Egy 41 méter széles és két, 28 méter széles sínen guruló óriásdarut, valamint egy 20 méter magas, gumikerekes darut szerelnek össze ezekben a hetekben.
Lapunk többször beszámolt Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális vasúti termináljának építéséről, amely a szabolcsi Fényeslitkén valósul meg.
A legfrissebb hírek szerint a végéhez közeledik az építkezés az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom új csomópontjában, az ukrán határnál található fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminálon, ahol már állítják a konténerátrakó óriásdarukat.
Európa legnagyobb, 5G-technológiát és zöld energiát használó szárazföldi termináljának műszaki átadás-átvétele és próbaüzeme a jövő év első negyedévében lesz, az éles üzem a második negyedévben indulhat.
Az egy év alatt megépülő EWG visszahelyezi Magyarországot a logisztika világtérképére.
A térségben, ahol 1990-ig jelentős áruforgalom haladt át és a vasút meghatározó szerepet játszott a foglalkoztatásban, az elmúlt évtizedekben leépült a teherforgalom és a vasúti nyomtávváltás miatt szükséges átrakodás.
Ugyan számos elképzelés és tanulmányterv született a térség fejlesztésére, több esetben az alapkövét is lerakták egy-egy beruházásnak, valódi előrelépés azonban nem történt. A magánberuházásban épülő EWG viszont egy év alatt elkészül, és jövőre már - fokozatos kapacitásbővítéssel - jelentős áruforgalmat kezelhet a legmodernebb technológiával.
Az osztrák Künz szakemberei állítják az East-West Gate óriásdaruit a fényeslitkei terminálon: egy 41 méter széles és két, 28 méter széles sínen guruló óriásdarut, valamint egy 20 méter magas, gumikerekes darut szerel össze ezekben a hetekben az intermodális rakodási technológia vezető gyártója.
Az 5G-s kapcsolat segítségével távolról vezérelt óriásdaruk méretüket és az alkalmazott technológiát tekintve is egyedülállók a kontinensen, és egyenként 45 tonna terhet tudnak rakodni. A Lengyelországban készült darukat 40 kamionnal szállították Fényeslitkére, a legnagyobb speciális kísérettel érkezett elem 32 méteres volt.
Az építkezés jelenlegi állapotáról készült videó itt megtekinthető:
A terminál villámsebességgel épül, mindössze egy év alatt jutott el az indulástól az utolsó munkálatokig. 2020 októberében kezdték el a földmunkát a 140 hektáros (a Margitszigetnél nagyobb) területen, az építési munkák idén januárban indultak.
Mostanra az összesen mintegy tíz kilométer hosszú normál és széles nyomtávú vasúti pálya építése befejeződött, a közúti közlekedésre és a konténerek tárolására használt 225 ezer négyzetméter betonburkolatnál is már csak kiegészítő munkák vannak hátra. A terminál központi épületében a belsőépítészeti munkák folynak, készül a raktár, a gépjárműtároló és a konténerjavító műhely is.
A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen. A modern kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban működése során nagy figyelmet fordít a környezetre.
A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg, energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyú rendszer biztosítja. A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd.
Az EWG-be a legmodernebb technológiát építik be, itt irányítják majd Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat, valamint egy magyar startup vállalkozás közreműködésével felépítik az EWG digitális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját. Ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően.
A terminál épülő digitális ikertestvéréről a videót itt tekinthetik meg:
Az EWG átrakókapacitására nagy szükség van az Ázsia és Európa évről-évre jelentősen bővülő vasúti áruforgalom kiszolgálásában. A nyomtávváltásból adódó átrakás jelentős része jelenleg a fehérorosz-lengyel határ két oldalán található Breszt és Małaszewicze átrakón történik, az ottani terminálok kapacitásuk maximumán működnek, és jelentős várakozásra kényszerülnek a konténervonatok.
Már ezért is van létjogosultsága egy alternatív útvonalnak, ráadásul a piac a forgalom további bővülésére számít, amit az EU szigorodó környezetvédelmi szabályozása is generál. Az EWG erre az igényre kínál megoldást, 21. századi technológiával.
Videó a terminál működéséről:
Az épülettömbök elhelyezkedése kiemelt városképvédelmi jelentőséggel bír; a történeti homlokzatok megőrzik eredeti arculatukat, visszaállítva a régi színezésüket.
Építőipari Nívódíjat vehetett át a Magyar Építő Zrt. a Nemzeti Atlétikai Központért.