Az M4-es gyorsforgalmi út fejlesztése újabb jelentős ponthoz érkezett: a Törökszentmiklós és Kisújszállás között épülő új nyomvonalon már a kopóréteget kivitelezik. A Duna Aszfalt kivitelezésében zajló, többszintű beruházás számos háttérinfrastruktúrát és közúti csatlakozást is érint, miközben a műtárgyépítésben is látványos előrehaladás történt.
Az újonnan épülő szakaszon és a korábbi főút négysávosításával készülő szakaszokon is előrehaladott állapotba került az M4-es gyorsforgalmi út Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti projektje. A Duna Aszfalt Projekt Zrt. kivitelezésében összesen 34,29 kilométerrel bővül a korábban a fővárostól Törökszentmiklósig kiépített M4-es.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházása három részre bontva valósul meg: míg Törökszentmiklós és Kisújszállás elkerülő útja bővítést kap (8,1 és 8,7 kilométeren), addig a két település közötti szakasz új nyomvonalon épül meg 17,5 kilométeren.
Nicoara Miklós főépítésvezető tájékoztatása szerint a törökszentmiklósi elkerülő szakaszán a forgalom átterelése az újonnan épített bal pályára megtörtént; jelenleg a jobb pálya építése zajlik, a zajvédő falak elkészültek. A kopóréteg és a végleges forgalomtechnika kiépítése június hónapban elkészül, utána a forgalom visszatér a már elkészült jobb pályára, hogy a bal pálya is teljesen befejezhető legyen.
Ennek a szakasznak egy jelentős részprojektje a törökszentmiklósi csomópont, ahol az aszfalt kötőréteg már elkészült, jelenleg a rézsűk humuszolása, talajelőkészítés, valamint padka- és ároképítési munkák történnek. „Június hónapban a kopóréteg és végleges forgalomtechnikai munkák is elkészülnek a csomópontban” – ismertette Nicoara Miklós.
„Az ideiglenes forgalomba helyezési eljárás lezárulta után, várhatóan július közepétől átadjuk a közúti forgalomnak a csomópontot.”
A törökszentmiklósi elkerülő és a kisújszállási elkerülő között 17,5 km-en épülő új nyomvonalon és csatlakozó építményeken az aszfalt kötőréteg építési munkái befejeződtek - a két meglévő közúti keresztezés kivételével. Utóbbi helyeken a munkák a tavaszi átterelések után folytatódhatnak.
Az új nyomvonalon jelenleg az SMA-11 jelű aszfalt kopóréteg építése folyik. A rézsűk és vízszintes felületek humuszolása, füvesítése folyamatos. Az aszfalt kopóréteg létesítésével párhuzamosan zajlanak a padkaépítési és szalagkorlát építési munkák, valamint a vadvédő kerítés építése is.
Ezen a szakaszon három csomópont munkálatairól is beszámolt a főépítésvezető. A surjányi egyszerű pihenőben a szegély építési és térkövezési munkák 90%-ban elkészültek, május végén kezdődött az aszfalt kopóréteg építése, majd a befejező munkarészek következnek.
Az örményesi csomópontban a két körforgalom között az aszfalt kopóréteg már kész, a forgalomtechnika készül; a meglévő útcsatlakozásnál a CKT útalap készül.
Az épülő M4-est keresztező Örményes-Fegyvernek közút forgalmát várhatóan június végén terelik át a csomóponthoz megépült új nyomvonalára.
A kisújszállási csomópont és komplex pihenő bal oldalának szegélyépítési munkái befejeződtek, az aszfalt kötőréteg kész. A pihenő jobb oldalán a földmű és útalap építési munkái zajlanak, megkezdődtek az aszfaltozási és szegélyépítési munkák is.
