2024.07.05, Péntek
Technológiai innovációt is bevetnek az M6-os legforgalmasabb szakaszainak felújításánál

Technológiai innovációt is bevetnek az M6-os legforgalmasabb szakaszainak felújításánál

magyarepitok.hu

2024.07.03. 10:08 - Sándor Csilla

Nagykarbantartási munkálatokat végez az M6-os autópálya Pest és Fejér vármegyei szakaszain a Colas Út Zrt.. Két ütemben csomópontok, pihenők és 88 km pályaszakasz újul meg.

Hirdetés

Jelenleg is folyik a munka az M6-os autópálya Pest és Fejér vármegyei 32 kilométeres szakaszán, a 22+150-54+150 km szelvényei között. Az M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt. megbízásából a felújítás a jobb- és a bal pályán egyaránt megtörténik, így 64 kilométernyi sztráda felület kap új aszfaltréteget a Colas Út Zrt. kivitelezésében.
Azt, hogy mit jelent az autópálya esetében a nagykarbantartás, hogyan tervezték meg a munkálatok időzítését, a tereléseket, arról Kiss Imre Ádám, a Colas építésvezetője nyilatkozott portálunknak.

 

 

Tavaly a déli szakasz 24 kilométeren újult meg

Az M6 felújításának munkálatai 2023. május 2-án kezdődtek el. A tavalyi évben a 42+150 – 54+150 km szelvények között zajlott a felújítás.
A nagykarbantartás során 12 kilométer hosszan a jobb- és a bal pályatestek, továbbá az érintett útvonalon lévő Besnyői csomópont kapott új aszfaltréteget, így összesen 24 kilométernyi sztrádaszakaszon végezték el a nagykarbantartást.
2024-ben az északi szakaszon folytatódott a kivitelezés, az itt zajló munkálatokról számolunk be.

A legforgalmasabb sztrádaszakaszokon folyik a munka

A munkagépek április közepi felvonulását a forgalomterelés kialakítása előzte meg. Ez magában foglalja a forgalomterelés tervezését, engedélyeztetését, ami a közútkezelővel és a helyi önkormányzatokkal együttműködésben történik – tudtuk meg Kiss Imre Ádámtól, a Colas építésvezetőjétől.
Ebben a munkaszakaszban kijelölik a terelőutakat, továbbá elkészítik a közlekedésben résztvevők és a lakosság számára a tájékoztatási anyagokat, hogy kellő időben értesüljenek a pályaszakaszon zajló munkálatokról.
Egyik sem egyszerű feladat, hiszen a sztráda legforgalmasabb részein zajlik a felújítás, Érd és Iváncsa térségében. A 2022-es forgalomszámlálási adatok szerint az előbbi szakaszon átlagosan naponta 35 648, míg utóbbin 25 699 jármű halad át. A tavaszi- és nyári csúcsforgalmi időszakokban ez a szám 46 ezer fölé ugrik.

A szakember portálunknak elmondta,

a vasárnapokat, illetve ünnepnapokat leszámítva, minden napot felhasználnak arra, hogy az ütemtervnek megfelelően haladjanak a munkálatok. Az ütemezés során figyelembe vették a munkaszüneti napokat, valamint a nyári időszakban a megnövekedett forgalmat is.
 

 

 

A projektben közel 90 ezer tonna aszfalt épül be a kötő -és a kopórétegbe

A munkafázisok ütemezése szintén az előkészítési szakasz része, ahogy annak megtervezése is, hogy mikor, mennyi aszfaltnak kell a munkaterületre érkeznie a Colas Zrt. saját dunaharaszti keverőjéből. Alvállalkozók bevonásával biztosítják a folyamatos anyagellátást.

A teljes projektben a kopóréteg kialakításához több mint 87300 tonna aszfaltot kell a felújítással érintett szakaszokhoz szállítani, majd beépíteni.

A pihenők és a csomópontok is megújulnak

A nagykarbantartási munkák fókuszában az említett szakaszokon – tudtuk meg Kiss Imre Ádámtól – a teljes útpálya felületén a kopóréteg cseréje áll. Ezenkívül, ahol az előzetes felmérések alapján már nem megfelelő, ott a kötőréteget is érintik a felújítási munkálatok.
A projekt keretében a pihenők és a csomóponti ágak, valamint az autópálya mérnökség és a keresztezőutak burkolatai is megújulnak. A kivitelezés során a forgalomtechnika kialakítása, valamint szükséges helyszíneken a szalagkorlátok szabályozása is a Colas feladatai közé tartozik.  

