A Hídépítő Zrt. munkájával épülő átkelő hozzájárulhat a kiskereskedelem élénkítéséhez és a két ország közötti munkaerőáramlás javulásához.
Fél évvel az Ipolydamásd – Chľaba (Helemba) határhíd kivitelezésének indulását követően újabb beruházást hajt végre a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. az Ipoly-folyón – olvasható a társaság március 11-i közleményében.
Az épülő Ipoly-híd Őrhalom és Ipolyvarbó (Vrbovka) között teremt kapcsolatot. A két szomszédos települést 24 kilométeres kerülő választja el egymástól. A hídépítés többek között ezt a gátat hivatott megszüntetni.
A fejlesztés az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásában valósul meg. A hídépítést és a magyar oldali csatlakozó út építését a Hídépítő Zrt. végzi, nettó 3,5 millió euró összegben. A híd tervezése 2017-ben kezdődött meg a FŐMTERV Zrt. munkájával. Az engedélyezési tervek 2018-ban készültek el, míg a kiviteli tervek 2020-ban.
A beruházás alapkövét Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter és Dušan Velič, szlovák beruházási, regionális fejlesztési államtitkár közösen helyezték el Ipolyvarbón.
A most induló Őrhalom és Ipolyvarbó (Vrbovka) közötti kivitelezés keretében egy, az Ipoly-folyót átszelő, 32 méter hosszú híd és egy 2×1 sávos, 1726 méter hosszú kétoldali csatlakozó út épül, melyből 1350 méter halad magyar területen. A magyar oldali útmunkák 220 méter útfelújítást és 1130 méter útépítést foglalnak magukba. Az út tervezési sebessége 50 km/h. Szlovák oldalon a híd és a belterületi utca közötti út megépítése mellett belterületi burkolatfelújítás történik.
A tervezett hídhoz vezető út a hazai a 22-es számú Rétság – Salgótarján másodrendű főutat köti össze a szlovák 565002-es számú megyei harmadrendű rendű úttal, keresztezi a MÁV Zrt. 78-as számú Balassagyarmat − Szécsény vasútvonalát, és követi a két települést régen összekötő hídhoz vezető töltés nyomvonalát.
A régi híd helyén keresztezi az Ipoly-folyót, mely ezen a szakaszon egyben határfolyó is, és csatlakozik Ipolyvarbó régi hídhoz vezető utcájához. A régi híd helyén jelenleg ideiglenes fahíd áll. Ezt követően Ipolyvarbó belterületi utcáját éri el, és csatlakozik az 565002-es úthoz.
A beruházó közleménye szerint a fejlesztés számos hosszútávú, pozitív hatást gyakorolhat a régióra: hozzájárul a lokális gazdasági mutatók növekedéséhez, a kiskereskedelem élénkítéséhez, továbbá javulhat a két ország közötti munkaerőáramlás, valamint a turizmus nagy erejű fellendülését eredményezheti. A beruházás alappillérként szolgálhat a két V4 tagállam határon túli, bilaterális kapcsolatainak fejlesztésében.
A fejlesztés a tervek szerint 2023 októberére készül el.
Korábban megírtuk, 2023-ig több átkelési pont létesül Magyarország és Szlovákia között. Ide tartozik a Drégelypalánk-Ipel’ske Predmostie (Ipolyhídvég) közötti határhíd is, amely az Ipoly folyót a 72+946 kilométer szelvényben keresztezi. Az engedélyezési terveket a Speciálterv Kft., míg a kiviteli terveket a Roden Mérnöki Iroda Kft. és a Pont-Terv Zrt. készítette.
Többek közt az ár-apasztó műtárgy leszakadt rézsűjének helyreállításán dolgozik a HE-DO.
Megkezdődött a műszaki átadás-átvételi eljárás, 2024. november 15-én pedig a használatbavételi eljárás is elindult a székesfehérvári kórház Épkar és Fejér-B.Á.L. által épített új L épületénél.