A kisújszállási elkerülőről átadott információk szerint ott a jobb pályán az aszfalt kopóréteg és forgalomtechnika elkészült. Ezen a szakaszon az ideiglenes forgalomba helyezési eljárás megkezdődött,
az átterelés várhatóan június hónapban történik meg az újonnan megépült jobb pályára.
Nicoara Miklós beszámolója szerint a teljes szakaszon az aszfaltozási munkákat szorosan követi a padkaépítés, a rézsűk kialakításának véglegesítési munkái, valamint a rézsűk humuszolása és füvesítése, a külső területek rendezése, illetve a vadvédő kerítés építése.
A csapadékvízelvezetés is előrehaladott állapotban van: a főpálya és keresztező utak átereszei, a hossz-szivárgók és a keresztcsatornák elkészültek. A közműépítés hasonló eredményeket mutat: a gázkiváltási munkák elkészültek, az ivóvíz-szennyvíz, és a villamos energia alépítményi munkái szintén elkészültek, akárcsak törökszentmiklósi csomópont közvilágítása. A kisújszállási komplex pihenőben a bal oldalon a térvilágítás szintén elkészült.
A projekt jelentős részét képezi az érintett térségben futó öt darab csatlakozó közút felújítása. Közülük a
Emellett megkezdődött a 4204-es út két szakaszának felújítása Örményes és Fegyvernek települések között, mintegy 3,5 km hosszban.
Lapunk külön beszámolót kapott Duleba Attila hídépítési főépítésvezetőtől az M4-es szóban forgó szakaszán épülő műtárgyak munkálatairól. Ezek alapján a törökszentmiklósi elkerülő területére tervezett keresztező utak hídjainak szerkezete elkészült, a keresztező útpálya átvezetések és a befejező munkák vannak folyamatban. Az épülő új nyomvonalon a keresztező utakhoz tervezett hidak felszerkezete szintén elkészült és megkezdődött a befejező munkák kivitelezése.
Ugyanitt két vadátjáró is épül: az egyik esetében (B1264) már a befejező munkák folynak, míg a másiknál beemelték az acél tartókat, és épül az öszvér pályalemez.
Utóbbinak köszönhetően július végére elkészül majd az M4-es szóban forgó szakaszának az utolsó pályalemeze is.
A projekt további mérföldköveként az örményesi csomópont és a kisújszállási csomópont hídját is befejezték, így ezeknek júniusban elkezdődhet a műszaki átadása.
A beruházás egyik kiemelkedő eleme a Nagykunsági-főcsatorna felett átívelő híd, amelynek felszerkezetén már a szegélyek épülnek, május végén elérve a 85%-os készültségi szintet. Itt a szigetelési és befejező munkák is folyamatban vannak; míg a mederrendezési, partvédelmi munkák már elkészültek.
Zárásként a kisújszállási elkerülő műtárgyairól kaptunk tájékoztatást. Eszerint a Kisújszállást Kál-Kápolnával összekötő 102-es vasútvonal felett átívelő híd elkészült, a rész műszaki átadás folyamatban. A nyár folyamán megújul a meglévő (bal pályán fekvő) híd kopórétege és hídtartozékai is. Ugyanebben a fázisban tart a Budapest-Debrecen 100-as vasútvonal fölött épülő híd, ahol a rész műszaki átadás szintén folyamatban van, a bal pálya híd pályaszerkezete szintúgy megújul a projekt részeként. Mindkét vasúti műtárgyra történő átterelés június hónapban megtörténik az újonnan megépült kisújszállási elkerülő jobb pálya forgalomba helyezésével összehangoltan.
A márciusban indult munkálatok három hónap alatt célba értek, a korábbi keskeny gyalogos átjárót egy jóval modernebb híd váltja ki, amely immár a kerékpáros közlekedésre is alkalmas.
Az M76-os autóút nyomvonalának Fenékpusztától való folytatásának tervezésére és a tanulmánytervek elkészítésére írt ki közbeszerzési eljárást az Építési és Közlekedésügyi Minisztérium.