Előreláthatóan év végén adják át az év egyik legizgalmasabb hazai útépítési projektjét, az M85-ös gyorsforgalmi út zárószakaszán épülő Bécsi-dombi alagutat. Az alagút építése során a szakemberek a Mapei vízszigetelési és fényvisszaverő bevonati rendszerét használták.
Az M85 autóút Sopron városát és környékét bekapcsolja az országos gyorsforgalmi hálózatba, és ennek egyik legfontosabb eleme a Sopron melletti Bécsi dombot átszelő alagút, amely a város közlekedésének új dimenziót adott.
A 780 méteres alagutat a Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft. alkotta SDD Konzorcium kivitelezi az M85-ös V. szakaszán, amely a Fertőrákos csomóponttól közel az országhatárig épül ki az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában.A tervezési munkálatokat az UTIBER Kft. – ECOROAD Kft. végezte. Az építésben több mint 1 200 munkás vett részt, akik éjjel-nappal dolgoztak, hogy a projekt időben elkészüljön - olvasható a Mapei Kft. közleményében.
A 780 méter hosszú alagút, két, egymással párhuzamos járatból áll, amelyeket biztonsági menekülőútvonalak kötnek össze. Ez az alagútpár 128 blokkból áll, egy blokk 12 és fél méter hosszú, 118 zárt és 10 nyitott blokkból tevődik össze. Az alagút végleges szerkezet kivitelezése során több, mint 40 000 m3 betont és 2200 tonna betonacélt építettek be.
Az alagút építése során számos technikai és környezeti kihívással kellett szembenézni. A legnagyobb nehézséget a soproni városközpont közelsége és a geológiai viszonyok okozták. A talaj szerkezete miatt különleges megerősítési technikákat kellett alkalmazni, hogy elkerüljék az alagút beomlását. Ezenkívül a város történelmi emlékeinek megóvása is elsődleges szempont volt, ezért a munkálatokat több ponton is le kellett állítani régészeti feltárások miatt.
Az alagút építése során összesen 41 500 m2 felületet kellett vízszigetelni, amit a Mapei Kft. speciális, alagútszigetelésre kialakított rétegrendjének beépítésével végezték el a szakkivitelezést végző Europass 90 Kft. és a Domiantó Brill Kft. szakemberei.
Az alagút fúrását követően a teljes rétegrend első rétege egy lőttbeton réteg, ami a későbbi szigetelés aljzatát képezte. Ez egy egyenetlen felület, aminél helyenként javításra vagy kiegyenlítésre volt szükség, ehhez a Planitop Rasa&Ripara R4 Zero betonjavító habarcsot használták.
Erre került egy kiegyenlítő réteg, a Mapeplan Polydren PP HP 500 vastag, nagy szakítószilárdságú és rugalmasságú 500 g/m2 tömegű geotextília, ami a rá kerülő PVC szigetelőlemez védelmét szolgálja külső oldalról a mechanikai sérülésekkel szemben. Ennek a rétegnek a funkciói:
Ezt a réteget a Mapeplan Disc PVC alapanyagú tárcsákkal rögzítették az aljzathoz. Ez a tárcsa biztosította a következő réteg rögzítését is, amely már maga a vízszigetelő réteg.
A rétegrend következő eleme a Mapeplan TU WL BR 21 2 mm vastag, specialis lágyított PVC vízszigetelő lemez, amit forrólevegős hegesztéssel rögzítettek a műanyag rögzítő tárcsákhoz.
Ez a speciális vízszigetelő lemez tartalmaz egy ún. jelzőréteget is, ami egy néhány mikron vastagságú narancssárga, könnyen kopó réteg a 2 mm vastag, fekete PVC lemezen.
Ez azt a célt szolgálja, hogy ha bármilyen mechanikai behatás érné a kivitelezés során a szigetelő lemezt, akkor ez egyből egy optikai jelzést ad a sérülésről, így még a kivitelezés során javítani lehet a sérült részt.
|
|
A szigetelőlemez csatlakoztatása 12 centiméteres átlapolással történt, amely egy speciális technológiával, ún. duplavarratos hegesztési eljárással készült. Ennek az a funkciója, hogy a két varrat között egy ún. légcsatorna jön létre. Utólagosan, nyomás alá helyezve lehet ellenőrizni, hogy a hegesztési varrat tökéletesen készült-e, nincs-e esetlegesen szivárgás.
A szerkezeti betonelemek munkahézagaihoz Mapeplan Waterstop fugaszalag került beépítésre Idrostop Multi injektálótömlővel kiegészítve, biztosítva azt a lehetőséget, hogy ha utólagosan bárhol szivárgás jönne létre a vízszigetelésben, akkor bontás nélkül lehessen bejuttatni az injektálóanyagot a rendszerbe, vízszigetelés javítása céljából.
Az alagút nyitott szakaszain a külső héjakra a szakemberek először Malech alapozót vittek fel, erre került rá vízszigetelő rétegként a Mapelastic BV3 kétkomponensű, rugalmas, cementkötésű habarcs.
A vízszigetelésre rákerült végső beton felületét először magas nyomású vízsugárral tisztították le. A betonfelületen ezután a Mapecoat I 600W kétkomponensű átlátszó vizes diszperziós epoxi anyagot használták alapozásra, szórással hordták fel a felületre. Ezt követően a Mapecoat TU/S egykomponensű, vizes diszperziós akrilgyanta festéket használták több rétegben, melyet szintén szórással vittek fel a felületre, ezt RAL 9016 színben használtak ezen a projekten.
"Ennek az alagútnak a kivitelezése kihívást jelentett a Mapei számára is, mivel speciális technológiákat kellett alkalmazni. A feladatokat a Mapei UTT csapata, az Underground Technology Team végezte, amely speciálisan alagútépítésre és azon belül is a speciális vízszigetelési feladatokra szakosodott. Büszkék vagyunk arra, hogy teljeskörűen részt vettünk a tervezési folyamatokban, illetve folyamatosan segítettük a kivitelező szakembereket, napi szinten jelen voltunk a projekten" - fogalmaz közleményében a cég.
Hozzátették, az M85 autóút és a Sopron alagút építése mérföldkőnek számít Nyugat-Magyarország közlekedésfejlesztésében, és külön büszkeség, hogy ez az egyetlen olyan alagút, amelyet teljes mértékben csak magyar szakemberek építettek.
Hangsúlyozták, a projekt sikeres befejezése nemcsak a helyi lakosok életét könnyíti meg, hanem hozzájárul a régió gazdasági fejlődéséhez és a nemzetközi áruforgalom növekedéséhez is. Az alagút építése során szerzett tapasztalatok pedig fontos tanulságokat kínálnak a jövőbeli infrastruktúra-fejlesztési projektek számára.
Nézze meg a helyszínen készült videót!
Egy új teherforgalmi átkelőhely létesítését, valamint az ehhez kapcsolódó útfejlesztéseket is tartalmazza a tervcsomag, amelyet közösen nyújt be az Európai Uniónak a két állam.
Szintrehozási munkálatainak második évét zárja decemberben az MKIF Zrt. az általa üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózaton, ám arról eddig kevés szó esett, hogy mi történik a mart aszfalttal. Mára elvárás az utakból eltávolított anyagok újrafelhasználása, ám ebben még sokat léphetünk előre. E tekintetben a hazai gyorsforgalmi utak 60%-t üzemeltető MKIF Zrt. hazai léptékkel nézve óriási vállalást tett, melynek részleteit Koch Domonkos, a Társaság innovációs mérnöke osztotta meg lapunkkal.