Döntés született az új tehermentesítő utak megépítéséről: a NIF még idén szeptemberben közbeszerzési eljárást indít az Y-híd utáni új útszakaszok tervezőjének kiválasztására.
Legutóbb májusban írtunk a miskolci Y-híd beruházásról, amikor a Vörösmarty utca – Tiszai pályaudvar tengelyén elkészült a cölöpalapozás, és már a hídpillérek is láthatóak voltak.
A borsodi megyeszékhely közlekedésére kiható komplex beruházás kivitelezését a HE-DO Kft. végzi a Speciálterv Kft. munkájával elkészült tervek alapján, a műtárgyépítési feladatokat a KM Építő Kft. végzi.
A beruházó, NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) most arról tájékoztatott, hogy
megszületett a döntés, az Y-híd megépítésével létrejövő új utak fejlesztésének folytatásáról, a szakaszok 2x2 sávosra bővítésével.
A döntés eredményeképp a NIF Zrt. még idén szeptemberben közbeszerzési eljárást indít az Y-híd utáni új útszakaszok tervezőjének kiválasztására.
A helyszínen tartott sajtótájékoztatón Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője elmondta, hogy
a majdan megvalósuló infrastrukturális fejlesztéssel gyökeresen megújul majd Miskolc keleti városrésze, és számtalan új gazdasági lehetőség jön létre.
„A projekt összköltségét több mint 10 milliárd forintra becsülik a szakemberek, pontos összeget csak a tervek birtokában lehet majd tudni. Az új projektelemek előkészítési fázisára a pénzügyi forrásokat teljes egészében az állam biztosítja, így az Miskolc város költségvetését nem terheli ” – tette hozzá.
“A tervezési szerződés jövő tavaszi megkötése után
első fázisban feltárják a város fő tömegközlekedési csomópontjainak, a Búza tér, a Gömöri és Tiszai pályaudvarok egymással és az új útszakaszokkal való kapcsolódási lehetőségeit”
– tájékoztatott Nyul Zoltán, a NIF Zrt. vezérigazgató-helyettese.
Majd elkészül az új 2×2 forgalmi sávos főút engedélyezési terve az Y-híd és a József Attila úti körforgalom között, mintegy 3 kilométer hosszban. Az új útszakasz az Y-híd keleti ágától indulva új nyomvonalon elhalad a Tisza pályaudvar előtt, majd a Szinva és a vasúti területek között folytatódik keleti irányban, míg eléri a Fonoda utcát.
A Fonoda utca kb. 800 méter hosszú szakaszán folytatódik a nyomvonal, annak szintén 2×2 sávosra való áttervezésével. A Csokonai utca csatlakozása előtt északra fordul az új nyomvonal és a Sajón egy új hídon átvezetve éri el a meglévő nagy körforgalmat a József Attila utcán.
A vezérigazgató helyettes hozzátette: az új útszakasz engedélyei és tervei tervezetten 2023 végére állhatnak rendelkezésre, ezt követően várhatóan 2024 második félévében elkészülhetnek a kiviteli tervek is, a kivitelezési munkák így 4 év múlva kezdődhetnek meg.
A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy
a korábbi tervek között szereplő miskolci intermodális csomópont helyett a ma is meglévő decentrumok (Tiszai pályaudvar, Gömöri pályaudvar és Búza tér) fejlesztésére, összekapcsolására fókuszálnak.
A beruházó közleményében tájékoztatott a jelenlegi munkákról:
a 337 méter hosszú Y-híd Tiszai-pályaudvar felé vezető ágán az előregyártott gerendák felhelyezését követően a pályalemez betonozása megtörtént, és az előregyártott támfal elemek közötti feltöltés is folyamatos.
A híd felszerkezetének építése tovább folytatódik a helyszínen készülő vasbeton lemez építésének előkészítésével.
Az Y-híd Kisfaludy utcai ágán elkészült a cölöpalapozás, és készül a cölöpöket összefogó gerenda is. Megkezdődött a Pfaff Ferenc utával párhuzamos szervízút nyomvonalának kialakítása is, valamint a Vörösmarty utcán már elindultak a hírközlési hálózatok kiváltási munkái.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.