Újabb huszonhat közlekedésfejlesztési beruházással pályázik Magyarország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) második pályázati felhívásában. A 2014-2020-as ciklusban hazánk a CEF-en belül 337 milliárd forintot igényelhet, ebből az első felhívásban 86 milliárdot sikerült elnyerni 16 fejlesztéshez.
Az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményben számolt be a 2014-2020-as uniós ciklusban bevezetett új költségvetési forrásra (Connecting Europe Facility) benyújtott projektekre.
A tárca felidézte, Magyarország a tavalyi első pályázati felhívásnál nettó 86 milliárd forintot nyert el tizenhat közlekedési fejlesztéshez a CEF forrásaiból. Az akkor elfogadott beruházások közé tartozik egyebek között
A kétoldalú támogatási megállapodásokat már minden nyertes projektre megkötötték, megvalósításukhoz 2015 decemberében meg is érkezett 11 milliárd forint előleg. A már aláírt támogatási szerződéssel rendelkező kivitelezési és előkészítési munkák megvalósítása részben már zajlik, és minden esetben legkésőbb idén nyáron megkezdődik.
A második pályázati felhívás határideje február közepe volt. Ennek keretében sikeres pályázati szereplés esetén CEF-hozzájárulással valósulhat meg többek közt
A benyújtott projektjavaslatok között számos, a dunai hajózás lehetőségeit bővítő elképzelés is helyet kapott, főként a kikötői infrastruktúra és a folyami információs szolgáltatások fejlesztése terén.
Magyarország a kivitelezési feladatokon túl előkészítési, tervezési munkákkal is pályázik, amelyek például a Hegyeshalom-Rajka vasútvonal későbbi korszerűsítését alapozhatják meg. Az Európai Bizottság 2016 nyarán dönt a tagállami tervek támogatásáról.
A 2016 őszén megjelenő harmadik pályázati felhívásban már a más országok által fel nem használt forrásokért is harcba lehet szállni állami vagy magán projektjavaslatokkal - emelte ki a fejlesztési tárca.
„A huszonhat új közlekedésfejlesztési javaslat összesített elszámolható költsége hozzávetőleg 450 milliárd forint. A projektmennyiség így alkalmas lehet arra, hogy a magyar keretből még megmaradt forrásokat teljes egészében lekösse” - idézi a közlemény Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt. Hozzátette, az NFM ezzel együtt a harmadik fordulóra is részletesen kidolgozott fejlesztési tervekkel készül majd.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz a 2014-20-as ciklusban a közlekedési projekteket a megszokott kohéziós források mellett támogató új uniós forrás. Célja a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítása, a közlekedés mellett az energetikában és távközlésben is.
Magyarország a 2014-20-as ciklusban a közlekedésfejlesztésre a CEF-en belül 1075 millió eurót, azaz 337 milliárd forint uniós forrást kaphat. A támogatás 85 százalékos intenzitású. A nemzeti keretben lévő források összértéke, a 15 százalékos hazai önrészt is beleértve, nettó 396 milliárd forint.
(mti, magyarepirok.hu)
Támogatás igényelhető többek között faluházak fejlesztésére, szolgálati lakás felújítására vagy kialakítására, illetve orvosi rendelők fejlesztésére is.
A projekt elsősorban a klasszikus építőipari üzemi előregyártó rendszerek fejlesztésén és tervezésén, másodsorban a BIM és annak integrált hasznosításán alapul.