Újabb huszonhat közlekedésfejlesztési beruházással pályázik Magyarország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) második pályázati felhívásában. A 2014-2020-as ciklusban hazánk a CEF-en belül 337 milliárd forintot igényelhet, ebből az első felhívásban 86 milliárdot sikerült elnyerni 16 fejlesztéshez.
Az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményben számolt be a 2014-2020-as uniós ciklusban bevezetett új költségvetési forrásra (Connecting Europe Facility) benyújtott projektekre.
A tárca felidézte, Magyarország a tavalyi első pályázati felhívásnál nettó 86 milliárd forintot nyert el tizenhat közlekedési fejlesztéshez a CEF forrásaiból. Az akkor elfogadott beruházások közé tartozik egyebek között
A kétoldalú támogatási megállapodásokat már minden nyertes projektre megkötötték, megvalósításukhoz 2015 decemberében meg is érkezett 11 milliárd forint előleg. A már aláírt támogatási szerződéssel rendelkező kivitelezési és előkészítési munkák megvalósítása részben már zajlik, és minden esetben legkésőbb idén nyáron megkezdődik.
A második pályázati felhívás határideje február közepe volt. Ennek keretében sikeres pályázati szereplés esetén CEF-hozzájárulással valósulhat meg többek közt
A benyújtott projektjavaslatok között számos, a dunai hajózás lehetőségeit bővítő elképzelés is helyet kapott, főként a kikötői infrastruktúra és a folyami információs szolgáltatások fejlesztése terén.
Magyarország a kivitelezési feladatokon túl előkészítési, tervezési munkákkal is pályázik, amelyek például a Hegyeshalom-Rajka vasútvonal későbbi korszerűsítését alapozhatják meg. Az Európai Bizottság 2016 nyarán dönt a tagállami tervek támogatásáról.
A 2016 őszén megjelenő harmadik pályázati felhívásban már a más országok által fel nem használt forrásokért is harcba lehet szállni állami vagy magán projektjavaslatokkal - emelte ki a fejlesztési tárca.
„A huszonhat új közlekedésfejlesztési javaslat összesített elszámolható költsége hozzávetőleg 450 milliárd forint. A projektmennyiség így alkalmas lehet arra, hogy a magyar keretből még megmaradt forrásokat teljes egészében lekösse” - idézi a közlemény Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt. Hozzátette, az NFM ezzel együtt a harmadik fordulóra is részletesen kidolgozott fejlesztési tervekkel készül majd.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz a 2014-20-as ciklusban a közlekedési projekteket a megszokott kohéziós források mellett támogató új uniós forrás. Célja a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítása, a közlekedés mellett az energetikában és távközlésben is.
Magyarország a 2014-20-as ciklusban a közlekedésfejlesztésre a CEF-en belül 1075 millió eurót, azaz 337 milliárd forint uniós forrást kaphat. A támogatás 85 százalékos intenzitású. A nemzeti keretben lévő források összértéke, a 15 százalékos hazai önrészt is beleértve, nettó 396 milliárd forint.
(mti, magyarepirok.hu)
Többek között pedagógusoknak, szociális munkásoknak és rendőröknek szánják az öt milliárd forintos fejlesztéssorozatban elkészülő lakásokat.
Támogatás igényelhető többek között faluházak fejlesztésére, szolgálati lakás felújítására vagy kialakítására, illetve orvosi rendelők fejlesztésére is.