A folyók városa életét nagyban befolyásoló beruházás a Mészáros és Mészáros, valamint a Kötiviép’B konzorciumának munkájával halad.
Rendszeresen beszámolunk a győriek és környékbeliek számára is kiemelten fontos összetett fejlesztésről, melynek a legfontosabb célja a Mosoni-Duna torkolati szakaszán a vízszint rehabilitációja, vagyis a kis- és közepes vízszintek süllyedésének megszüntetése. Ezt a problémát a Dunán az 1950-60-as évektől kezdődően kialakult jelentős medersüllyedés okozta.
A munka a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Kötiviép’B Kft. alkotta konzorcium kivitelezésében zajlik. A mérnöki feladatokat a Főber Zrt. látja el, a zsaluzati eszközöket a Magyar Doka Kft. biztosította. A várhatóan március 1-től teljes mértékben próbaüzemben működő beruházást az Országos Vízügyi Főigazgatóság és az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (ÉDUVIZIG) alkotta beruházói konzorcium koordinálja.
Az immár 90 százalékban elkészült beruházásban óriási szegmenstáblákkal és összetett munkával fejlesztett műtárgy zsilipjén néhány nappal ezelőtt kelt át az első hajó: a megtiszteltetés 25 méteres EREBE kitűzőhajót érte, a zsilip első üzempróbája során – derül ki az ÉDUVIZIG közleményéből.
Mint a vízügyi igazgatóság beszámol róla, a kitűzőhajó az alvíz felől, az ÉDVUVIZIG gönyűi hajózási telepéről érkezett, a hajók fogadására kialakított előkikötőben várakozott a 135 tonna tömegű szegmenstábla felemelkedésére. Ezután úszott be a zsilipkamrába, kikötött az egyik úszóbakhoz, megvárta a szegmens zárását, a kamra töltését, majd a töltést követően a felnyitott másik oldali szegmenstábla alatt átúszva hajózott át a műtárgy túloldalára.
Ezzel a nemrég lezajlott teszttel érintett műtárgy egyszerre
Mindemellett egy üzemi híd és egy kétszintes kezelőépületet is a része. A műtárgyhoz árvízvédelmi töltések is csatlakozna, illetve csónakátemelő rámpák és sólyák fogják biztosítják elkészültével a vízi turisták szabad mozgását.
A fejlesztés Győr szempontjából is nagy jelentőséggel bír, mivel a vízszint stabilizálódásával Győr régi vízi élete újjáéledhet.
Továbbá fontos eleme volt még a fejlesztésnek a Mosoni-Duna torkolatának áthelyezése, melyet novemberben valósítottak meg. Az új meder részben a Farkasúsztatói ágon, részben pedig a Torda szigeten, a torkolati műtárgyon keresztül vezeti a Mosoni-Duna vizét a Dunába, a korábbi torkolattól mintegy másfél kilométerrel feljebb.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.
A projekt jelentős fejlesztés, mellyel javult a Győr-Moson-Sopron vármegyei település környezete és az ott élők életminősége.