Az egyedi Y-híd kivitelezési munkáiról és kihívásairól a KM Építő Kft. adott részletes tájékoztatást.
Miskolc kiemelkedő jelentőségű infrastrukturális beruházásának munkálatairól legutóbb szeptemberben számolt be lapunk. A Pfaff Ferenc utca, a Vörösmarty Mihály utca és a Kisfaludy Károly utca hármas csomópontjában épülő projekt több vasúti vonalat is keresztez a Gömöri és a Tiszai Pályaudvar térségében.
Az I. ütem részeként a Vörösmarty utca munkaterületen két hektáron dolgoznak, a II. ütemben megépül az úgynevezett Y-híd három hektáros munkaterületen. Ezenkívül a teljes beruházás magában foglalja
Mindez mintegy 7-8 hektár területen valósul meg a város szívében.
A projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában hazai forrásból jön létre. A kivitelezési munkát fővállalkozóként a HE-DO Kft. nyerte el mintegy nettó 13,5 milliárd forint értékben. A teljes projekt II. ütemére a KM Építő Kft. alvállalkozóként nettó 7 milliárd forint értékben kötött vállalkozási szerződést az Y-híd műtárgy kivitelezési munkái kapcsán. A nem mindennapi híd terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készítette el.
A projekt tervezett átadása 2022 októberében lesz, de a műtárgyépítési munkarészekkel már 2022 nyár végére elkészülnek.
A projekt jelentősége abban rejlik, hogy kapacitásbővítést biztosít a nyugat-keleti irányú gépjárműforgalom számára. A Modern Városok Program keretében 2018-ban kormányhatározat született az Y-híd megépítéséről, amely átvezet két vasútvonalon, kapcsolódó rendezővágányokon, valamint lakó-, parkoló- és szervizutak fölött valósítja meg a zavartalan közlekedést.
A projekt átadását követően megszűnnek a környéken csúcsidőben jellemző közúti torlódások. Az új közlekedési folyosó a 3-as főút Király utcai szakaszát köti be a Tiszai Pályaudvar térségébe. A Vörösmarty utca kétsávosról négysávosra bővül 570 méteren hosszúságban. Ez vezet fel az Y-hídra, amelynek egyik ága a Martinkert nevű városrész felé vezet majd, a másik pedig a Tiszai-pályaudvar felé.
A KM Építő Kft. munkájával valósul meg
a háromágú, 270 méteres, 12+4 támaszból és mintegy 300 méter hosszú támfalszakasz rendszerből álló Y-híd, amely zavartalan tovább haladást biztosít mindazoknak, akik ezen városrészek felől hagyják el Miskolcot, elkerülve a belvároson történő közlekedést.
Kasza Gergő, a KM Építő Kft. projektvezetője tájékoztatta lapunkat a beruházás aktuális részleteiről. A kivitelezés I. üteméhez kapcsolódóan a Tiszai Pályaudvar szomszédságában védőréteg szinten
még az év végéig elkészül a P+R parkoló, kialakul a Tiszai Pályaudvar felől a hídra vezető utak kontúrja, valamint megvalósul a turbókörforgalom negyede is.
A közműkiváltásokat és az épületbontásokat követően a műtárgy építéshez köthető munkarészek 2020 őszén kezdődtek.
2021 év végére elkészülnek a mintegy 16-17 ezer köbméter szerkezeti betont tartalmazó Y-híd vasbeton műtárgy főbb szerkezeti elemei.
A hídpálya és a támfalszakaszok monolit szegélyei még az idén elérik a 75%-os készültséget. A só és korrózióvédelmi bevonatok folyamatában készültek és készülnek, akárcsak a hídpálya lemezszigetelése és annak védelme, amelyek előrehaladása az időjárás függvénye.
A következő év első negyedévében megkezdődik a műtárgyra telepítendő közvilágítási és forgalomirányítási szerkezetek beépítése, valamint minden egyéb acélszerkezet, pálcás és H2-es korlátok gyártása és szerelése.
A projekt vasbetonfelület méretein, valamint a hídfőkre vezető blokkokból készülő talajtámfalszakaszokon kívül a külső megjelenést a felvonók, a lépcsők és a zajvédőfalszakaszok határozzák majd meg.
A KM Építő Kft. a hídon történő akadálytalan gyalogos közlekedést két felvonó és két lépcső megépítésével biztosítja. A vállalat szakemberei a műtárgy jelentős vasbeton felületeit meghatározó két darab felvonó vasbetonszerkezetének és gépészetének kialakítását végzik el. A nagyméretű és jelentős befogadó képességű felvonók mindegyike külön-külön cölöpalapozással készül. Nappali fényben a rozsdamentes kerettel gyártott, biztonsági üveggel ellátott felületek esztétikus megjelenést biztosítanak az átadásukat követően, az éjszakai megvilágítások biztonságos használatot garantálnak a lakosság számára. A felvonókon kívül a hídra lépcsők vezetnek, a lépcsőkarok kényelmes méretei illeszkednek a műtárgy méreteihez, minden időjárási körülmény között biztosítva a komfortos és biztonságos áthaladást.
A KM Építő Kft. és a Speciálterv Építőmérnöki Kft. kooperatív együttműködésének eredménye a városi környezet követelményeit maximálisan kielégítő zajárnyékoló rendszer. A rendszer telepítését követően egyszerre lesz egyszerű kialakítású és vonzó megjelenésű, valamint kiváló műszaki paraméterei mellett lehetővé teszi a kilátást a környezetre és akadályozza meg a „csőlátás” jól ismert problematikáját. A 2 méteres oszloptávolságú, 3 méteres akusztikai magasságú, átlátszó kialakítású zajárnyékolófal a hídszegély külső szélén kerül rögzítésre.
