Egy új szemszögből mutatjuk be az elmúlt évek egyik legjelentősebb közlekedési beruházását.
A BKV Zrt. beruházásában megújuló M3-as metró munkálatait lapunk ezúttal egy eddig kevésbé ismert nézőpontból vizsgálta meg. Ahogy az folyamatos tudósításainkból is kiderül, az utolsóként sorra kerülő, középső szakaszon az állomásokat a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében fejlesztik, míg a sínek és alagútrendszerek munkálatait a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végzi el.
A rendkívül összetett beruházás számos részfeladatot tartalmaz, közülük most a burkolási munkálatokba tekintünk be az ehhez termékeket biztosító Cemix Hungary Kft. és a projektben alvállalkozóként közreműködő Lengyel Építéstechnika Kft. segítségével.
Utóbbi vállalat a Nagyvárad tér és Lehel tér között húzódó középső vonalszakaszon a kőburkolási munkákat és a gránitburkolatok elhelyezését kivitelezi. Stanákovits Péter László, a Lengyel Építéstechnika projektvezetője elárulta, a kilenc állomáson elhelyezendő gránit padlóburkolatok mennyisége nagyságrendileg 19 ezer négyzetméter. Az új gránit padlóburkolatokat az állomások utasforgalmi tereiben, az aluljárókban és a peronszinten helyezik el. „Ezen felül mintegy ezer négyzetméter szerelt homlokzati kőburkolatot is elhelyezünk” – tette hozzá.
A metrófelújítás rendkívül összetett volta a Lengyel Építéstechnika számára is kihívásokat hozott. „Viszonylag kis munkaterületen, több társvállalkozóval együtt, egyidőben kell dolgoznunk” – mutatott rá Stanákovics Péter László. „A sikeres projekt érdekében konstruktív, együttműködő hozzáállás szükséges, így kezelhető a folyamat.”
Elárulta, az egyik legnagyobb kihívást a beépítendő anyagok bejuttatása jelenti a munkaterületre.
„A kőanyagot, illetve a segédanyagokat a BKV Kőér utcai telephelyére szállítottuk le, innen vasúti szerelvényekkel viszik be az állomásokra. Az építési területen belül raklapemelő békával, a helyszíni adottságok miatt sokszor kézi erővel történik az anyagmozgatás.
Előzetes kalkulációink szerint 1600 tonna kőanyagra és 1800 tonna segédanyagra lesz szükségünk a projekt végéig. Ez összességében 2000-2200 raklapnyi anyagot jelent.”
Szintén a Lengyel Építéstechnika feladata volt az akadálymentesítés részeként több száz méternyi taktilis sáv elhelyezése az állomásokon. „A taktilis kőelemek geometriai és méretpontosságára nagy hangsúlyt kellett fektetni, amely tized milliméterben mérhető. Minden elkészült munkafázisnak folyamatosan, magas követelményű minőségellenőrzésen kell átesnie.”
A szakember elmondása szerint a Lengyel Építéstechnika Kft. és a Cemix Hungary Kft. között már nagyon régi a kapcsolat, közel 20 évre nyúlik vissza. A 2000-es évek elejétől a klinker falazóhabarcsokat használták tömegesen a gyártótól, majd később az ágyazóhabarcsot, alapozót és a fugázó anyagot a kő padlóburkolatok fektetésénél. „Személy szerint először dolgozok velük, de mindig pozitívan és segítőkészen állnak megkereséseimre.”
Mindez amiatt fontos, mert a projektben csakis olyan építőanyag épülhet be, amelynek megrendelői oldalról elfogadott paraméterei vannak, illetve rendelkezik megfelelő minősítéssel, és átesett a szükséges vizsgálatokon. „Többször fordult elő az előkészítési munkák alatt is, hogy sürgős információszolgáltatásra és a technológiai folyamat bemutatására volt szükségünk. Ezekre a megkeresésekre a Cemix azonnal reagált” – hangsúlyozta Stanákovics Péter László.
Az is lényeges körülmény, hogy a segédanyagok deponálására viszonylag kis tárolókapacitás áll rendelkezésre a munkaterületen. „Emiatt különösen fontos számunkra, hogy olyan egyedi termékek, mint Cemix ágyazóhabarcs és a Cemix Colorin fugaiszap szállítását is néhány napon belül teljesítik.”
A projektvezető kérésünkre a munkafolyamatokat és a termékeket is részletezte. „A mi munkánk a bontás befejezésével kezdődhetett, amelyben a régi kőburkolatot és az ágyazati réteget távolították el. A padlóburkolatok elhelyezése előtt a vasbeton szerkezetből előkerülő betonacélok kezelését, passziválását végeztük.”
