A déli járatban a tervek szerint augusztus közepén lezárul a betonozás, míg az északiban csak most indul be igazán az M85-ös zárószakaszán épülő alagútban.
Az M85-ös gyorsforgalmi úton épülő alagút déli járatában immár az összes ellenbolt elkészült lapunk értesülése szerint. A 780 méteres alagutat a Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft. alkotta SDD Konzorcium kivitelezi az M85-ös V. szakaszán, amely a Fertőrákos csomóponttól közel az országhatárig épül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában.
Ahogy azt korábbi cikkeinkből is kiderült, a kelet-nyugati irányban futó alagút egy északi és egy déli járattal jön létre, a Sopron melletti Bécsi dombot átszelve.
A járatokban sikeresen elvégzett fejtés után az alagút végleges szerkezetéhez mindkét járat esetében 35 centiméter vastag vasbetonszerkezet készül egy négytagú géplánc közreműködésével.
Utóbbi a szigetelő kocsiból, a vasszerelő kocsiból, a 130 tonnás zsalukocsiból és az utókezelő szerkezetből áll.
Az alagút betonozását – a nyitott szakaszokkal együtt - járatonként 64 blokkra felosztva készítik el. A BIM programmal tervezett végleges szerkezet kivitelezése mindkét járatban a járat takarításával és finom profilozásával kezdődik, majd az ellenbolt vasszerelése és betonozása történik meg. Ezt követően a 35 cm vastag vasbeton boltozat szigetelése, vasszerelése és zsalukocsi általi betonozása egymást követve 2-3 blokk lemaradással, párhuzamos munkafolyamatként zajlik. A bebetonozott boltozat már a belső beépítés összes szerelvény- és kötődobozát, védőcsövét tartalmazza a későbbi alagút irányítás és üzemeltetési rendszerek beépíthetősége, illetve működtetése érdekében.
A soproni alagút kialakítása során a déli járatnak a fejtése, illetve a lyukasztása is jóval korábban megtörtént az ütemtervnek megfelelően, így értelemszerűen a betonozás is jócskán előrébb tart az északi járathoz képest. Kerékgyártó Attila, az SDD Konzorcium projektvezetője az érdeklődésünk idején arról számolt be, hogy a déli járatban a 61. blokknál tartottak a főte betonozással, a szigetelés már befejeződött, vasszerelés terén már csak a két nyitott szakasz van hátra.
Jelentős lépés volt a munkálatok során, hogy a tavasz folyamán összeszerelték a második zsaluzókocsit, aminek köszönhetően az északi járatban két zsalukocsival tudnak dolgozni. „Amikor két zsalukocsi lesz egy járatban, akkor mindkettő keletről nyugatra halad majd”
– tette hozzá a projektvezető. „Ezen munkafázis előtt természetesen meg kell építeni az ellenboltot, valamint elvégezni a vasszerelést és a szigetelést is. Ezért szintén lényeges momentum volt, hogy még egy vasszerelő kocsit legyártattunk, annak érdekében, hogy mindkét zsalukocsi előtt teljes legyen a géplánc.”
A zsalukocsik munkaszervezésére áttérve Kerékgyártó Attila elárulta, amint az első zsalukocsi kiér a déli járatban a nyugati oldalra, átirányítják az északi járatba. „Ezután először az északi járat nyugati oldalán kibetonozza az északi járat nyitott blokkjait, majd hátrébb állítva a 42-es blokkban állítjuk munkába, és innen halad majd nyugati irányba.” (A szóban forgó első zsalukocsi beszélgetésünk idején még a déli járatban a 61-es blokkban dolgozott, innen nyugati irányban haladva, három blokkja volt még hátra – a szerk.)
A második zsaluzókocsi befejezte a nyitott blokkok építését a déli járatban, és már sikeresen megépítették az első nyitott blokk boltozatát az északi járatban, ami egy lassabb, körültekintő munkát igénylő feladat. A fenti munka előzményeként az északi járat keleti oldalán a nyitott szakasz ellenboltjai már elkészültek, ezt a szakaszt két és fél blokk alkotja.
A szakember kérdésünkre válaszolva elmondta, amikor a két zsalukocsi átkerült az északi járatba, onnantól kezdve minden nap lesz egy főtebetonozás: „Egyik nap az egyik zsalukocsival, másnap a másikkal.
Mindez komoly organizációt igényel, ugyanakkor lehetővé teszi, hogy november végére befejezzük a betonozást az északi járatban.”
Hozzátette, a déli járat betonozása már augusztus közepére elkészül a tervek szerint.
Amikor a különleges kihívásokról kérdeztük, elárulta, a nyitott blokkok betonozása eltér az eddigiektől. „Ennek során ugyanis visszafelé építik az alagutat: nincs felette takarás, nincs felette lőtt beton, helyette kontrazsalut alkalmazunk. Ez egy összetettebb, lassúbb munka, egyben izgalmas kihívás. Emiatt számít jelentős eredménynek, hogy már több nyitott blokk is elkészült.”
Zárásként elmondta, a fent felsoroltakkal párhuzamosan a déli járatban már elkezdődött a belső beépítés is: többek közt a tűzvédelmi rendszer kialakítása, a védőcsövezés és a járda betonozása zajlik.
A Duna Group kivitelezésében épülő új csomópont az M44-es, az M5-ös, az 5-ös és a leendő M8-as találkozásánál jön létre.
A HE-DO dolgozik a projekten (illetve alvállalkozóként a KM Építő is részt vesz a kivitelezésben), melyben egy magyar-szlovák államhatáron futó összekötő út rézsűcsúszását javítják ki.