A rekonstrukció keretében mintegy 55 kilométeres vasútvonal villamosítását végzik el, illetve négy állomás is megújul az érintett szakaszon - a munkálatokban szerepet vállalt az R-Kord is.
Jól halad az észak-balatoni vasútvonal villamosítása, a fejlesztés 23 milliárd forint uniós és állami támogatásból valósul meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában, a közbeszerzési pályázatot a Vasútvill Kft. és az R-Kord Kft. által létrehozott ÉB 2018 Konzorcium nyerte.
A mintegy 55 kilométeres szakasz villamosításának köszönhetően gyorsabbá és kényelmesebbé válhat a vonatközlekedés, a dízelmozdonyok helyett környezetbarátabb elektromos szerelvények közlekedhetnek.
A Szabadbattyán-Balatonfüred közötti első szakaszon már javában zajlanak a munkálatok, teljesen átépítik Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomásait. A szakaszon érvényben lévő, január közepétől április végéig tartó vágányzár több látványos beavatkozás miatt szükséges.
Többek között Balatonfűzfő állomás vágányhálózatát már teljesen szétbontották, átépítették a balatonakarattyai alagutat, több helyen pedig – például Balatonalmádi és Alsóörs között – már a felsővezetéktartó-oszlopokat is állítják. Az első villanyvonat 2021 nyarán állhat működésbe Balatonfüreden.
A Szabadbattyán-Tapolca-Keszthely villamosüzem első ütemében átépülő állomásokon 55 centiméter magas akadálymentesített peronokat építenek, valamint kiépítik a korszerű térvilágítást és a hangos utastájékoztatást is. A beruházás keretében úgynevezett vágányszabályozási munkálatokat is végeznek mintegy 46 kilométer hosszon, valamint 5,5 kilométeren átépül a meglévő vágány.
A munkálatok idején vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat Balatonfüred és Székesfehérvár, valamint Balatonfüred és Lepsény között. A Balatonfüred és Tapolca közötti személyvonatok pedig módosított menetrend szerint közlekednek, a gyorsvonati közlekedés tavaszig szünetel.
A nyári turisztikai szezon idejére felfüggesztik majd a jelentősebb építést, hogy a vasúti közlekedés a frekventált időszakban zavartalan legyen az északi partra. A vasúti szakasz villamosítása után várhatóan 2021 nyarától gyors és villamosított vasúti kapcsolat jön létre az észak-balatoni térség települései és a főváros között.
A vonalon újonnan beszerzett mozdonyok mellett a Flirt motorvonalok is megjelennek a jövőben.
Az első szakasz átadása után megszűnik a székesfehérvári mozdonycsere is, ami már önmagában 15 perc menetidőcsökkenést jelent majd. A második, Balatonfüred-Tapolca szakasz villamosításáig így Balatonfüreden kerül majd sor a mozdonycserére.
A tervek szerint 2025-től már a teljes szakaszon villamosüzemű szerelvények közlekednek majd.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.