2024.10.13, Vasárnap
Két évtized után újjáépül egy újabb Ipoly-határhíd
Illusztráció: a ráróspusztai Ipoly-határhíd (Bernát Benjámin/magyarepitok.hu)

Két évtized után újjáépül egy újabb Ipoly-határhíd

parameter.sk, magyarepitok.hu

2020.01.05. 08:31 - Szabó Ákos

Az Ipolydamásd és Helemba közötti átkelőt 2000-ben a jeges ár vitte el – megvan az újjáépítésére az uniós forrás, akár már idén elkezdődhet a munka.

Hirdetés

Legutóbb 2018-ban számoltunk be a magyarországi Ipolydamásd és a szintén magyar többségű, a folyó szlovákiai partján fekvő Helemba közé tervezett hídról: akkor kormányközi megállapodás született az átkelő felépítésének technikai részleteiről.

Most a parameter.sk közlése alapján kiderül: megvan a forrás a híd építkezésére: összesen 3,2 millió euróba kerülhet majd az építkezés (ez jelenlegi középértéken 1,02 milliárd forint), amit uniós támogatással állítanak elő. A cikk szerint a költségekért közvetlenül 50-50 százalékban felel majd a magyar és szlovák fél.

 

A híd látványterve (parameter.sk)

 

Idén elindulhatnak a munkálatok

Az új információk szerint a hidat a magyar fél fogja kivitelezeni, a közbeszerzés idén írják majd ki és a szlovákiai Nyitra Megyei Önkormányzat képviselői szerint 2020-ban elkezdődhet a kivitelezés. Csenger Tibor Nyitra megyei megyefőnök-helyettes nyilatkozata alapján az építkezést 2022 végéig kéne befejezni, és a hidat 2023 elején lehetne használatba venni.

 

24 kilométeres kerülőtől szabadulnak meg a helybeliek

A két település közti határszakasz.

A Trianon után határfolyóvá vált Ipoly egykori 47 hídjának java része az előző évszázad háborúiban elpusztult, újjáépítésükre az elmúlt időben fektettek nagyobb hangsúlyt. Az ipolydamásdi műtárgy története azonban eltér a szokásostól: 2000-ben sodorta el a jeges ár. Azóta a két szomszédos települést 24 kilométernyi út választja el egymástól, ez a helyzet szűnhet meg most.

 

Nem a teherautóknak építik a hidat

Azonban a híd nem a teherforgalom számára épül: Érsek Árpád szlovákiai közlekedési miniszter korábban elmondta, hogy a korábban 12 tonnás teherbírású hidat 3,5 tonnás terbírásúként építik újjá. A döntést a környéken élő emberek véleményét figyelembe véve hozták meg, akik tartottak a megnövekedő tehergépjármű-forgalomtól. Mosóczi László ITM-államtitkár ugyanakkor kifejtette: úgy vélik, hogy a komolyabb teherbírású hidakat a transzeurópai hálózatok részeként kell megvalósítani.

ÚtépítéshídépítésIpolyHelembaIpolydamásdhatárátkelő

Hírlevél

Hirdetés