A 83-as út látványos projektjén folyamatosan építik be a Durisol zajvédő elemeket.
Lapunkban rendszeresen írunk Nyugat-Magyarország egyik legnagyobb beruházásáról, a 83-as út építkezéséről. A két fontos dunántúli várost összekapcsoló gyorsforgalmi út projektje két fő ütemben valósul meg, ezek közül a Pápa−Tét-dél csomópont közötti 2x2 sávos 18,4 kilométeres szakaszon 15 műtárgy és két különszintű csomópont (Pápa Észak, Gyarmat), valamint egy vasúti felüljáró épül a pápai repülőteret bekötő úton.
Ennek a szakasznak az 50+500 és 68+641 kilométerszelvényei között fogja a Leier Durisol zajárnyékoló falrendszer védeni a zajártalomtól a környékbelieket. A Durisol elemeket a REC PLUS Kft., mint szakkivitelező építi be, mely a Colas Út Zrt. alvállalkozójaként dolgozik a fejlesztésen. A teljes szakasz fővállalkozója a Duna Aszfalt Zrt., a beruházó pedig az Építési és Közlekedési Minisztérium.
A fejlesztésnek erről a részéről a Leier Hungária Kft. üzletágvezetője, Major Tamás tájékoztatta részletesen lapunkat. Elmondta:
a munka során az esztétikai megjelenésre is különleges figyelemmel, 9800 négyzetméternyi falszakasz épül ki, és ezen belül 8 menekülő kapu biztosítja a biztonságot.
A falépítési munkálatok tavasszal kezdődtek meg, ezek során az útépítéshez igazodva zajlott az árnyékoló fal kiépítése is, így a munkaterületeket szakaszonként adták át.
Jelenleg a 83-as számú főút ménfőcsanaki felhajtó ágánál zajlik az utolsó szakasz kivitelezése, a fal építése folyamatos daruzással halad önrakodó járműszerelvényekkel. A helyszínen szinte végig ugyanazzal a megoldással, rutinosan tudnak dolgozni, ritkán van szükség nagyobb teljesítményű daru beüzemelésére.
A falépítés várhatóan 2023. augusztus végén fog befejeződni, az eddig elkészült szakaszokon pedig már jelenleg is szolgálja az ott élők zajterhelésből adódó nyugalmát. Ennek kapcsán az üzletágvezető rámutatott:
„A Leier nagyon fontosnak tartja, hogy a megvalósult falszakasz azon túl, hogy hatékonyan csökkentse a zajterhelést, esztétikailag is magas színvonalon és harmonikusan illeszkedjen az élő környezetünkbe. A falszakasz elkészült részéről már érkezett is pozitív visszajelzés az ott lakók részéről, miszerint a zajterhelés valóban észrevehető módon csökkent.”
Magáról a Durisol zajárnyékoló falról is érdeklődtünk és megtudtuk: a falelemek már csak az alapanyaguk miatt is különlegesek – fabetonból készülnek, emellett a szerkezetük is egyedi.
A falat alkotó elemek felületét cementkötésű faforgácsból préseléses technikával alakítják ki, mely 13 centiméteres fix betonmagot ölel körbe.
A fal szendvicsszerkezetének köszönhetően kétszeresen is hatékony:
Számszerűleg a Durisol zajárnyékoló fal léghanggátlása 30 decibel, hangelnyelése pedig 15 decibel. A paneleket blokkelemekből előre gyártják környezetbarát alapanyagból, ennek köszönhetően könnyen és gyorsan szállíthatóak. Az alkalmazási területeik pedig tágak, nemcsak autópályák és más közlekedési létesítmények környezetében, de példának okáért családi házas övezetekben, bölcsődék, óvodák, iskolák környékén, vagy éppen szórakozóhelyek zajszintjének csökkentésére is alkalmasak.
Mindezt be is mutatta a Leier március 27-én egy szakmai fórumon, melyet az építkezés adta alkalmat felhasználva szerveztek. Az árnyékoló falak világával kapcsolatban – egész pontosan a közúti vasúti zajárnyékoló falak világával kapcsolatban megszervezett rendezvényről Major Tamás elmondta: „a fórumon résztvevő kivitelező és tervező partnereink először egy rövid túra keretében megtekinthették a 83-as főúton zajló Durisol zajárnyékoló fal építését, majd szakmai előadásainkon megismerkedhettek újdonságainkkal.” Az eseményen országosan mintegy negyven szakember vett részt.
A Duna Group kivitelezésében épülő új csomópont az M44-es, az M5-ös, az 5-ös és a leendő M8-as találkozásánál jön létre.
A HE-DO dolgozik a projekten (illetve alvállalkozóként a KM Építő is részt vesz a kivitelezésben), melyben egy magyar-szlovák államhatáron futó összekötő út rézsűcsúszását javítják ki.