Elkészült a 102-es utat kiváltó, Pest megyei településeket elkerülő R11-es út lehetséges nyomvonalainak forgalmi becslése, mely alapján kialakulni látszik a végső terv.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) megbízásából forgalmi becslés készült a tervezett R11-es gyorsút két lehetséges nyomvonalára vonatkozóan.
Az R11-es utat Esztergom és az M1-es autópálya között tervezik megépíteni a kormány saját költségvetéséből, a meglévő 102-es főút kiváltására. Ennek oka, hogy a 102-es út forgalma a kilencvenes években épült esztergomi Suzuki-gyár miatt megsokszorozódott. Az út mentén fekvő településeken évek óta problémát jelent a jelentős mértékű teherautó- és kamionforgalom, és az ezzel járó zajterhelés.
A forgalmi becslést a nyomvonal-tervezést végző Zsámbék Konzorcium készítette el, melynek tagjai a Via Futura Kft., a Partner Kft. és a Trenecon Kft. Az R11-es út keletről vagy nyugatról is elkerülheti Zsámbék, Perbál, Tök és Tinnye településeket, ám a konzorcium által készített becslés alapján a keleti elkerülő előnyösebb az említett települések lakosainak, mert megszünteti az átmenő forgalmat. A nyugati nyomvonallal a forgalom nagy része a településeken maradna.
A forgalmi becslést bemutató ábrák jelzik, hogy a két nyomvonal közül a keleti az, amely 760 egységjárműre csökkentené a napi forgalmat a Zsámbékon, Tökön, Perbálon és Tinnyén átmenő szakaszon, míg ez a nyugati változat megvalósulása esetén közel nyolcszoros lenne, azaz naponta 5900 egységjárművet jelentene.
A keleti nyomvonal továbbá azért is előnyösebb, mert több meglévő bekötőút csatlakozna rá, így az agglomerációs forgalom, a települések egymás közti belső forgalma és a Budapestre irányuló ingázó forgalom is több helyen ki tudna jutni az elkerülő útra.
2031-re a várakozások szerint megduplázódik a 102-es mentén lévő települések forgalma. A keleti elkerülő a korábbi tervekhez képest 450 méter helyett 880 méter távolságra fog haladni Zsámbéktól, s a zajcsökkentés mérséklésére és a környezetvédelemi szempontokra tekintettel a NIF 30 méter széles, 3 szintes véderdő sávot is kialakít a lakosság és az önkormányzatok által kért szakaszokon.
Az MKIF az új sávok helyéről eltávolítja a cserjéket, de miután a projekt elkészül, többet ültetnek majd a pálya mellett.
A közel 5 kilométeres új út a térség kavicsbányáiból érkező forgalmat vezeti majd rá az 51-es főútra.