A Colas és HE-DO munkájának eredményeképp a főút átkelési szakasza mentesül a tranzit forgalomtól, és megvalósul Nagybátony és Kisterenye városrészek összekötése.
2022 szeptemberében tartották a 23-as számú főút Bátonyterenye−Kisterenye új nyomvonalú elkerülő út alapkőletételi eseményét. A projekt az Építési és Közlekedési Minisztérium (a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. jogutódjaként) beruházásában a Colas Út Építőipari Zrt. és a HE-DO konzorciumának kivitelezésével valósul meg 14,2 milliárd forint értékben. A munkaterület átadására 2022 májusában került sor.
A projekt keretében egy 2×1 sávos elkerülő út épül meg 2,3 kilométer hosszúságban, biztosítva a szintén teljes rekonstrukcióra kerülő 23-as számú főút belterületi elkerülését, valamint megvalósul a település két részét, Kistenyerét és Nagybátonyt összekötő Észak-déli irányú 2,19 kilométer hosszú út is. A beruházás részét képezi a kapcsolódó körforgalmi csomópontok, parkolósávok és buszöblök kiépítése, illetve a területen található vasúti átjárók, hidak és kerékpárutak felújítása. Sor kerül továbbá a közvilágítási, növénytelepítési feladatok, vízépítési, környezetvédelmi és forgalomtechnikai feladatok kivitelezésére is.
A Nógrád vármegyei várost elkerülő út munkálatainak előrehaladásával kapcsolatban a kivitelező cégek képviselőit kérdeztük. Szeles Gergő, a Colas építésvezetője elmondta, hogy a teljes projekt a konzorcium közös kivitelezésében valósul meg, a pályaszerkezeti rétegek a két cég között megosztva épülnek.
A Colas Út Zrt. által kivitelezett pályaszerkezeti szakaszok:
A szakember tájékoztatása szerint a 23-as számú elkerülő út, a 2409. jelű út és a 23120. jelű út földmű szinten elkészült. Az átkelési szakaszon a csapadékcsatorna kiváltási, szegélyépítési, pályaszerkezet építési munkái ütemtervnek megfelelően haladnak.
A soron következő munkákkal kapcsolatban kiemelte: „a 23-as főút elkerülő szakaszon a körforgalmak és párhuzamos utak építése, a 2409. jelű út külterületi szakaszán az útalap és pályaszerkezeti rétegek építése a soron következő feladat. A 2409. jelű út belterületi szakaszán a körforgalom burkolatmarási, pályaszerkezet építési munkái kezdődnek.
A kisterenyei átkelési szakaszon a 23-as számú út pályaszerkezet átépítése, kapubehajtók kiépítése van folyamatban több helyszínen. Folytatódik a csapadékcsatorna kiépítése is. 2301. jelű úton Mátraszele csomópontban folytatódnak a bevágási munkák, és kezdődik a javító-védőréteg építése, a kapubehajtók átépítése. A Zagyva mederkorrekciója során a mederburkolási munkálatok vannak folyamatban.”
A kivitelezés különlegességeivel kapcsolatban az építésvezető kitért arra, hogy a pályaszerkezeti rétegeket három dimenziósan vezérelt automata géplánccal építik be. A projekten tesztelésre és alkalmazásra kerül a Connected BIM technológia.
„Az organizációt, a munkaterületre való bejutást és a kivitelezést is nagy mértékben nehezíti, hogy a vasutat három helyen, a Zagyva patakot három helyen, a Kazár patakot két helyen, a Tarján patakot pedig egy helyen keresztezzük, ezért összesen 7 db hídműtárgy és 2 db szintbeni vasúti átjáró építését tartalmazza a szerződésünk. A vasúti és patak keresztezések miatt több irányból ideiglenes utakat kellett létesíteni a hidak megközelíthetősége és a közöttük lévő töltések építése miatt.
A 23-as számú út átkelési szakaszának felújításánál a belterület geometriai adottságai és folyamatos forgalom melletti munkavégzés jelent kihívást” – tudatta.
Reichardt Jenő, a HE-DO főépítésvezetője szintén ismertette, hogy a vállalat mely szakaszokon végzi a pályaszerkezetek építését:
„Az elkerülő úton az útépítés tekintetében földmunkák védőréteg szintjéig vagyunk kész, ez 50 százalékos készültségnek felel meg. Az elkerülő úton lévő 6 db műtárgy közül, a három darab egynyílású hidak készültsége 90 százalék fölötti, még a másik három, háromnyílású nagyobb hidak szerkezeti gerendái is beemelésre kerültek, ezek tekintetében is már 60 százalék feletti készültséget értünk el.
Az infrastrukturális elemek kiváltása, védelembehelyezése teljes egészében lezajlott, a vízépítési munkarészek előrehaladottsága is megfelelő, a vasúti építési munkák előkészítő fázisai elkészültek, nyár végére várhatóan teljes készültségen lesznek. Az átkelési szakaszon a 0+075 és 0+978 kilométerszelvények között – a Zagyva-híd kivételével – a kötőréteg elkészült, a többi szakaszon várhatóan szeptemberre fejeződik be a munka szintén a kötőréteg szintjéig.”
A folytatásban a műtárgyak felszerkezetének építése, a pályaszerkezeti rétegek építése, a vízépítési feladatok folytatása, a vasútépítési feladatok befejezése, a végleges forgalomtechnikai munkák előkészítése és a közvilágítási hálózat építése, majd véglegesítése következik.
A projekt eredményeképp a jelenlegi 23-as számú főút átkelési szakasza mentesül a tranzit forgalomtól, és megvalósul Bátonyterenyén belül Nagybátony és Kisterenye városrészek Észak-déli irányú összekötése.
A szakember szintén a forgalom fenntartása melletti építést és az elkerülőút műtárgyakkal való tagoltságát, valamint a munkaterületek megközelítésének összetettsége emelte ki nehézségként.
A projekt várható befejezése 2024. február.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.