A FŐMTERV Zrt. tervezői a lehető legszélesebb átvezetést alkották meg a főpálya felett, hiszen a tervezett nyomvonalon nem ritkán több száz egyedet számláló szarvasrudlik haladnak át.
Az M6-os autópálya befejező szakaszát, vagyis a Bóly és a horvát határnál fekvő Ivándárda közötti 20 kilométeres utat a STRABAG Építő Kft. és Duna Aszfalt Zrt. konzorciuma (S-D 2020 M6 Konzorcium) kivitelezi a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában.
A szakaszt több jelentős műtárgy jellemzi, korábbi cikkünkben átfogó képet kaphattak az olvasók a Villány-Mohács vasútvonalon átvezető híd, illetve a Szilvás-patak feletti völgyhíd építéséről. A völgyhíd tervezése a FŐMTERV Zrt. nevéhez fűződik, de az érintett szakaszon további munkákkal is megbízta a céget a kivitelezést végző konzorcium.
Cikkünkben a FŐMTERV Zrt. főbb feladatait tekintjük át, akik az „M6 autópálya Bóly-Ivándárda közötti szakasz megvalósítása” projekt második, megközelítőleg 11 kilométer hosszúságú építési szakaszának kivitelezés alatti és építéstechnológiai tervezését, valamint tervezői művezetést végeznek útépítés, hídépítés, forgalomtechnika és vízépítés szakágakban.
Az ezen a szakaszon található út-, híd- és vízépítési, valamint a forgalomtechnikai munkák a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében valósulnak meg.
Az érintett szakaszon a FŐMTERV Zrt.
A völgyhíd 95,40 méter hosszú, 5 nyílású előregyártott vasbeton gerendás felszerkezetű híd. A híd hosszát a csatlakozó töltések magasságának felső határa szabta meg. „A terep, az áthidalt völgy és a benne található kisebb vízfolyások adottságait hatékonyan kihasználva sikerült egy harmonikus támaszkiosztású, emellett gazdaságos szerkezetet tervezni” – mondta el Balogh Ádám projektvezető.
„A műtárgy építése és tervezése méretéből fakadóan komoly kihívást jelent, ugyanakkor a megfelelő szerkezeti rendszerrel egy rendkívül gazdaságos és hatékonyan kivitelezhető szerkezetet választottunk.”
Az 5704. számú négyszámjegyű főút hegyes szögben és kis sugarú helyszínrajzi ívvel keresztezi az M6 autópályát. A geometriai adottságok miatt monolit felszerkezetű lemezhíddal kellett átívelni a főpálya felett. A felszerkezet teljes aláállványozással épül. Az állványokat a PERI Kft. szolgáltatja és tervezi,
a FŐMTERV számára egyedi feladatot jelentett a zsaluzat alapozásának megtervezése az újra felhasználhatóság és a különleges geometriai igények figyelembevételével.
Az M6 autópálya részeként valósul meg az ivándárdai tengelysúlymérő és hatósági ellenőrző ikerállomás is – folytatta Csordás Erika, az engedélyezési és kiviteli tervfázis projektvezetője.
„Hazánkban az országos közúthálózat védelme szempontjából kiemelten fontos a teherforgalom ellenőrzése és a túlsúlyos járművek kiszűrése. Az utóbbi időszakban a járművek hatósági ellenőrzése is egyre nagyobb hangsúlyt kapott.”
A tervezett ikerállomás a határ közvetlen közelében létesül és az országot elhagyó és belépő forgalom ellenőrzésére egyaránt alkalmas.
A teherforgalom ellenőrzése a jelenleg ismert legfejlettebb technológiával valósul meg, mely lehetőséget ad a nagy sebességű, haladás közbeni tengelysúly mérésre.
A főpályán haladó járművek közül a 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművek változtatható jelzésképű táblák jelzéseivel terelhetők ki az ellenőrző állomás szerviz útjára. A szerviz útra telepített előszűrő berendezés alkalmas
Amennyiben az előszűrő rendszer nem talál eltérést a megengedett értékektől, úgy a jármű az autópályára visszahajtva folytathatja útját. Amennyiben a kiértékelés során bármelyik kisorolási ok közül legalább egy fennáll, úgy a jármű további ellenőrzése fixen telepített mérlegeken folytatódik. Az állomás területén lehetőség van a járműben a terhek át- illetve lepakolására is vagy a szükséges közútkezelői hozzájárulás kiváltására. Mindemellett az állomás egyéb hatóság által végzett teljes ellenőrzésre is alkalmas – ismertette Csordás Erika.
A vadátjáró műtárgy tervezése kiemelt helyen szerepel a FŐMTERV által tervezett műtárgyak körében, ennek részleteit Balogh Ádám projektvezető ismertette. A tervezőknek figyelembe kellett venniük a helyi vadásztársaság, a Bóly Zrt. kérését, hogy a lehető legszélesebb átvezetés épüljön meg a főpálya felett.
A tervezett nyomvonaton nem ritkán több száz egyedet számláló szarvasrudlikat lehet látni, ezek átvezetése a szokásosnál szélesebb vadátjárót igényelt.
A vadátjáró Lippó településtől néhány száz méterre délre található, elhelyezését elsősorban a jellemző vadmozgások útvonala határozta meg. Az engedélyezési tervek készítésekor az építtető NIF Zrt. a költségvonzatokat figyelembe véve egy 40 méter hasznos szélességű műtárgy tervezése mellett döntött.
„Egy rendkívül széles keresztező híd épül tehát, mely meghatározó a teljes autópálya szakasz szolgáltatási színvonala szempontjából.”
A vadátjáró egy folytatólagos háromtámaszú monolit vasbeton héjszerkezet. Organikus lekerekítő ívei tükrözik a funkcióját, a középső pillérsor karcsúságával és felül tölcsér alakban kiszélesedő formájával egyszerre szerkezetszerű és elegáns alátámasztása a felszerkezetnek.
„A műtárgy megjelenését és szélességét figyelembe véve egy hazánkban egyedülálló, korábban nyugati országokra jellemző színvonalú vadátjáró épül”
– tette hozzá a projektvezető.
A műtárgy felszerkezet hossza 47,20 méter, a támaszközei 2 x 23 méter. A felszerkezet szélessége a 40 méter hasznos szélességet figyelembe véve 47,28 méter. A hídfők tömör felmenő falból és 60 centiméter átmérőjű cölöpökön nyugvó cölöpösszefogó gerendából állnak. Az elválasztó sávban helyet kapó közbenső támasz 10 darab karcsú, 60 centiméter átmérőjű oszlopból áll.
Balogh Ádám a kivitelezés kapcsán ismertette, hogy a műtárgyat a Duna Aszfalt Zrt. építi. „A vadátjáró közbenső támaszának oszlopai elkészültek, jelenleg a keleti oldali hídfő zsaluzása és vasszerelése zajlik. A zsaluzat egyedi alakja kihívás elé állítja a kivitelezőket, akik példamutató igényességgel és körültekintéssel hajtják végre a nem mindennapi feladatot. A rendszeres tervezői konzultációknak köszönhetően az esetlegesen felmerülő problémákat időben és hatékonyan tudtuk kezelni.”
Különálló lakóövezetet kapcsol Fót további részeihez az út, melyet most felújítottak.
Már javában dolgozik az MKIF az M1-es hídjainak átépítésén.