A Strabag és a Belfry kivitelezésében közel 4 kilométernyi villamospálya épült meg Hódmezővásárhelyen, mely közvetlen összeköttetést nyert az országos vasúthálózattal.
Hódmezővásárhelyen sajtótájékoztatón számoltak be a tram-train beruházás legújabb lépéséről: elkészült a hódmezővásárhelyi villamosvonal, melynek már zajlik a tesztelése.
A projektben hazánkban elsőként épül ki a városi villamosokat a települések közötti vasúttal egyesítő tram train rendszere. Ezáltal átszállásmentes utazás jön létre a városon belüli és a városon kívüli állomások között a Szeged-Hódmezővásárhely vonalon.
Mindezeknek megfelelően egyrészt a városok között modernizálják a pályát, illetve második vágányokat építenek, ezeket a munkákat a Swietelsky Vasúttechnika Kft. kivitelezi. Másrészt a Szegeden és Hódmezővásárhelyen belüli szakaszok - vagyis a hódmezővásárhelyi villamospálya, illetve szegedi nagyvasúti és villamospályát összekötő szakaszok - is kiépülnek a Strabag Vasútépítő Kft. és a Belfry PE Kft. kivitelezésében, míg a közműkiváltásokat a Sade-Magyarország Kft. végzi el. Egy további beruházásban az új tram train vasút-villamos járműkarbantartó központját a Homlok Építő Kft. alakítja ki.
A beruházás részeként Hódmezővásárhelyen 94 P+R parkolót és 900 kerékpártárolót is kialakítottak.
A mostani sajtótájékoztatón Mucsi László projekttanácsadó ismertette a projekt állását. Szavaiból kiderült, Hódmezővásárhelyen 3850 méteres egyvágányú villamospálya épült öt kitérővel és hat megállóval, valamint a kapcsolódó 600 V-os egyenáramú felsővezeték-hálózattal. A pálya a hódmezővásárhelyi nagyállomásról indul és Népkert állomásnál csatlakozik a nagyvasúti pályához.
A szerelvények ezt követően a két város között 22 kilométert tesznek meg, majd ezután érkeznek meg Szeged-Rókus megállóhelyre, ahonnan az 1-es villamos vonalán haladnak majd a Tisza-parti városban.
A szakember újságíróknak elmondta, több mint száz év óta ez az első olyan villamospálya-építés Magyarországon, amely olyan városban valósult meg, ahol korábban nem közlekedett ilyen jármű.
A projekttanácsadó arra is kitért, hogy a tram-trainnek köszönhetően a hódmezővásárhelyiek sokkal gyorsabban érhetik majd el a szegedi oktatási és egészségügyi intézményeket, munkahelyeket, intézhetik ügyeiket a szomszédos városban. "Az autóbusz és a személyautó helyett sokan választják majd a vasútvillamost" - mondta Mucsi László.
Kanda Imre főmérnök az eseményen elmondta, a hódmezővásárhelyi villamospálya kivitelezése 95 százalékban elkészült, így elkezdődhetett a tesztelése. A Szegedi Közlekedési Társaság MIII-as pályaszámú, dízel-elektromos üzemű karbantartó villamosa péntekig próbálja ki a pályát szerdán dízel, csütörtökön elektromos üzemben.
A tesztelés január végén folytatódik, amikor várhatóan megérkezik a Stadler által gyártott tram-train szerelvények első prototípusa.
A 37 méter hosszú, hetventonnás, dízel-elektromos üzemű járművek 216 utast szállíthatnak majd
- közölte a főmérnök. "Három prototípus érkezik összesen, ezeknek egyenként legalább 15 ezer kilométert kell hibamentesen futniuk a szükséges engedélyek megszerzéséhez" - tudatta a szakember.
A tervek szerint márciusban kezdődik a beruházás műszaki átadása, majd jövő ősszel indulhat el a menetrendszerű közlekedés a két város között - mondta Kanda Imre.
A Sopron-Ágfalva vasútvonalon, két darab 10,70 méteres köracélbetétes vasbeton híd részleges felújítására írt ki közbeszerzést a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV Zrt.).
A Soroksár-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasút kétvágányúsításán és villamosításán kívül, számos, az állomásokhoz és az utasforgalomhoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés valósul meg a 150-es vonalon. A Colas egyebek mellett három gyalogos aluljárót épít, ezek közül a legnagyobb, Délegyházán valósul meg.