Tavaly több nagy kiterjedésű hídroncsot találtak; a pénteki munkák során a régi korlát egy darabját emelték ki a szakemberek.
Folytatódott a Duna lőszer- és roncsmentesítése a BKK beruházásában az A-Híd Zrt. kivitelezésében megújuló Lánchídnál. Ennek keretében szeptember 9-én felszínre hozták a Dunából a Lánchíd régi korlátjának egy darabját.
A munkálatok előzményeként tavaly a pesti parti nyílásban és a medernyílásban több nagy kiterjedésű hídroncsot találtak a szakemberek, ezek kiemelése a cél. A folyómederben eddig rejtve maradó roncsok többsége a II. világháború végén az akkori Lánchíd felrobbantásakor került a víz alá.
A Lánchíd régi darabjainak felszínre hozásában egy bárka, egy ponton, egy horgonyzódereglye, egy tolóhajó és egy búvártag vesz részt, két rohammentő csónak készenlétével és a Magyar Honvédség tűzszerészeinek folyamatos felügyelete mellett.
Lánchíd felújításához kapcsolódva tavaly májusban kezdődött az átkelő vízi környezetének fém- és lőszermentesítése, ekkor találták a fent említett nagyméretű roncsokat. A Duna érintett szakaszának medréről korábban, a helyszíni munkák elején szonárfelvételek készültek a híd tengelyétől mért 250-250 méteres távolságig. A felmérések alapján, illetve a hatóságok által jóváhagyott terveknek és engedélyeknek megfelelően 50-50 méteres távolságon belül búvárfelderítők merültek alá. Az érintett szakaszon tavaly nyáron másfél mázsás török kori ágyúgolyót is találtak.
A roncsokat búvárok segítségével, daruval vagy lánctalpas kotróval emelik ki: most pénteken így hozták felszínre a Lánchíd régi korlátjának egy darabját, korábban pedig a híd egyik kereszttartóját is. Az esetlegesen talált lőszereket a honvédségi szakemberek hatástalanítják.
A lőszer- és roncsmentesítés a vízállástól függően várhatóan november elején fejeződik be. A munkavégzés idejére a medernyílásban hétfőnként hajózási zárlatot rendelnek el. A zárlat alól a munkákban részt vevő felderítő, honvédségi és vízi rendészeti hajók mellett a folyamfelügyeleti, valamint a mentő- és tűzoltósági hajók is mentesülnek.
A pénteki eseményről beszámoló BKK közlemény a fentiek mellett arra is kitért, hogy a Lánchíd felújítása továbbra is ütemterv szerint halad. Eszerint a híd parti nyílásaiban elkészült az új acélpálya szigetelése, és már felkerült a szigetelést védő öntött aszfaltréteg is.
Emellett elkezdődött az új dilatációk beépítése (ezek a szerkezetek fedik le a hídon lévő tágulási hézagokat, és lehetővé teszik a híd alakváltozásait, miközben elviselik a forgalmi terhelést), továbbá utolsó ütemhez értek az acélszerkezeti javítások, amelyek már csak pesti hídfő környezetében zajlanak.
A hídpályát várhatóan év végén visszaadják a forgalomnak.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.