Az Y-híd, mint vasúti pályaszakaszokon átívelő, többsávos autóút és felüljáró már önmagában is különleges produktumként épül meg városi környezetben egy már meglévő - így bontandó - vasúti felüljáró és további lakóingatlanok helyén.
A műtárgy egyedi megjelenését a csatlakozó ágak mentén tervezetten megépülő monolit-nagyelemes blokkokból készülő talajtámfal szakaszok biztosítják. A városi környezet a több száz méter hosszú támfalszakaszokkal szemben a statikai funkción kívül megjelenési igényeket is támasztott.
A látszóbetonnak nem tekinthető, de megjelenésükben esztétikus betonelemek gyártása elvárás volt. Az elemek összeépítésüket követően semmilyen külső bevonatot nem képesek viselni. Az elemek fagyállóságát a betonhoz adagolt légpórusképző szer biztosítja.
A munkaterületre telepített gyártósoron 2100 köbméter mennyiségben 3000 darab támfalelemblokk helyszíni gyártását végezte el a KM Építő Kft.
A gyártás előre tervezett ütemben és rendszerben zajlott. Két, 50 méter hosszú gyártósort alakítottak ki. A fenékzsaluzatra helyezték el az 1-2 milliméter méretpontosságot tartó acélsablonokat. A sablonokban elhelyezve a betonelemekbe emelőfüleket betonoztak be, így megoldva az akár 2,5 tonnás elemek mozgatását. Hideg időben minden gyártósorra egy mobilizált védősátort helyeztek el, amelyet több helyen hőlégfúvókkal fűtöttek.
Az Y-híd szerkezeti mozgásai és dilatálása egyedinek mondható. A 10, 7, 4, és D-jelű támaszok építése során összesen 22 darab gömbsüvegsaru került elhelyezésre. A műtárgy geometriai kialakításából kifolyólag minden irányba mozgó saruk teszik lehetővé a hossz- és keresztirányban történő szabályozott és tervezett elmozdulásokat, továbbá a szögelfordulásokat.
A saruzott támaszok hídpályalemez csatlakozásaihoz a felszerkezetekbe épített - német gyártó által legyártott - vízzáró dilatációk épültek be. A szerkezeti dilatációk beépítése a 10, 7, 4-támaszok esetén október 15-re fejeződött be, a D-jelű támasz esetén az A-B-C-D támaszközök pályalemezének elkészülését követően kerül beépítésre. A hídfőknél aszfaltdilatációkat alkalmaznak.
Monolit alulbordás felszerkezeti elemek és tartókat tartalmazó részek váltakozása adja a hídalakot mind vertikális, mind horizontális értelemben.
A két monolit felszerkezetben összesen 3075 köbméter C35/45 típusú szerkezetibeton, valamint 560 tonna 8-32 átmérő közötti betonvas került beépítésre. A szükséges betonmennyiségeket a munkaterületre telepített főkeverő, valamint a tartalékkeverő biztosította építés alatt. Az említett monolit magok betonozása több ütemben történt augusztus 2. és szeptember 30. között.
Az előregyártott feszített vasbeton tartókat tartalmazó felszerkezetek négy, egymástól független kivitelezési ütemben készültek a KM Építő Kft. szakértelmével.
A műtárgy kivitelezése során FCI90, FCI120, 36,5 méter hosszúságú FI150 hídgerenda került beemelésre. A 185 darab vasbeton tartót Dunaújvárosban, illetve Szolnokon gyártották.
A vasbeton tartók sóvédelmei, illetve a vasúti vágányok fölé kerülő szélső tartók végleges felcsapódás elleni acélszerkezetei már a gyártó telephelyén beépítésre kerültek. A hídgerendákat az FI150-es típus kivételével közúton szállították ki a beemelések helyszíneire.
A projekt vasúti érintettsége rendkívül nagy, a vágányzári ütemek keretet szabnak a kivitelezés műszaki lehetőségeinek.
A 6-os támasz és a 7-es támasz között meglévő - a projekt építése alatt mindvégig akadálytalanul üzemelő - vasúti vágány található. A 6-os támasz és 7-es támasz közé - a két monolit mag között kapcsolatot teremtve - 16 darab, 36,5 méter hosszúságú FI150 előregyártott vasbeton tartót emeltek be. A tartókat méretükből adódóan a gyártó telephelyéről vasúton szállították ki. A vasúti forgalom akadályoztatásának elkerülése, valamint a munkabiztonsági előírások szem előtt tartása végett a gerendázásra éjszakai vágányzárban, 22:50 és hajnali 4:30 között került sor.
A projekt kivitelezése során alapvető nehézséget jelent a zöldmezős beruházásoktól eltérő organizációs feladatokat követelő városi környezet. Az építkezés területe közművektől terhelt - köszönhetően a jelentős vasúti infrastruktúra közelségének, valamint a korábban a MÁV telepi lakóingatlanok és bérházak miatt kiépített közműhálózat meglétének. Emellett az épületek között meglévő aszfaltos és/vagy murvás utak elbontására is szükség volt.
A kivitelezéssel kapcsolatos organizációs feladatot nehezítette, ugyanakkor rendkívül magas prioritással bírt a tervezett műtárgy közvetlen szomszédságában található, sérült személyek nappali elhelyezését biztosító intézmény akadályoztatásának és zavarásának elkerülése.
Az építés előrehaladását alapvetően két szempont határozta meg. Az első, a munkaterület mielőbbi közműmentesítése, a második, a vasúttal érintett munkarészek tekintetében a vágányzárak ütemezése volt.
A Pfaff Ferenc utca, a Vörösmarty Mihály utca és a Kisfaludy Károly utca csomópontjában található vasúti átjáró lehető leghosszabb idejű zavartalan fenntartása szintén kiemelkedő szempont volt.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.