Az aszfaltburkolatok cseréinek fő célja, hogy az újonnan beépített pályaszerkezeti rétegek a leghosszabb élettartammal rendelkezzenek és a legnagyobb biztonságot nyújtsák a rajta közlekedőknek.


Szigorúan ellenőrzött útszakaszok

Az autópályákon engedélyezett nagy sebesség miatt az útfelület állapota közlekedésbiztonsági kérdés is. Az útfelület minőségének felmérése során kapott mutatók - egyenetlenség, nyomvályúsodás, teherbírás, felületépség – jelzik a pálya állapotát és azt is, ha esedékessé válik annak karbantartása.
Kiss Imre Ádám elmondta, természetesen az új aszfalt beépítése után is megmérik az út minőségét meghatározó paramétereket. Ezek közül az egyik az IRI, (Nemzetközi Egyenetlenségi Index), ami az út hosszirányú egyenetlenségét mutatja, az optimális értéke egységnyi útszakaszra vetítve 1,2 mm/m-nél kevesebb.
További mutató például a biztonságos közlekedéshez szükséges csúszásellenállás, amelyet a ferdeirányú súrlódási tényező határoz meg, amit szintén határértékek rögzítenek és a kivitelezőnek ezeket a felújítás során teljesítenie kell.

A karbantartáson átesett autópálya-szakaszok aszfaltrétegének az előírt minőségi követelmények mellett meg kell felelnie a Megrendelő növelt igényeinek is. Az ehhez szükséges mintavételezést és a minták vizsgálatát a Colas végzi, a dunaharaszti laboregységében. Ezen kívül a Magyar Közút is rendszeres ellenőrző vizsgálatokat végez a M6 Duna Zrt. megbízásából saját mintavételezéssel, illetve a rendelkezésre álló, tartalék fúrt mintákból.

Innovatív technológiák segítik a kivitelezést

A kivitelezés különlegességét az útpálya felmérésekor, illetve a marás során felhasznált innovatív technológiák adják, amelyek nagymértékben segítik a felújítási munkák precíz kivitelezését, valamint növelik a megoldások hatékonyságát.
Kiss Imre Ádám elmondta,

egy-egy új szakasz felújításának megkezdése előtt az útpálya – mint térbeli objektum – pontjai helyzetének meghatározásához 3D lézerszkennelést alkalmaznak. Az eljárás során a felméréssel létrehozott pontfelhőből a szakági mérnökök megállapítják a pálya hossz-, illetve keresztszelvényének aktuális állapotát.

Ez alapján a BIM részlegen dolgozó szakemberek a lehető legpontosabb módon tudják a marási terveket elkészíteni. Ami szintén nem kis feladat, lévén, hogy a marással érintett felület nagysága eléri a 901 686 m2-t. A marási sík tervezése során több szempont is fontos szerepet játszik: a pályaszerkezet nem gyengülhet; törekedni kell a felújítással nem érintett szilárd burkolatokhoz történő szintbeni csatlakozáshoz (burkolt elválasztó sáv, külső és belső vízelvezető szegély, stb.); a hosszirányú lekerekítési ívek számát minimalizálni szükséges annak érdekében, hogy az elkészült pályán a lehető legjobb IRI RST értékeket kapjuk.

Marógép, amelyet a 3D felmérés vezérel 

A projekt különlegességei között Kiss Imre Ádám elmondta, hogy

 az automatizálást a kivitelezés kardinális feladatának számító marásnál is alkalmazták. A manuálisan programozható marókon kívül, alkalmazzák a 3D felmérés alapján működő vezérelt marási technológiát is. Ehhez a vezérlést a marási tervek alapján a BIM-es szakemberek készítik.

A nagykarbantartáson utóbbi gépeken kívül további kilenc típus dolgozik a felújításon. A vizes seprűs és porszívós autók készítik elő a fogadófelületet, a munkaterületen tartályos járművek biztosítják a vízellátást. Az aszfaltozási munkákat emulziószórás előzi meg, majd haladó és leálló sávi ütemben egyszerre két, előző sávban egy finiser húzza az aszfaltot. Az előírt tömörséget beépítő géplánconként 3 henger biztosítja. Egy ekkora projekt esetében az ütemezést, az idő- és költséghatékonyság maximalizálását segítik a felsorolt alternatív/innovatív technológiák alkalmazása.
A kivitelezés a tervek szerint halad és a munkálatokkal októberig végeznek.

ÚtépítésColasM6-os autópályaautópálya felújításPest vármegyeFejér vármegyeM6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.BesnyőBIMaszfaltburkolat-csere

Hírlevél

Hirdetés