A közel 57 kilométeres új út három szakaszban épült ki az M30-ason, Magyarország készült el a leghamarabb a Via Carpathia ráeső részével.
Kedden Tornyosnémetinél átadták az M30-as autópálya Miskolctól a Kassa-közeli határig megépült szakaszát. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából három szakaszban, párhuzamosan építették ki a közel 57 kilométeres új utat:
Az elkészült új szakaszt Orbán Viktor miniszterelnök adta át. A kormányfő azt hangsúlyozta, nem csupán virágzó vidéki Magyarország, hanem egy erős Közép-Európa kialakítása a cél. "Ehhez, pedig utakat kell építeni, amelyek összekötik a vidék különböző részeit, a vidékieket beviszik a nagyvárosba, továbbá összekötik az anyaországi magyarokat, a határon túli magyarokat és összekapcsolják a térség népeit" - mutatott rá a miniszterelnök.
M30-ason megvalósult beruházás több szempontból is jelentős. Egyrészt meghosszabbította Miskolctól az országhatárig az M30-as gyorsforgalmi utat, amely eddig az M3-as autópálya és Miskolc között biztosított kapcsolatot. Másrészt a már meglévő szlovákiai autópályának köszönhetően mostantól Miskolc és Kassa között végig autópályán lehet közlekedni.
Harmadrészt a Via Carpathia közlekedési folyosó fontos láncszemét hozták létre. Mától ugyanis teljessé vált észak-déli irányban a Kassa-Miskolc-Debrecen-Nagyvárad gyorsforgalmi útvonal az M30-as, M3-as, M35-ös által, valamint a tavaly átadott nagykereki M4-es szakasz által.
Nagy Róbert Attila, a beruházó NIF Zrt. vezérigazgatója az átadón elmondta, az érintett országok közül Magyarország készült el a leghamarabb a 3300 kilométer hosszú, Balti-tengertől Romániáig, illetve Görögországig tartó Via Carpathia közlekedési folyosó ráeső részével. "A 221 kilométer hosszú hazai szakasz Kassánál lép be az országba, majd Miskolcot és Debrecent érintve Nagykerekinél folytatódik Románia felé" - fogalmazott a vezérigazgató.
Emlékeztetett, a NIF 2012 óta foglalkozik a sztrádaszakasz megépítésével, kezdetben kétszer két sávos autóutat terveztek, de egy 2015-ös kormánydöntés autópálya építését rendelte el. A Miskolctól Tornyosnémetiig vezető, kétszer kétsávos, óránkénti 130 kilométer tervezési sebességű sztráda építését 2018-ban kezdték meg.
A NIF Zrt. vezérigazgatója az elmúlt három évben megvalósult gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztésről szólva elmondta,
a társaság 2019-ben 113, tavaly 162, idén pedig 103 kilométernyi gyorsforgalmi utat adott át a forgalomnak.
"Év végéig várhatóan az M44-es gyorsforgalmi út Tiszakürt és Lakitelek közötti, egy új Tisza-hidat magában foglaló szakaszát is átadják az autósoknak" - tette hozzá Nagy Róbert Attila.
A kedden átadott útszakaszt tizenhárom új híd keresztezi, emellett hat csomópontot, három pihenőhelyet, illetve több vadátjárót alakítottak ki. A nettó 180 milliárd forintból, uniós és hazai forrás segítségével, három szakaszban megépült M30-as új szakaszát a személygépkocsival közlekedők ingyenesen használhatják az év végéig.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.