A Zemplénkő Kft. a Vámospércstől a nyírábrányi határátkelőig tartó szakaszon dolgozik.
Az Alföld keleti részén futó, Debrecent a romániai határral összekötő 48-as főút fejlesztése a megyeszékhelytől a nyírábrányi országhatárig tart. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 26,5 kilométert érintő beruházásában a meglévő út megerősítését, illetve szélesítését valósítják meg. A projektet két részre bontották:
A Zemplénkő Kft. által egészen pontosan a Vámospércstől a nyírábrányi határátkelőig tartó szakasz készül (20+285 – 30+006 km sz.) 2019 tavasza óta. Az összesen nettó 12,5 milliárd forintból megvalósuló projekt (ebből a Zemplénkő Kft. 4,6 milliárd forintért vállalta a munkát) részben uniós, részben hazai forrásból jön létre.
A 48-as főút teljes szakaszán a főpálya teljes pályaszerkezetét lecserélik 2 réteg aszfalttal ellátva, valamint szervizutak, járdák, kerékpárutak, földutak, buszperonok- és megállók épülnek. Ehhez kapcsolódóan vízelvezetési létesítményeket és műtárgyakat alakítanak ki, illetve NÚSZ (Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.) portál kaput helyeznek át.
A főút teljes körű felújítását és bővítését a Románia közelsége miatti jelentős határátkelő forgalom teszi szükségessé, valamint a környékbeli kisebb településeken élők, Debrecenbe történő napi ingázásának megnövekedett aránya.
Ezzel biztonságosabbá és gyorsabbá válik Debrecen keleti részének közúti megközelítése, jelentős gazdasági és infrastrukturális értéket teremtve ezzel a térség életében.
Makszim Gábor, a Zemplénkő Kft. építésvezetője foglalta össze lapunk számára, hol tartanak a cég szakemberei a felújítással.
„A főpálya átépítése az aszfalt kopóréteg szintig a napokban elkészült, a kapcsolódó forgalomtechnikai elemek elhelyezése, valamint a padkaépítés munkálatai folynak jelenleg. A tervezetten 2022 tavaszán átadandó főút mellett szervizút építési, humuszolási, járda építési és minimális közmű kiváltási feladatok várnak ránk a kora tavaszi időszakban.”
Az építésvezető hozzátette, a munkaterület szűkössége miatt ideiglenes terelőutak kialakítására nem volt lehetőség, így folyamatos forgalom mellett kellett a felújítást elvégezniük.
Előreláthatóan év végén adják át az év egyik legizgalmasabb hazai útépítési projektjét, az M85-ös gyorsforgalmi út zárószakaszán épülő Bécsi-dombi alagutat. Az alagút építése során a szakemberek a Mapei vízszigetelési és fényvisszaverő bevonati rendszerét használták.
Egy új teherforgalmi átkelőhely létesítését, valamint az ehhez kapcsolódó útfejlesztéseket is tartalmazza a tervcsomag, amelyet közösen nyújt be az Európai Uniónak a két állam.