Az UTIBER Kft. az autóút egyes szakaszain megrendelői igény szerint több innovatív műszaki és forgalomtechnikai elemet is betervezett kísérleti jelleggel.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában megvalósuló M7-es autópályát Zalaegerszeggel összekötő 2x2 sávos M76-os út építkezéséről folyamatosan beszámol lapunk, melynek első, 5,6 km-es szakaszát tavaly októberben adták át.
A beruházás Zalaegerszeg gyorsforgalmi elérhetőségét teremti meg, kapcsolatot létesítve az M7-es autópálya és a megyeszékhely között. A 17 települést érintő új út a sármelléki repülőtér érintésével épül meg, továbbá egy oldalág révén Keszthely is kétszer kétsávos bekötést kap. A teljes M76-M9 Zala megyei gyorsforgalmi projekt az M7-M76 holládi csomópontja és a zalaegerszegi járműipari tesztpálya között valósul meg több mint 52 kilométer hosszban.
A projekt előkészítési sajátosságai miatt a tervszinten két elnevezésű gyorsforgalmi útszakasz a kivitelezést követően azonos néven, egy hálózati elem lesz, amely fejlesztés a Délnyugat-Magyarország közúti közlekedésében jelentős bővülést fog eredményezni.
Az UTIBER Közúti Beruházó Kft. és konzorciumi partnerei tervezésében készülő szakaszok összesen közel 44 kilométert tesznek ki, amely az első 8,6 kilométeres épülő - részben megvalósult - M76 Hollád (M7)–Fenékpuszta (Keszthely) - projektet követi. A több tervezési feladatból álló projektek elkészítésében konzorciumi partnerként részt vett még a Roden Kft., a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és a Pannon 2010 Zrt.
Tóth Csaba, az UTIBER Kft. tervezési osztályvezetője elmondta, a tervezett M76 autóút nyomvonala a 8+600 kilométer szelvényben kezdődik és Zalaegerszeg városának északi területein kialakított északi csomópontjáig tart, és már a Körmendig tartó nyomvonal tanulmányterv szintű tervezése is folyamatban van. Ez a hosszú szakasz változatos és bonyolult tájegységeken halad át, úgy mint
A települések tekintetében északról kerüli el Sármelléket majd Zalaapátit, érinti több kisebb zalai település közigazgatási területét, és a szakasz végén Zalaegerszeget éri el, ezzel a megyei jogú várost két különszintű csomóponttal köti be az M76 gyorsforgalmi úti vérkeringésbe. A tervezési szakaszok több országos főutat is kereszteznek, úgy, mint a 71., 74., 75., 76. számú főutakat.
A projekt részleteiről is beszámolt lapunknak az UTIBER Kft. vezető munkatársa. Ahogyan kifejtette,
a projekt különlegessége a zalai dombságban vezetett nyomvonalból adódik, mivel a környezet jelentős kötöttségeket jelentett a tervezés során.
A tagolt domborzatból adódóan a műszaki kialakítások nem hétköznapi, illetve nem megszokott szakmai elrendezéseket eredményeztek, hiszen 30 méteres mélybevágásos és magastöltéses szakaszok váltakoznak. Ezek jelentős mennyiségű és költségű útépítési (töltés, bevágás kitermelés, építést), vízépítési (csapadékvízelvezető rendszerek, elemek) és műtárgy (völgyhidak) létesítmények betervezését tették szükségessé.
Ezen műszaki nehézségeken felül a projekt igazi egyediségét és kuriózumát az M9/M76 projektek tervezése során az Innovációs és Technológiai Minisztérium által kiadott feladat jelentette, amely
az M76 gyorsforgalmi útra vonatkozóan a Zalaegerszegi tesztpálya (ZalaZone) kiterjesztését és okosúti kommunikációs feladatok (többek között üzemi és teszt ITS-G5 járműkommunikáció (V2X) támogatása) ellátását is meghatározták.
Ezt kiegészítve és a zalaegerszegi autóipari tesztpálya beruházáshoz kapcsolódva, az okosútként felépülő M76-os egyes szakaszain a megtervezett ITS-G5 rendszerelemekre támaszkodva (felépítmények, nagysebességű optikai átvitel, stb.) fejlett tesztinfrastruktúra alakítható ki, melyet a későbbiekben szintén kiépíthető ötödik generációs (5G) mobil hálózati lefedettség tesz meg inkább jövőállóvá.
Az út így alkalmas lesz a tesztpálya egyik középponti fejlesztési irányaként megjelölt önvezető autók és a technológiáik tesztelésére is.
A projekt különlegességét a Zalaapáti csomópont (M76 -7522) - Nemesrádó csomópont (M76 – 7362) (21+745 kilométerszelvény – 32+920 kilométerszelvény) között kialakítandó nagysebességű közúti teszt szakasz megtervezése jelentette.
Az üzemi sávval ellátott autópálya keresztmetszet számos tesztelési lehetőségnek ad otthont, többek között lehetőséget biztosítanak az infokommunikációs elemek (pl. szenzorhálózatok, V2X, 5G mobil celluláris hálózati megoldások) nagysebességnél történő adatátvitelének és kapcsolatának vizsgálatára is. A tesztelés a szelvényezés szerinti bal pályán kerül biztosításra. A bal pályán történő tesztelés időszakában a kétirányú közúti forgalom fenntartása - a szakasz elején és végén áttereléssel - a jobb pályán lesz biztosítva fizikai leválasztással.
Tóth Csaba kiemelte, a közúti forgalom minél kisebb zavarásának érdekében rendszeresen és rövid határidővel elvégzendő terelési feladatok miatt a fizikai elválasztást az elválasztósávban elhelyezett mozgatható, speciális, new jersey elemekkel biztosítják.
Mindez a lehető legnagyobb mértékben automatizált és gépesített megoldás, hazánkban először alkalmazzák.
A projekt tartalmazza a fenti feladat elvégzéséhez szükséges eszközök, gépek, tartalékeszközök beszerzését is. „Az egyes szakaszokon több innovatív forgalomtechnikai elemet is beterveztünk kísérleti jelleggel. Például a fentiekben említett mozgatható terelő elemeken felül okosvilágítást és új típusú vezetőkorlátokat alkalmazunk az egyedi célokat kiszolgáló szakaszokon” – foglalta össze a nem mindennapi részleteket Tóth Csaba.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.