A tavaly augusztusban elszállított szobrok megtisztítva és kijavítva érkeztek vissza, végleges rögzítésük több hétig eltart.
Október 18-án visszatért a restaurátor műhelyből a Lánchídra a budai oroszlánpár. A Budapesti Közlekedési Központ megbízásából az A-híd Zrt. által kivitelezett beruházás újabb kulcslépését sajtóeseményen mutatták be, melyen Karácsony Gergely főpolgármester mellett Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója is részt vett.
A budai hídfőket őrző, egyenként több mint 10 tonnás oroszlánszobrokat három teherautóval szállították a helyszínre és daruval, három darabban emelték vissza a háromméteres gránittalapzatukra.
A sóskúti mészkőtömbből faragott szobrokat a szakemberek gondosan elhelyezték a talapzatukon, majd a következő hetekben már ott, a munkaterületen illesztik és „ragasztják” össze őket.
A restaurátorok a kőkiegészítő habarccsal először a szoborrészletek közötti rések kérgét építik fel, majd homokkal kitöltik az üreg belsejét is. Ezután ezeket a felületeket is patinázzák, vagyis addig mélyítik a színét, amíg eltüntetik a friss illesztés nyomait. Utolsó lépésként olyan végső felületvédelemmel látják el a kőoroszlánokat, amely késlelteti, hogy azok felületén újra szennyeződés jelenjen meg.
Az újpesti restaurátor műhelyben elvégzett munkákról lapunk egy helyszíni riportban is beszámolt: ezek során az egyenként több mint tíztonnás szobrokat megtisztították, kijavították, a hiányzó részeiket pedig pótolták - műemlékvédelmi felügyelet mellett.
A legmélyebben lévő, legmakacsabb szennyeződéseket korszerű orvosi lézerrel tisztították meg az oroszlánok felületén. A szakemberek azt is feltárták, hogy a szobrok hol tartalmaznak idegen anyagot, kőbetétet vagy egyéb korábbi pótlásokat. Ehhez kalapáccsal kellett végigkopogtatniuk az oroszlánokat. Részletes hibatérképet készítettek, amelyen jelölték, hol vannak repedések vagy javításra szoruló részek.
Kijavították a feltárt hibákat, de nem mindegyiket: az oroszlánszobrok felszínén megtartották azokat az apró gödröcskéket, amelyek a mészkő felületén az elmúlt 170 esztendőben természetesen keletkeztek.
A pesti szobrok néhány héten belül követik a budai társaikat. Az oroszlánok talapzata a Lánchíd felújítása során szintén megújul, a budai oldali talapzat feliratain még dlgoznak a vésnökök, mielőtt aranyozni kezdenék őket.
Újabb öt műtárgy próbaterhelését végezte el a Hódút az M44-es gyorsforgalmi út új szakaszán.
A Hollóháza és Pálháza térségét fejlesztő beruházás kiemelt részét képezi két híd felújítása és egy híd átépítése, továbbá a közvilágítási hálózat fejlesztése.