A Duna Aszfalt kivitelezésében egy 1,5 kilométeres, kétszer kétsávos sztráda jött létre, amely minden tekintetben megfelel egy valódi autópályának.
Elkészült és már használatba is vették az autógyártók a zalaegerszegi járműipari tesztpálya autópálya-szakaszát, amelyet a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezett. A hírt a helyszínen pénteken az innovációs és technológiai miniszter, Palkovics László és Vigh László, a térség fideszes országgyűlési képviselője jelentette be.
Vigh László, a tesztpálya építéséért is felelős miniszteri biztos elmondta: az 1,5 kilométeres, kétszer kétsávos sztráda mindenben megfelel egy valódi autópályának. A beruházás lényegét képező, úgynevezett tesztpálya specifikus elemek tervezője a Főmterv Zrt. volt.
A tesztek szempontjából fontos, hogy több fel- és lehajtója van, felüljáró ível át felette. A sávokat elválasztó elemek között pedig betonfal és korlát egyaránt helyet kapott. A sztrádát egy 200 méteres szakaszon betonburkolattal látták el.
A 130 kilométeres - vagy akár nagyobb - sebességgel használható sztrádaszakasszal, valamint a már korábban megépült pályaelemekkel együtt a tesztpálya készültségi foka meghaladja a 90 százalékot. Az eredeti terveknek megfelelően az év végéig befejeződik az építése - mondta el Vigh László.
Palkovics László úgy fogalmazott: ez Zalaegerszeg "első" autópályája, bár a leendő M76-os sztráda is a ZalaZone közelében fog majd elhaladni. A miniszter hozzátette: a járműipari tesztpálya folyamatosan egészül ki a bérlők igényei szerint, az autópálya-szakaszt is ezért építették, illetve az off-road pálya is azért készül, bár az eredeti tervekben ezek még nem szerepeltek.
Korábbi sajtóhírekből kiderült, az autópálya modul Európában, sőt világszinten is egyedülállónak számít, hiszen a már meglévő tesztpályák nem rendelkeznek ilyen környezettel.
Ez azért fontos, mert az autonóm járművek fejlődése során először az autópályán kerülhetnek bevezetésre az önvezető funkciók. Itt ugyanis az önvezető járműrendszerek szempontjából a városi szituációkhoz képest egyszerűbb és ingerszegény a környezet.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.