A beruházás a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából a KM Építő Zrt. kivitelezésében valósulhat meg.
Folyamatban van az M31 autópálya vízrendezési feladatainak megvalósítása – derül ki a kivitelező közleményéből. A projekt a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából készül a KM Építő Zrt. kivitelezésében.
A beruházás a hazai költségvetés részét képező „Kiemelt Közúti Projektek” elnevezésű Támogatási Szerződés keretében, utófinanszírozással valósul meg közel 1,3 milliárd forintból.
A kivitelező szakemberei a gödöllői vízzáróan burkolt levezető meder kiépítését, és a Kis-Rákos patak vízrendezését is elvégzik a műszaki szempontból szükséges árokkorrekció, meder, tározó, gát és műtárgyak megépítésével.
Az M31 autópálya területén összegyűjtött csapadékvíz - közvetlen közeli befogadó hiányában - a szomszédos területekre csillapított formában vezették el. Ez a megoldás azonban nem bizonyult kellőképpen megfelelőnek, ezért 2010-ben született döntés a vízelvezetés felülvizsgálatáról és áttervezéséről.
A projekt műszaki tartalom szerint két szakaszból áll: az alsó Kis-Rákos patak mederrendezéséből, illetve a beton paplannal burkolt levezető meder szakaszból közel 2500 méter hosszúságban. A KM Építő Kft. szakemberei a kivitelezés jelenlegi fázisában a levezető meder profil kialakítását végzik el beton paplan terítéssel - átereszek és keretelemek beépítésével -, majd az árapasztó műtárgy és monitoring kutak kiépítésével folytatódnak a munkálatok.
A projekt különlegességét a levezető meder szakasz burkolatának anyagválasztása adja. Az árok burkolás-anyagát a világ számos részén hasonló funkció ellátására alkalmazzák, azonban Magyarországon ekkora volumenben ez az első hazai vízelvezető meder kialakítás betonpaplan burkolat felhasználásával.
A választott mederburkolat anyagának és használatának újdonsága miatt a gyártó által biztosított technológiai bemutatónak és próba-beépítésnek köszönhetően a KM Építő Kft. szakemberei a beépítés sajátosságait megismerve és alkalmazva gyors, hatékony, a hagyományos mederburkolási technológiákhoz képest lényegesen termelékenyebb eredményt értek el.
A projekt műszaki átadás-átvételének dátuma 2023. május 22.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.