2024.10.30, Szerda

Hirdetés

Nagyot lépett a tram-train: 1913 óta nem volt ilyen vasútfejlesztés hazánkban
illusztráció - pixabay

Nagyot lépett a tram-train: 1913 óta nem volt ilyen vasútfejlesztés hazánkban

magyarepitok.hu, MTI

2020.12.02. 13:01 - Hegedűs Gergely

A Strabag és a Belfry kivitelezésében közel 4 kilométernyi villamospálya épült meg Hódmezővásárhelyen, mely közvetlen összeköttetést nyert az országos vasúthálózattal.

Hirdetés

Hódmezővásárhelyen sajtótájékoztatón számoltak be a tram-train beruházás legújabb lépéséről: elkészült a hódmezővásárhelyi villamosvonal, melynek már zajlik a tesztelése.

A projektben hazánkban elsőként épül ki a városi villamosokat a települések közötti vasúttal egyesítő tram train rendszere. Ezáltal átszállásmentes utazás jön létre a városon belüli és a városon kívüli állomások között a Szeged-Hódmezővásárhely vonalon.

Mindezeknek megfelelően egyrészt a városok között modernizálják a pályát, illetve második vágányokat építenek, ezeket a munkákat a Swietelsky Vasúttechnika Kft. kivitelezi. Másrészt a Szegeden és Hódmezővásárhelyen belüli szakaszok - vagyis a hódmezővásárhelyi villamospálya, illetve szegedi nagyvasúti és villamospályát összekötő szakaszok - is kiépülnek a Strabag Vasútépítő Kft. és a Belfry PE Kft. kivitelezésében, míg a közműkiváltásokat a Sade-Magyarország Kft. végzi el. Egy további beruházásban az új tram train vasút-villamos járműkarbantartó központját a Homlok Építő Kft. alakítja ki.

A beruházás részeként Hódmezővásárhelyen 94 P+R parkolót és 900 kerékpártárolót is kialakítottak.

Hat megálló is felépült Hódmezővásárhelyen 

A mostani sajtótájékoztatón Mucsi László projekttanácsadó ismertette a projekt állását. Szavaiból kiderült, Hódmezővásárhelyen 3850 méteres egyvágányú villamospálya épült öt kitérővel és hat megállóval, valamint a kapcsolódó 600 V-os egyenáramú felsővezeték-hálózattal. A pálya a hódmezővásárhelyi nagyállomásról indul és Népkert állomásnál csatlakozik a nagyvasúti pályához.

A szerelvények ezt követően a két város között 22 kilométert tesznek meg, majd ezután érkeznek meg Szeged-Rókus megállóhelyre, ahonnan az 1-es villamos vonalán haladnak majd a Tisza-parti városban.

A szakember újságíróknak elmondta, több mint száz év óta ez az első olyan villamospálya-építés Magyarországon, amely olyan városban valósult meg, ahol korábban nem közlekedett ilyen jármű.  

A projekttanácsadó arra is kitért, hogy a tram-trainnek köszönhetően a hódmezővásárhelyiek sokkal gyorsabban érhetik majd el a szegedi oktatási és egészségügyi intézményeket, munkahelyeket, intézhetik ügyeiket a szomszédos városban. "Az autóbusz és a személyautó helyett sokan választják majd a vasútvillamost" - mondta Mucsi László.   


Márciusban már elkezdődhet a beruházás műszaki átadása

Kanda Imre főmérnök az eseményen elmondta, a hódmezővásárhelyi villamospálya kivitelezése 95 százalékban elkészült, így elkezdődhetett a tesztelése. A Szegedi Közlekedési Társaság MIII-as pályaszámú, dízel-elektromos üzemű karbantartó villamosa péntekig próbálja ki a pályát szerdán dízel, csütörtökön elektromos üzemben.   

A tesztelés január végén folytatódik, amikor várhatóan megérkezik a Stadler által gyártott tram-train szerelvények első prototípusa.

A 37 méter hosszú, hetventonnás, dízel-elektromos üzemű járművek 216 utast szállíthatnak majd

- közölte a főmérnök. "Három prototípus érkezik összesen, ezeknek egyenként legalább 15 ezer kilométert kell hibamentesen futniuk a szükséges engedélyek megszerzéséhez" - tudatta a szakember.   

A tervek szerint márciusban kezdődik a beruházás műszaki átadása, majd jövő ősszel indulhat el a menetrendszerű közlekedés a két város között - mondta Kanda Imre.

VasútfejlesztésStrabagtram-trainHódmezővásárhelySzegedBelfry PE Kft.Swietelsky Vasúttechnika Kft.Sade-Magyarország Mélyépítő Kft.villamosvillamoshálózat fejlesztésHomlok Építő Zrt.építőipari cégek

Hírlevél

Hirdetés