A Hódút kivitelezésében teljessé vált a tó körüli kerékpárút, amely illeszkedik a nemzetközi EuroVelo hálózatba. A fejlesztés részeként több kerékpáros híd is épült, a Szomorka-patak feletti híd acélszerkezetét a Weinberg’93 Kft. gyártotta.
Mától teljes egészében körbe kerékpározható a Tisza-tó – a mai napon átadták az ehhez hiányzó, 6,5 kilométeres kerékpárút-szakaszt Poroszló és Tiszafüred között, melynek részeként több híd is épült. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) beruházásában a projekt elemeit a Hódút Kft. valósította meg, a Szomorka-patak feletti híd acélszerkezetét pedig a Weinberg’93 Kft készítette el.
A fejlesztésben elkészült három híd próbaterhelését múlt hónapban tartották, és a kerékpáros szakasz is már közel járt májusban a befejezéshez.
A Tisza-tónál a rövidebb kör 70 kilométeren, míg a hosszabb 95 kilométeren kerüli meg a tavat, a gépkocsiforgalomtól teljes hosszában elválasztva.
A szakasz a nemzetközi EuroVelo 11 kerékpárút része, így a fejlesztés a hétvégi kikapcsolódás mellett a hosszú távú kerékpáros turizmust is szolgálja. Az útvonal Magyarországot Szegedtől a Zemplén északi csücskéig szeli át, jelentős részén a Tisza mentén halad.
Az átadással a közkedvelt Balaton-kör mellett a Tisza-tó is felkerül a kerékpározni vágyók úticéljai közé.
A Tisza-tó nagyobbik, déli része körüli kerékpárút nagy része az elmúlt években megvalósult – ez alól kivételt jelentett a 33. sz. főút menti szakasz, melynek megépítésével lehetővé vált a körbejárhatóság.
A most elkészült szakasz elsődleges célja támogatni egyrészt a térség turizmusának további fejlődését, másrészt pedig kiszolgálni a Poroszló és Tiszafüred közötti hivatásforgalmi kerékpáros igényeket, megteremtve ezzel a biztonságos kerékpáros közlekedés feltételeit.
A projekt keretében a 33. sz. főút jobb oldala mellett a főúttól fizikailag elválasztott, mintegy 6,5 km hosszú kerékpárút épült a Tisza-tó Poroszlói gátjától a Tiszafüredi Ady Endre, illetve Ártéri utcákig. A kerékpárút Tisza-tavi szakasza keresztezi az Eger- és a Szomorka-patakot, melyeken egy 308 méter, illetve egy 86 méter hosszú új, látványos, íves főtartójú, a főúttól külön szerkezetű kerékpáros hidak épültek.
A Tisza-tónál két nemzetközi kerékpáros útvonal találkozik, a most lezárult projekt nyomán ezek is felértékelődnek.
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter az átadón kiemelte, hogy régi adósságot törlesztettek a most átadott 6,5 kilométeres szakasszal, amely 3,1 milliárd forintból épült meg Poroszló és Tiszafüred között. Hozzátette azt is, hogy itt közlekedők biztonságát garantálja a 2,5 méter széles kerékpárút fizikai elválasztása a közúttól, majd megjegyezte: a fejlesztés alapvetően turisztikai céljához igazodva, tiszteletben tartja a táj szépségét, illeszkedik a természetes környezetbe.
Az elmúlt tíz évben mintegy 1300 kilométer új kerékpáros útvonal fejlesztése valósult meg Magyarországon, így jelenleg több mint 9000 kilométer kerékpározásra ajánlott létesítmény áll a közlekedők rendelkezésére, ebből 4000 kilométer önálló kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút.
Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos az eseményen arról beszélt, hogy Magyarország jelenleg leglátványosabb kerékpáros infrastruktúrájának átadóünnepsége egyben az idei aktív turisztikai szezon megnyitója és a nyaralóhajózási program elindítása is.
Az új kerékpárút-szakasz és vele a Tisza-tó bringakör a régió összes településének fontos, hiszen kiemelt kerékpáros turisztikai célponttá teszi ezt a vidéket.
A most átadott szakasznak köszönhetően megduplázódhat a kerékpárosok száma a tározó körül, mely így várhatóan legkésőbb 2021-ben elérheti a 100 ezer főt.
A Szomorka-patakon átívelő híd acélszerkezetét a sárospataki székhelyű Weinberg’93 Építő Kft. gyártotta, felületkezelte és szállította a beemelési helyszínre. A hídszerkezet hegesztés technológiája új eljárásrendet honosított meg a gyártóüzemben.
A hídszerkezetnek a hegesztéséhez a normál acélszerkezetektől eltérően szimultán, többféle hegesztési eljárást kellett alkalmazni.
A Weinberg számára az igazi kihívást hídszerkezet „lelke” az ívfőtartó jelentette.
A vizuális megjelenítésben a sinus-görbéhez hasonló ívfőtartó 610 mm átmérőjű csőből, valamint 10,16 és 60 mm falvastagsággal készültek.
Az impozáns látványt nyújtó szerkezet elemei számos, egymástól különböző hajlítási sugárral készültek. Az eltérő hajlítási sugarak és különböző falvastagságok miatt az ívfőtartó szegmenseinek illesztése során a csövek kalibrációja rendkívül igényes műszaki megoldások elé állította az acélszerkezet gyártásban jártas szakembereket. Az eltérő falvastagságok és az illesztések kalibrálása a Skoda FCW 150 fúrómaró géppel történt.
Az elemek csatlakozása és illesztése nagypontosságú, igényes kivitelezést igényelt mind a lakatos, mind a hegesztő szakemberektől.
A hídelemek biztonságos szállításához a Weinberg előkészítő mérnökei speciális szállító kalodát terveztek, hogy az acélszerkezet Sárospatakról a beépítési helyszínre sérülésmentesen megérkezzen.
A projekt keretében az öblítőcsatorna fölött is épül egy rövid műtárgy, a B5 jelű kerékpáros híd, amely az öblítőcsatorna felett az egyetlen emelhető pályatest. A mozgatható zsilip funkcióját betöltő műtárgy súlya 6469 tonna, melyet szintén a Weinber’93 Kft. készített.
A híd holland típusú csapóhíd, melynek pályalemeze kéttámaszú ortotróp felsőpályás acél nyitható gerendahíd. A felnyílás a Tiszafüred felőli hídfőn elhelyezett csuklók körül történik. A híd felnyitását oszlopokra támaszkodó acél emelő gémszerkezet végzi, melynek a híddal ellentétes oldalán acél ellensúly található.
A kerékpáros híd emberi erővel emelhető ellensúlyos szerkezet, aminek mozgatása csigahajtóművel, illetve a hozzá kapcsolódó lánchajtással történik, felnyitott állapotban ellensúlyos reteszelhető szerkezet rögzíti a szerkezetet.
Az egyedileg tervezett és nagy pontosságú gyártást igénylő gépészeti alkatrészeket Mazak VTC marógéppel és Skoda FCW 150 horizontális fúrómarógéppel állították elő.
A hídgyártás a Weinberg életében egy fontos mérföldkő, amely egy új utat nyit meg az acélszerkezet gyártás területén a sárospataki üzemben.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.