Arra is kitért, hogy a burkolandó területeken a kezelt betonacélokot és az egyenletlen fogadófelületeket milyen termékekkel javították. „A bontási munkák után több helyen előkerültek betonacélok, melyeket Cemix Kontakt CT passziváló anyaggal kezeltünk, majd Cemix CT-Max betonjavító habarccsal javítottuk ezen felületeket.”
A burkolati síkok, irányok kitűzése után kezdődhettek a burkolási munkák. „Azon burkolatok esetében, ahol az ágyazóréteg vastagsága meghaladta 2 centimétert, Cemix ágyazóhabarcsot alkalmaztunk, míg 2 centiméter alatt Cemix S1 Flex ragasztóhabarcsot. Alapozáshoz minden esetben Cemix Kontakt ZE tapadóhídat használtunk. A 4 milliméter széles fugákat Cemix Colorin fugaiszappal hézagoltuk.”
A Cemix Hungary által adott információ szerint a fent említett betonjavító termékekből (Kontakt CT és CT-Max) összesen 40 tonnát, míg az ágyazóhabarcsból 328 tonnát használtak fel.
Külön kihívást jelentett, hogy az állomások peronszintje nem vízszintes, több esetben a peronélek nem párhuzamosak, vagy eltérő magasságon voltak. „A korrekciókat úgy kellett kiviteleznünk, hogy az a kész burkolat esztétikai értékét ne befolyásolja negatívan. Ebben nagy segítséget nyújtottak a beruházó képviselői és a tervezők is.”
A termékeket biztosító Cemix Hungary részéről Gasparovics Gyula, regionális projektvezető számolt be a szóban forgó fejlesztésekről. Szavaiból kiderült, a Cemix által a projekthez biztosított ágyazóhabarcs kifejezetten a nagyméretű lapok lerakásához kifejlesztett egyedi termék. „Kicsit ahhoz hasonlatos, mint amikor régen a helyszínen kikevert misungba rakták a burkolatokat, azzal a különbséggel, hogy ez ennek egy modern, előrekevert változata.”
Hozzátette,
a Lengyel Építéstechnika korábban nagymértékben hozzájárult az egyedi termék kifejlesztéséhez, ugyanis felhasználóként visszajelzésekkel segítette az ágyazóhabarcs legoptimálisabb kialakítását. „A két cég együttműködése során a szegedi és a budapesti Árkád kivitelezésénél is ezt a terméket alkalmaztuk.”
Gasparovics Gyula úgy fogalmaz, ezt a terméket csarnokok, árkádok és templomok esetében érdemes használni. „Továbbá ott, ahol hagyományos kőburkolatok nagy vastagságban fordulnak elő nagy terekben.”
Szintén a Cemix feladatai közé tartozott több tonna betonjavító beszállítása is a 3-as metró felújításához. „Ez Recon betonjavító termékcsaládunk felhasználását jelenti, amelyekkel a metrósínek alatti vízelvezető árok oldalát kellett kijavítani.” Ez az árok szélességét tekintve nem igényelt volna jelentősebb mennyiséget, ugyanakkor a teljes metróvonal alatt odavissza zajlott a javítás, így nem kevés anyagra volt szükség. Hozzáteszi, miután a Cemix terméket jónak értékelték ebben a munkafolyamatban, a 3-as metró más területein is ezt alkalmazták.
Szavaiból kiderült, a felújítás során ez egyik szerelőalagút födémrendszere – amely egyben a lehelyezendő burkolat padlóját képezte – különleges kihívást jelentett. Itt egy olyan vékony és különleges rétegrendre volt szükség, amelyhez a Cemix kollégái is helyszíni segítséget nyújtottak, egy rétegrend javaslatot szolgáltatva.
Az ágyazóhabarcs stratégiai jelentőségére kitérve a szakember elmondta, ezt a terméket viszonylag ritkán, de akkor nagyobb mennyiségben igényli a piac.
„Egyrészt egy olyan termék, amely által a Cemix a nagyobb beruházásoknál is megjelenik, másrészt egy olyan egyedi igényt tudunk vele kielégíteni, amire nem minden gyártónak van megoldása.”
Hasonló presztízst jelent a cég számára, hogy a 3-as metró nagyszabású beruházásában szerepet játszhat. „Nem is a forgalmi hatásait tekintve, sokkal inkább a projekt jelentősége miatt: elmondhatjuk magunkról, hogy a 4-es metró megvalósítása után a másik nagy metróprojektnek is részesei lehetünk, ami mindenkit jó érzéssel tölt el.”
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.
Több mint hét kilométeren felújította és közel 3 kilométeres szakaszon négysávosra bővítette a 441-es főutat Kecskemét és Nagykőrös között a Colas Út Zrt.. Ma ünnepség keretében adták át a vármegyéken átívelő fejlesztést.