kft. is épített a 7-es főúton Martonvásár határában egy kísérleti útszakaszt a Magyar Közút kutatási alapjának támogatásával.
Az alacsony aszfalt testsűrűség azonos vastagságú aszfalt beépítése esetén kevesebb tömeget, azaz szállítási költséget, üzemanyag felhasználást és kibocsátást jelent. (7-10% megtakarítás).
Az üveg vízfelvétele szinte nulla, így aszfaltgyártáskor kevesebb energia kell a szárításhoz.
Az üvegcserép tartalmú aszfaltkeverékek bitumenfelvétele hozzávetőleg 10%-kal alacsonyabb a tisztán kőanyagból készült aszfaltokhoz képest.
A másodlagos nyersanyagként felhasznált üvegtörmelék nemcsak a hulladéklerakók terhelését csökkenti, hanem használatával kevesebb friss kőanyag kerül az aszfaltkeverékbe.
Jelenleg a hazai útépítésre vonatkozó előírások nem teszik lehetővé az üveg felhasználását, de amennyiben a szabályozási hátteret sikerül megteremteni, akkor országszerte több olyan dizájnosan csillogó burkolat épülhet, mint a SWIETELSKY székház melletti, Pálya utcában épült próbaszakasz.
Alacsony forgalmú aszfaltok burkolata esetében akár a teljes kőváz is cserélhető üvegre, például járda esetében. A kis szemcseméretű (maximum 8 mm) aszfalt tetszetős burkolata lehet egy kerékpárútnak vagy gyalogos járdának. Transzparens (színtelen) kötőanyaggal és pigmentekkel gyártva különféle színű burkolat állítható elő használatával, aminek nagy előnye, hogy a felület kopása után a kőanyag színe nem befolyásolja a burkolat textúráját.
Gépjárművek közlekedésére alkalmas aszfaltok összetevőjeként - akár 50% üvegadagolással - kisforgalmú városi utak és összekötő közutak burkolata építhető. Az útfelület érdessége (csúszósurlódása) és optikai vezetőképessége azonos vagy jobb a szokványos aszfaltokhoz képest.
Nehéz meghatározni, hogy a szabályozás változása, a hulladékhasznosítás előtérbe helyezése vagy a beruházók üvegaszfalt iránti igénye hiányzik az üvegaszfalt elterjedéséhez. Mindenesetre bármilyen napszakban érdemes megnézni a Pálya utca aszfaltját, mert különleges látványt nyújt.
Az STR Hídgerenda termékcsalád 67-es látrányi elkerülőjén debütált.
Az elemeket milliméter pontossággal, rozsdásodásmentes eljárással készítik, egyedi kivitelben is.