Az Ipolydamásd és Helemba közötti átkelőt 2000-ben a jeges ár vitte el – megvan az újjáépítésére az uniós forrás, akár már idén elkezdődhet a munka.
Legutóbb 2018-ban számoltunk be a magyarországi Ipolydamásd és a szintén magyar többségű, a folyó szlovákiai partján fekvő Helemba közé tervezett hídról: akkor kormányközi megállapodás született az átkelő felépítésének technikai részleteiről.
Most a parameter.sk közlése alapján kiderül: megvan a forrás a híd építkezésére: összesen 3,2 millió euróba kerülhet majd az építkezés (ez jelenlegi középértéken 1,02 milliárd forint), amit uniós támogatással állítanak elő. A cikk szerint a költségekért közvetlenül 50-50 százalékban felel majd a magyar és szlovák fél.
Az új információk szerint a hidat a magyar fél fogja kivitelezeni, a közbeszerzés idén írják majd ki és a szlovákiai Nyitra Megyei Önkormányzat képviselői szerint 2020-ban elkezdődhet a kivitelezés. Csenger Tibor Nyitra megyei megyefőnök-helyettes nyilatkozata alapján az építkezést 2022 végéig kéne befejezni, és a hidat 2023 elején lehetne használatba venni.
A Trianon után határfolyóvá vált Ipoly egykori 47 hídjának java része az előző évszázad háborúiban elpusztult, újjáépítésükre az elmúlt időben fektettek nagyobb hangsúlyt. Az ipolydamásdi műtárgy története azonban eltér a szokásostól: 2000-ben sodorta el a jeges ár. Azóta a két szomszédos települést 24 kilométernyi út választja el egymástól, ez a helyzet szűnhet meg most.
Azonban a híd nem a teherforgalom számára épül: Érsek Árpád szlovákiai közlekedési miniszter korábban elmondta, hogy a korábban 12 tonnás teherbírású hidat 3,5 tonnás terbírásúként építik újjá. A döntést a környéken élő emberek véleményét figyelembe véve hozták meg, akik tartottak a megnövekedő tehergépjármű-forgalomtól. Mosóczi László ITM-államtitkár ugyanakkor kifejtette: úgy vélik, hogy a komolyabb teherbírású hidakat a transzeurópai hálózatok részeként kell megvalósítani.
A Duna Group kivitelezésében épülő új csomópont az M44-es, az M5-ös, az 5-ös és a leendő M8-as találkozásánál jön létre.
A HE-DO dolgozik a projekten (illetve alvállalkozóként a KM Építő is részt vesz a kivitelezésben), melyben egy magyar-szlovák államhatáron futó összekötő út rézsűcsúszását javítják ki.